Problem med handbroms hyundai Elantra 04

Fitttim
23 augusti 2015 · 258 Inlägg

Hej,

Har problem med handbromsen på min hyundai Elantra 04. Har bytt båda vajrarna och spänt så mycket som det går där vid handbromsen.

Har även bytt beläggen. Men den tar inte riktigt ordentligt. Man kan dra i den fullt men ändå rulla vidare i branta backar och besiktningen säger att de inte duger. Finns det något annat ställe man kan spänna på? Direkt på oken eller någonting? Eller om någon har en idé på lösning.

Vore väldigt tacksam om någon har en idé.

MVH

dawwe ...has left the building...
23 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Är handbromsen integrerad i oket? Eller har bilen trummor bak? Eller är det skivbromsar bak med separata backar för handbromsen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fitttim
23 augusti 2015 · 258 Inlägg

dawwe skrev:
Är handbromsen integrerad i oket? Eller har bilen trummor bak? Eller är det skivbromsar bak med separata backar för handbromsen?

Den är integrerad i oket. Men det är skivor bak!

zzr94092
23 augusti 2015 · 4 391 Inlägg

kolla så att hävarmarna för h-bromsen går HELT tillbaka på oken.Justeringen på vajrarna är endast till för att ta bort slacket på vajern.När du bytte klossarna,och du skruvade/tryckte in kolvarna i oket,och när allt var monterat,pumpade du ut kolvarna med fotbromsen först ,rör inte h-bromsen innan kolvarna är ute.

Fitttim
23 augusti 2015 · 258 Inlägg

zzr94092 skrev:
kolla så att hävarmarna för h-bromsen går HELT tillbaka på oken.Justeringen på vajrarna är endast till för att ta bort slacket på vajern.När du bytte klossarna,och du skruvade/tryckte in kolvarna i oket,och när allt var monterat,pumpade du ut kolvarna med fotbromsen först ,rör inte h-bromsen innan kolvarna är ute.

Okej! har skruvat isär hela igen nu. Ska testa att dra tillbaka det. När du ska köra ut kolvarna räcker det med att bara bromsa med fotbromsen flertal gånger för att justera ut det?

zzr94092
23 augusti 2015 · 4 391 Inlägg

jepp,men undvik att trampa pedalen i botten

Fitttim
23 augusti 2015 · 258 Inlägg

zzr94092 skrev:
jepp,men undvik att trampa pedalen i botten

Ska testa. Återkommer med resultat!

zzr94092
23 augusti 2015 · 4 391 Inlägg

ok,hoppas att du löser det..

dawwe ...has left the building...
23 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Jag hade/har liiiite samma problem på min bruxis. Handbromsen tog bara ca 12% hos Bilprovningen, låser hjulet utan problem på ena sidan men inte på andra, men den tar på båda sidor...Handbromsen integrerad i oket som för dig. Jag "justerade" om handbromsen men det ville ändå inte bli redigt, hävarmens väg var "för kort" typ, dvs den rörde sig en bra bit innan kolven flyttade sig. Löste det genom att flytta ändläges stoppet för hävarmen enkelt förklarat, då tog handbromsen typ 25% (av bilens totalvikt ha jag för mig. Minimum är 18% har jag för mig, behöver inte ta jämt men båda sidorna måste ta, i mitt fall gick mätare upp till 1 på ena sidan och till över 2 på andra...). Orsaken är att justeringsmekanismen inne i oket sjunger på sista versen gissar jag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fitttim
24 augusti 2015 · 258 Inlägg

Löste det genom att, ta bort allting och sedan skruva tillbaka kolvarna och sätta tillbaka allt. Spännde av handbromsen så mycket det gick inne i bilen. Pumpa med bromspedalen så kolven åkte ut igen. spännde sedan handbromsen så det precis inte låg på. Sen körde in de nya beläggen lite. Kom precis från besiktningen!

Inte ett klagomål! big_smile

Tack för hjälpen alla!

Kibil
24 augusti 2015 · 552 Inlägg

Vad bra att den blev godkänd! Vissa bilar, även Hyundai brukar ha en tabb som sticker ut på baksidan utav beläggen dessa tabbar går in i spåren i kolven på oket. Ibland är man inte uppmärksam på tabben och då kan det också bli sådana problem. Kan vara värt att tänka på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang