S60 T5 Vs 330ci

boheds
9 april 2010 · 4 Inlägg

Min S60 T5 2005 (MTE ST-1 325hk/450Nm) är törstig vid stadskörning, särskilt om man har lite kul för dropparna...
Ren stadskörning "blyfot" ligger den på 1,1-1,2 l/mil
Vad det gäller landsväg / motorväg så är det en annan femma...
Senaste skidresan Halmstad-Sälen-Halmstad drog den 0,79 med fullpackad bil (3 vuxna och 2 barn) bagaget var så fullt att jag inte fick in en mössa till...

Summa summarum: törstig som F-N i stan och riktigt snål på landsväg sett till att den har en 2,5l motor och ca. 325hk...

Vad det gäller racet så vinner 330:in mellan 2 rödljus förutsatt att det är förare som kan sina bilar lika bra...(bakhjulsdriften är största skälet till vinsten)

Kör dom från rullande start typ 30 eller 50 upp till 200 så blir 330:in efter..., inte mycket men definitivt efter...
Detta har jag praktiserat med min egen bil vid ett flertal tillfällen (innan chippning).

Släng i en vettig programvara i s60:in (typ MTE, ATM el. liknande) så blir 330:in långt efter...
Avståndet man tappar i starten käkar man snabbt upp så fort man fått lite grepp.

Det är S60 T5 2005 och framåt som svarar bäst på chippning då den fick en hel del pryar nedärvt ifrån S60R men samtidigt slipper släpa på dom extra kilorna samt drivlineförlusterna som AWD:n innebär.

Ett par små klipp på min bil:
http://www.youtube.com/watch?v=mVkXnDveeI0
http://www.youtube.com/watch?v=lmx4y1VgKPA

Senast redigerat av boheds (9 april 2010)

Volvoniss
28 juni 2015 · 227 Inlägg

Säga vad man vill, bägge bilarna är grymma!
Om vi jämbför orginal bilar så har inte T5an en chans! Så är det bara!
Petar vi programvara i T5an så är det tvärtom!

Om jag skulle köpa bmw igen, skulle jag välja just 330ci.
Kör just S60 T5 med geartronic i dagsläget och är toknöjd. Har iofs programvara och 1.2i ladd.

Om jag skulle få välja mellan båda bilarna skulle jag välja båda! xD
Bmwn för körglädjens skull och T5an för dess trimvänlighet och motorvägsegenskaper!

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
28 juni 2015 · 2 571 Inlägg

Snygg bump, 5 år sedan senaste inlägget.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang