Hjälp min e46 stannar fast tanken visar att det är 20L kvar !!!!

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

hej är det någon som vart med om något liknande med sin bmw? Den går inte att starta sedan igen!!!

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

Den startade igen när jag hällde i 8 L bränsle. men då visade mätaren nästan halv tank!!

ValP2k
30 juli 2015 · 1 122 Inlägg

2 alternativ.

Pumpen i tanken är dålig eller instrumenthuset.

gasa nu foer faen!
Nausea Avstängd
30 juli 2015 · 598 Inlägg

Och lösningen är en ny tankmätare i form av en femlitersdunk.

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Om bränslemätaren stämmer så är det ett klassiskt symptom av en slut bränslepump.

Ju lägre bränslenivån i tanken blir desto sämre bränsleflöde till motorn.

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

Tittade på de lite igår när jag tog loss pumpen. Så att pumpen hade en vanlig nivågivare. Men det sitter även en på andra sidan bilen! Alltså en nivågivare - pump ?

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Det är en nivågivare på var sida i tanken samt 1st pump har jag för mig.

Kör du på en väg som lutar (vilket de flesta gör för avrinning av nederbörd etc, så får du då ändå en korrekt nivå på mätaren.

Är det så att du kör soppa torsk så förstörs pumparna väldigt snabbt av att gå torra så mitt råd är att hitta felet så snart som möjligt.

1) Tanka bilen full och se hur mycket som gick i och jämför med den angivna tankkapaciteten. - Det bör visa om nivågivarana stämmer.

2) Kör ett flödestest på pumpen, brukar stå i verkstadshandboken hur man gör ett sådant. Men i princip så hakar du av matarslangen vid fuel-railen och tvångskör pumpen genom att tjuvkoppla bränslerelät och sedan låter du pumpen pumpa i angiven tid och ser om du får rätt mängd soppa i mätkärlet.

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

har tyvärr ingen verkstadsbok då jag nyligen köpt bilen! du råkar inte veta tiden samt volymen för pumpen ?

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Love-My-Engine skrev:
har tyvärr ingen verkstadsbok då jag nyligen köpt bilen! du råkar inte veta tiden samt volymen för pumpen ?

Du har inte sagt vilken motor du har, och jag antar att det finns ett flertal oilka pumpar. Men 30 sekunder och 875ml var det på min gamla E30 325 om det ger någon indikation om vad som är rimligt.

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

Jag har en 325 xi 2001 alltså en e46 om jag förstått det rätt!

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Love-My-Engine skrev:
Jag har en 325 xi 2001 alltså en e46 om jag förstått det rätt!

Följ då denna DIY:n; http://www.pelicanparts.com/BMW/techart … esting.htm

Love-My-Engine
30 juli 2015 · 84 Inlägg

tack, skall ta och testa detta !!

Love-My-Engine
31 juli 2015 · 84 Inlägg

om någon är intresserad så var jag på bmw idag och fick reda på att givarna på båda sidorna skall vara mellan (16-800) ohm !!!!!

Peter_5565
31 juli 2015 · 326 Inlägg

Om det är lika som på E39 så är det två tankar och en pump som drivs med returtrycket som pumpar från den ena tanken till den andra. Därifrån pumpas det till motorn med en elektrisk pump, Om den där mekaniska pumpen lägger av, vilket lär vara vanligt, då stannar bilen när mätaren visar att det borde vara mycket soppa kvar.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=148584

Senast redigerat av Peter_5565 (31 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang