Varför är BMW m3 e36 strypt när den kommer till USA?

nikotino ///R-Rated
2 augusti 2010 · 518 Inlägg

Ja, jag kom idag på frågan, varför är egentligen M3 e36 (3.0 & 3,2) strypt i staterna?

Det är väl inte så sorgligt att amerikanarna måste vara snäppet värre med sina modeller och ser den som en konkurrent till GM?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

Dem klarar inte amerikanarnas hårda avgaskrav misstänker jag är den största anledningen till att inte bara bmw m3, utan även flera andra bilar har mindre effekt där.

Om detta sen är en "låtsatslag" för att gynna den amerikanska bilmarknaden låter jag vara osagt. tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
nikotino ///R-Rated
2 augusti 2010 · 518 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Dem klarar inte amerikanarnas hårda avgaskrav misstänker jag är den största anledningen till att inte bara bmw m3, utan även flera andra bilar har mindre effekt där.

Om detta sen är en "låtsatslag" för att gynna den amerikanska bilmarknaden låter jag vara osagt. tongue

Ja för deras hårda avgaskrav med 2/3 är bilar med v8:or, köper jag inte riktigt wink





2/3, har jag ingen statistik på, endast min uppfattning

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
PMPerformance
2 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

dom klarar ju knappt dom svenska så de är nog miljö som sätter stopp, arbetskollega en gubbe 60+ han får blå köra sin e36 m3 när han skulle besikta annars hade han för höga värden

svetsdiff !!!
Rille_h Knegare
2 augusti 2010 · 62 Inlägg

Har det inte lite att göra med att dom har 91 oktanig bensin?

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
nikotino ///R-Rated
4 augusti 2010 · 518 Inlägg

PMPerformance skrev:
dom klarar ju knappt dom svenska så de är nog miljö som sätter stopp, arbetskollega en gubbe 60+ han får blå köra sin e36 m3 när han skulle besikta annars hade han för höga värden

Det behövde inte jag göra med min. Men knappt endast m3 som kan få problem med lamdan som det oftast brukar vara enligt min uppfattning vid dessa värden.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Rquired Allmänt envis
4 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Det är inte ens riktigt samma motor i amerikanska M3 som europeiska har jag för mig, skiljer väl mer än att S50US "bara" är en strypt vanlig S50?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FLindgren
4 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Amerikanare kan inte köra bil. därför ;P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
kungmartin Hopplös
4 augusti 2010 · 328 Inlägg

FLindgren skrev:
Amerikanare kan inte köra bil. därför ;P

kunde inte sagt det bättre själv! wink

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Xuri One Man Clan
4 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

de lär vara att dom kör med lägre oktantal i sina bilar. de är bara californien i usa som har riktigt hårda krav annars lär sverige har hårdare krav.... en sk ny "Miljöbil" i usa är väl allt som  dricker under 3L milen ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
DasAuto
5 augusti 2010 · 2 751 Inlägg

Rille_h skrev:
Har det inte lite att göra med att dom har 91 oktanig bensin?

Man mäter oktan lite annorlunda i usa..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg/280px-Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
sk8ville
5 augusti 2010 · 653 Inlägg

Kanske har helt fel för mig, men det såldes väl en 2,8 liters m3 e36 i USA också?

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Germax
5 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

Kollade lite snabbt i ETK..

3.2an i USA har tex 33mm insugsventiler medans europamodellen har 35mm.
Insuget är samma som 320/323/328 (och det vet vi ju hur katigt det är tongue )
Veven är inte samma som europamodellen, typ inget är samma om man letar igenom.

Motorn är alltså inte strypt, det är en "helt annan" motor.

Powe_R
5 augusti 2010 · 414 Inlägg

Det är helt olika motorer i us och euro modellerna. Kolla bara på utseendet. US motorn ser i princip ut som en vanlig BMW 6a tycker jag (bortsett från "M power")

http://img827.imageshack.us/img827/8779/0856690136.jpg

http://img205.imageshack.us/img205/7494/2439819977.jpg

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
SwedeCT
23 juni 2015 · 2 Inlägg

Baserad på M50 motorn. Gjutjärns block. Erkänt hållbar. Mindre komplex.

Mer än bara 'trimmad' M50 motor.  Grundligt utvecklad / bearbetad av BMW M & Alpina.
Syskon motor till Alpina B3 3,0/3,2
http://www.alpina-archive.com/?page_id=57

Här är två läsvärda artiklar för den intresserade:

1)   http://www.caranddriver.com/reviews/199 … est-review

2)   http://www.m3forum.com/articles/Car_and … t_1997.pdf

Senast redigerat av SwedeCT (5 december 2016)

BMW M3 (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang