Volvo 740 -88b ABS problem.

TurboAnton Team VeboTrim
28 juni 2015 · 322 Inlägg

Har problem med ABS lampan. Fick 2a på bes att lampan lyser.
När man startar så slocknar lampan som den ska men så fort jag börjar rulla med bilen så tänds den. Ställde upp bilen på pallbockar och lät bakhjulen driva på och då tänds den inte. Prova att nita och då fungerade absen. Vilket då fick mej att tro att det var fram. Bytte lager och givare fram båda sidor men fortfarande samma problem.

Vad kan vara problemet ?
ABS fungerar ju på pallbockarna så bör ju inte vara fel på ABSenhet eller reläer men har ju samtidigt bytt allt ifram.

Behöver hjälp. Ombes tiden går snart ut!

Mvh anton

Team VeboTrim @ Facebook
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Om inte givare/krans är felet så bör det ju vara kabelbrott till någon av givarna fram.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboAnton Team VeboTrim
29 juni 2015 · 322 Inlägg

Jag mätte till givarna och dom låg båda 2 runt 1100 ohm. Ändra värde när jag snurra hjulet. Men borde inte ABS lampan lysa hela tiden när en kabel är av till givarn?

Team VeboTrim @ Facebook
TurboAnton Team VeboTrim
29 juni 2015 · 322 Inlägg

Hur kan jag mäta om kablarna är av. Vart går kablarna? ABS enheten?

Team VeboTrim @ Facebook
Noffna
29 juni 2015 · 95 Inlägg

Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Ja dom går till styrenheten. Ta reda på vilka stift och bygla vid hjulet och summra.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboAnton Team VeboTrim
29 juni 2015 · 322 Inlägg

Noffna skrev:
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga? smile

Team VeboTrim @ Facebook
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

TurboAnton skrev:

Noffna skrev:
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga? smile

Nej tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Noffna
29 juni 2015 · 95 Inlägg

Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast.
Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren.
Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe.
Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.

Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.

TurboAnton Team VeboTrim
29 juni 2015 · 322 Inlägg

Noffna skrev:
Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast.
Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren.
Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe.
Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.

Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.

Nice! Satt o googla lite på timer typ men verkar inte hitta något bra. Men då vet jag hur jag ska göra iallafall. smile

Team VeboTrim @ Facebook
jaka54
29 juni 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du bytte alltså givarhjulen fram?

TurboAnton Team VeboTrim
30 juni 2015 · 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du bytte alltså givarhjulen fram?

Ja. Båda sidor. Kransarna till givarna sitter ju ihop med naven. + nya givare.

Team VeboTrim @ Facebook
Shotgun-Vix
30 juni 2015 · 313 Inlägg

Kollat kontakten/ kabeln som sitter på bakaxelkåpan? Däri går även kabeln för ABS bak. Är inte ovanligt att de är skavt eller sönderärgat.

TurboAnton Team VeboTrim
1 juli 2015 · 322 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:
Kollat kontakten/ kabeln som sitter på bakaxelkåpan? Däri går även kabeln för ABS bak. Är inte ovanligt att de är skavt eller sönderärgat.

Bak funka absen på pallbockar. Men om det skulle va den bör inte hastighetsmätaren då också vara död typ smile

Team VeboTrim @ Facebook
Shotgun-Vix
1 juli 2015 · 313 Inlägg

Kanske, har för mig det är separata kablar (3st?) men de ligger nära varandra i samma hölje. Kanske bara är skada eller ärg på den som går till abs. Men om det funkar så är det väl något annat.

Aronson
1 juli 2015 · 914 Inlägg

Det är samma kablar (2st).De går från givare och fram till vänster a-stolpe där de förgrenar sig till 2 st till h-mätaren och 2 st till abs styrenheten.

TurboAnton Team VeboTrim
1 juli 2015 · 322 Inlägg

Okej. Aa men som sagt. ABS funkar ju bak när bilen är upphissad. Så bör inte vara några problem med givarn.

Team VeboTrim @ Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang