Letar bra bil att bygga på

soppaslukarn
26 juli 2015 · 11 Inlägg

Som rubriken lyder letar jag efter en bil att bygga på och vad det kompetenta folket här på garaget.org har för förslag.

Jag letar efter en bil med bra väghållning samt inte väger bly.
Bakhjulsdrivet är ett krav. prisklassen ligger runt 30-40k.

En Volvo går sällan bra, men den går i all evighet
Volvo 940 "Bruks Boris" (1991)
baltis
26 juli 2015 · 1 948 Inlägg

VAD är det som ska byggas? banbil, driftingbil, stor stereo, låg som fan, blöjracer, månraket, epatraktor...

qazse
26 juli 2015 · 178 Inlägg

gammal starlet eller corolla väger ingenting alls och eftersom du ändå ska bygga banbil/flygplan/badkar/f1-bil/pickup så bör ju inte original väghållning spela så stor roll eftersom du antagligen kommer vilja ändra sånt ändå

SportPilot Ubåtsingenjör
26 juli 2015 · 7 232 Inlägg

en lådbil är jävligt bra att bygga på, då kan du till och med använda hammare och spik

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2015 · 26 149 Inlägg

CHEEVA skrev:
en lådbil är jävligt bra att bygga på, då kan du till och med använda hammare och spik

Ännu hellre, en trampbil.
Jag och brorsan byggde en lådbil av en sådan när vi var små. Ett sorts trächassi ovanpå plåtramen.
Slutade i och för sig i ett dike men..innan dess var det bra fart i ekipaget!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
soppaslukarn
26 juli 2015 · 11 Inlägg

Jag ska bygga nått åt banbilshållet och ska även byta motor till en GM LS serie så orginaleffekten är inte intressant, behöver bara en bil som klarar av att gå runt kurvor och som inte behöver superstora modifikationer för att kunna klara av det

En Volvo går sällan bra, men den går i all evighet
Volvo 940 "Bruks Boris" (1991)
baltis
26 juli 2015 · 1 948 Inlägg

soppaslukarn skrev:
Jag ska bygga nått åt banbilshållet och ska även byta motor till en GM LS serie så orginaleffekten är inte intressant, behöver bara en bil som klarar av att gå runt kurvor och som inte behöver superstora modifikationer för att kunna klara av det

Till att börja med så behöver du ju en bil som motorn och drivlinan får plats i...

Har du funderat på vad du ska köra med bilen? Finns en hel del bankörningar i sverige men det blir genast ganska begränsat urval om man väljer att köra med obesiktad bil utan vagnbok...

GM LS antar jag är en stor v8 med relativt mycket effekt? Då krävs det även STORA modifikationer för att kunna få bilen att även gå runt kurvor... mer effekt = mer bromsar = bättre chassi osv osv osv osv...

Mitt tips: bmw 328 e36 alt. m3 e36.

Du får både diffbroms, okej bromsar och bra viktfördelning samt att det finns mycket bolt-on chassiprylar till dessa bilar.

Börja INTE med att försöka byta motor - prova bilen på bana så kommer du märka att motor INTE är det första andra eller 3e du egentligen behöver uppgradera.
Mycket effekt är fränt... men fan så pinsamt när du kommer bli omkörd av bilar med hälften så mycket effekt bara för att du inte kan ratta big_smile

_Thor_
26 juli 2015 · 512 Inlägg

Bästa chassit att bygga på är väl en BMW E30, och sedan stoppa ned en M50 maskin med turbo.

E36 är också lätta att bygga på, men behöver förstärkas i bakvagnsinfästningen.

baltis
26 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Ser inte HUR ett e30 chassi kan vara bättre än ett e36...

Så hur? smile

soppaslukarn
26 juli 2015 · 11 Inlägg

Efter att ha snabbsurfat lite verkar 328an se rätt positiv ut. Vilka sorts modifikationer får man ut av att göra på en sånn, utifrån vad jag har sett verkar dom förhållandevis billiga att få å gå bättre men det är ju klart att om man ska ligga på topp i allt lär man få punga ut en häftig slant

En Volvo går sällan bra, men den går i all evighet
Volvo 940 "Bruks Boris" (1991)
baltis
27 juli 2015 · 1 948 Inlägg

soppaslukarn skrev:
Efter att ha snabbsurfat lite verkar 328an se rätt positiv ut. Vilka sorts modifikationer får man ut av att göra på en sånn, utifrån vad jag har sett verkar dom förhållandevis billiga att få å gå bättre men det är ju klart att om man ska ligga på topp i allt lär man få punga ut en häftig slant

Insug från en 325 och ett kina-grenrör samt hemmabyggt avgas + ett chip från t.ex fezken (tror han kallar sig så, googla) så har du 250 driftsäkra hästar med en trevlig kurva.

Läs denna tråd, mycket bättre/billigare än han gjort det är svårt... http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88235

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang