Justera bränsleblandning per cylinder med en (1) bredbandslambda.

Sniglom
20 juli 2015 · 30 Inlägg

Hej,
Ska justera bränsleblandning på min fyrcylindriga motorcykel med insprut (CBR600FS 2002).
Har ett piggybacksystem i form av Powercommander V, samt en bredbandslambda (AT-100).

Powercommandern har stöd för att justera bränsleblandningen per cylinder. Detta hade varit kul att titta på.
Finns det någon smart fattigmanslösning om man inte vill köpa/bygga ett grenrör med plats för fyra lambdasonder?

Jag behöver inte kunna mäta från alla fyra samtidigt, utan nöjer mig fint med att kunna köra fyra rundor för att få fram resultaten jag vill ha.

Den "smartaste" fulingen jag kunde komma på var att låta motorn tända på tre cylindrar, titta på avgasvärdet från detta och sedan utesluta sig fram till hur de olika cylindrarna beter sig. Men det känns lite väl fult och kanske inte så bra för motorn om man drar på fullt(?).

Så har ni några smartare förslag på vad jag skulle kunna göra?

Om det bästa är att svetsa fast gängmuttrar för lambda i grenröret, finns det något jag bör tänka på för att inte förstöra grenröret eller ställa till med annan oreda?

Senast redigerat av Sniglom (20 juli 2015)

Mazda MX-5 "Miata" (1992)
Allx
23 juli 2015 · 321 Inlägg

Den funktionen använder man huvudsakligen efter att spridarna fått ett flödestest. Är det nån spridare som flödar lite sämre så kan man öka lite på den. Köra på 3 cylindrar funkar inte. Den cylindern kommer trycka luft genom avgasystemet och lambdan kommer flippa ur.

EViLution!
Big Al Dr. Turbo
25 juli 2015 · 459 Inlägg

Använd den mest erkända tekniken för att se bränsleblandning mellan cylindrar ... dvs läs tändstiften wink

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
rjobin
26 juli 2015 · 78 Inlägg

Tror det kommer vara svårt och få ut några vettiga värden om du försöker flytta sonden mellan olika körningar (så otroligt svårt och återupprepa exakt samma test som du gjorde innan).

Läsa tändstiften är nog de billigaste och smidigaste, annars är de o montera 4 avgastempar o se om nån cylinder går varmare/kallade.

Hoppas de hjälper åt nått håll iaf tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang