Klånkande ljud från framvagn i låga hastigheter

Molleee
20 juni 2015 · 14 Inlägg

Hejsan!

I slutet av april bytte jag till sommardäcken. I och med detta började ett dovt klånkande ljud uppstå från framvagnen på höger sida. När jag sedan besiktade bilen fick jag ett uttroppstecken för glapp i främre länkarmslagring höger. Detta stämde ju bra in med var ljudet kom ifrån så bytte den. Ljudet finns dock fortfarande kvar och hörs framför allt i lägre hastigheter (25-65). Det hörs som mest när bilen bara rullar t.ex. när man saktar in innan en korsning eller liknande. Någon aning om vad detta kan vara? Kan det ha nått med däckbytet att göra då det började direkt efter detta? Bilen jag kör är en passat 06 om det spelar någon roll.

Hade gott allesammans!

_Thor_
20 juni 2015 · 512 Inlägg

Slut stötdämpare?

jaka54
21 juni 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Om ljudet kom efter att du bytt till sommardäck så kolla om hjulen sitter fast! Om man har aluminiumfälgar måste man efterdra bultarna efter några mils körning efter byte!

För att ljudet verkligen hör ihop md däcksbytet skulle jag även byta tillbaka till vinterhjulen och checka om ljudet kvarstår...om det gör det så har du åtminstone eliminerat en felkälla, nämligen däcken/hjulen.

Om det inte är ovanstående ...kolla fjädrarna och stötdämparna. Framfjädrar har en tendens att gå av ibland. Du kollar fjädrarna dels genom att titta  dels ta tag och försöka snurra på fjädern. På det viset ser man enkelt om fjädern gått av.

Senast redigerat av jaka54 (28 juni 2015)

Molleee
28 juni 2015 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om ljudet kom efter att du bytt till sommardäck så kolla om hjulen sitter fast! Om man har aluminiumfälgar måste man efterdra bultarna efter några mils körning efter byte!

För att ljudet verkligen hör ihop md däcksbytet skulle jag även byte tillbaka till vinterhjulen och checka om ljudet kvarstår...om det gör det så hr du åtminstone eliminerat en felkälla, nämligen däcken/hjulen.

Om det inte är ovanstående ...kolla fjädrarna och stötdämparna. Framfjädrar har en tendens att gå av ibland. Du kollar fjädrarna dels genom att titta  dels ta tag och försöka snurra på fjädern. På det viset ser man enkelt om fjädern gått av.

Ljudet uppkom pga snedslitna däck, alltså av dålig hjulinställning. Bytte de två däcken som behövdes bytas och flyttade bak de som var i ok skick även om de också är lite snedslitna för att få bort ljudet, vilket fungerade. Dock hade de ingen inne som kunde göra en hjulinställning nu. Har känt att bilen vibrerar lite nu. Tror ni en hjulinställning kommer hjälpa att bli av med vibrationerna trots att bakdäcken är snedslitna?

Senast redigerat av Molleee (28 juni 2015)

_Thor_
28 juni 2015 · 512 Inlägg

Molleee skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om ljudet kom efter att du bytt till sommardäck så kolla om hjulen sitter fast! Om man har aluminiumfälgar måste man efterdra bultarna efter några mils körning efter byte!

För att ljudet verkligen hör ihop md däcksbytet skulle jag även byte tillbaka till vinterhjulen och checka om ljudet kvarstår...om det gör det så hr du åtminstone eliminerat en felkälla, nämligen däcken/hjulen.

Om det inte är ovanstående ...kolla fjädrarna och stötdämparna. Framfjädrar har en tendens att gå av ibland. Du kollar fjädrarna dels genom att titta  dels ta tag och försöka snurra på fjädern. På det viset ser man enkelt om fjädern gått av.

Ljudet uppkom pga snedslitna däck, alltså av dålig hjulinställning. Bytte de två däcken som behövdes bytas och flyttade bak de som var i ok skick även om de också är lite snedslitna för att få bort ljudet, vilket fungerade. Dock hade de ingen inne som kunde göra en hjulinställning nu. Har känt att bilen vibrerar lite nu. Tror ni en hjulinställning kommer hjälpa att bli av med vibrationerna trots att bakdäcken är snedslitna?

Snedslitna däck beror på att bussningar och kulleder är slitna och börjar glappa, vilket i sig ändrar geometrin. Man måste kolla alla dessa och byta ut de som behövs innan man gör en hjulinställning.

Det är inte like noga med vad du har för däck och fälgar i bak. Men bra att du flyttade tillbaka de nedslitna, för då slipper du vibrationer och ryck i styrningen (pga hjulen iallafall).

caromania Forummoderator
28 juni 2015 · 9 296 Inlägg

Hur mår krängningshämmarbussningarna? Ganska enkla att byta och kan göra underverk. Jag rekommenderar PU-bussningar.
Och bäst däck bak, glöm inte det. (Mönsterdjup) Med andra ord, är däcken så kassa att du sätter dem bak för att de påverkar hur bilen går så bör du skaffa nya.

Senast redigerat av caromania (28 juni 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang