Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Jacken92
9 juli 2015 · 247 Inlägg

Mapaz skrev:
Får i stort sett bara bas oavsett inställningar i stereon och slutsteget.

Högtalare två stycken: http://www.mds.se/fgp653.html

Slutsteg: http://www.mds.se/gm-a4604.html

Har ställt in tex. på HPF och provat olika GAIN och volym på stereon, men låter lika dovt (bara bas) hela tiden.
Känns som att jag antagligen kopplat någon kabel helt åt skogen eller så fungerar inte mina enheter tillsammans?

Edit: Kopplade istället för lågnivåkabel så koppla ja in via Speaker Input, och nu fungerar det som det ska, låter hur bra som helst.
Vad beror detta på?

Låter ju onekligen som någon inställningsfråga i huvudenheten.. Du kopplade inte in på lågnivån för bas?

M_Back
29 juli 2015 · 535 Inlägg

Är det någon som känner till om det finns någon svensk återförsäljare för märket Vibe? Är lite intresserad av deras blackdeath serie.

http://vibeaudio.co.uk/car/speakers/bla … -speakers/

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Samuel3
10 augusti 2015 · 360 Inlägg

Tjena!
Jag har en 10" bas hemma med tillhörande rör och ett kort av något slag. Jag har aldrig byggt baslåda innan, men jag har lärt mig en del om biljud under en lång tid så jag är inte helt nollställd. Jag ska bygga en låda av min bas men jag vet inte hur många liter den ska vara på!

Först: Ska användas i en bruksbil (745), alltså inga stora krav på ljudkvalitet osv. Bara att basen gör den ska och inget missljud eller liknande. Och självklart ett passande steg!

Min bas har inga mer specifikationer än följande: Impedance 4 Ohm. Power 40-80 W. Det står även Model: VH-100SW (L) 08100018. Om röret är intressant kan jag ta med det också.

Senast redigerat av Samuel3 (10 augusti 2015)

Andyah
10 augusti 2015 · 242 Inlägg

Samuel3 skrev:
Tjena!
Jag har en 10" bas hemma med tillhörande rör och ett kort av något slag. Jag har aldrig byggt baslåda innan, men jag har lärt mig en del om biljud under en lång tid så jag är inte helt nollställd. Jag ska bygga en låda av min bas men jag vet inte hur många liter den ska vara på!

Först: Ska användas i en bruksbil (745), alltså inga stora krav på ljudkvalitet osv. Bara att basen gör den ska och inget missljud eller liknande. Och självklart ett passande steg!

Min bas har inga mer specifikationer än följande: Impedance 4 Ohm. Power 40-80 W. Det står även Model: VH-100SW (L) 08100018. Om röret är intressant kan jag ta med det också.

om jag inte sökt fel så är väl basen en hembiobas typ? dvs gjord för att spelas i hemmet? men prova du o bygg ihop nån låda på 30-40 liter,. kostar inte många kronor för en sån liten låda.

Samuel3
10 augusti 2015 · 360 Inlägg

Andyah skrev:

Samuel3 skrev:
Tjena!
Jag har en 10" bas hemma med tillhörande rör och ett kort av något slag. Jag har aldrig byggt baslåda innan, men jag har lärt mig en del om biljud under en lång tid så jag är inte helt nollställd. Jag ska bygga en låda av min bas men jag vet inte hur många liter den ska vara på!

Först: Ska användas i en bruksbil (745), alltså inga stora krav på ljudkvalitet osv. Bara att basen gör den ska och inget missljud eller liknande. Och självklart ett passande steg!

Min bas har inga mer specifikationer än följande: Impedance 4 Ohm. Power 40-80 W. Det står även Model: VH-100SW (L) 08100018. Om röret är intressant kan jag ta med det också.

om jag inte sökt fel så är väl basen en hembiobas typ? dvs gjord för att spelas i hemmet? men prova du o bygg ihop nån låda på 30-40 liter,. kostar inte många kronor för en sån liten låda.

Hej!  Ja det vet jag inget om, har inte tänkt tanken på det faktist. Är det specifikationerna som du tänker på när du skriver hembiobas? Bara nyfiken att veta!

Gronwalls
10 augusti 2015 · 1 808 Inlägg

4 st Hertz DS-250
1 st Sinuslive 1500

Vad kan man sälja det för? bra beg skick, inte mycket spelat.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
MammDiin
16 augusti 2015 · 2 019 Inlägg

Har en ny bas som har missljud som jag misstänker kommer från talspolen, och som hörs tydligt redan vid ytterst låg volym. Man hör även lite skrapljud när man trycker ner konen jämnt för hand.
Det konstiga är att den inte blivit spelad med och man ser inga defekter eller skador.

Någon annan som råkat ut för liknande med en ny högtalare?
Och det är väl bäst att skicka tillbaka den för inte lär väl missljudet sluta?

Noiseprojekt
17 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

MammDiin skrev:
Har en ny bas som har missljud som jag misstänker kommer från talspolen, och som hörs tydligt redan vid ytterst låg volym. Man hör även lite skrapljud när man trycker ner konen jämnt för hand.
Det konstiga är att den inte blivit spelad med och man ser inga defekter eller skador.

Någon annan som råkat ut för liknande med en ny högtalare?
Och det är väl bäst att skicka tillbaka den för inte lär väl missljudet sluta?

Är den ny och du har kvitto så ska den skickas tillbaka.

Niklas17
17 augusti 2015 · 54 Inlägg

Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/
hoppas någon kan hjälpa till smile

MammDiin
17 augusti 2015 · 2 019 Inlägg

Noiseprojekt skrev:

MammDiin skrev:
Har en ny bas som har missljud som jag misstänker kommer från talspolen, och som hörs tydligt redan vid ytterst låg volym. Man hör även lite skrapljud när man trycker ner konen jämnt för hand.
Det konstiga är att den inte blivit spelad med och man ser inga defekter eller skador.

Någon annan som råkat ut för liknande med en ny högtalare?
Och det är väl bäst att skicka tillbaka den för inte lär väl missljudet sluta?

Är den ny och du har kvitto så ska den skickas tillbaka.

Japp ska skicka tillbaka den imorgon så de får se vad som är felet, och fixa det.

lighter22
18 augusti 2015 · 436 Inlägg

Niklas17 skrev:
Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/
hoppas någon kan hjälpa till smile

låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Niklas17
18 augusti 2015 · 54 Inlägg

lighter22 skrev:

Niklas17 skrev:
Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/

hoppas någon kan hjälpa till smile

låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Jag har lågnivå utgång och har dragit den på ena sidan och ström på andra.
Kan välja på off/NOR/REV och off så är den ju av och NOR/REV så är det det problem jag har.
Har även testat med alla olika inställningar för subwoofer i stereon ingen skillnad hmm
denna har jag: http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … /page.html
Kan man ladda upp video? skulle ju vara enklast:)

amoreex
18 augusti 2015 · 2 712 Inlägg

Niklas17 skrev:

lighter22 skrev:

Niklas17 skrev:
Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/

hoppas någon kan hjälpa till smile

låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Jag har lågnivå utgång och har dragit den på ena sidan och ström på andra.
Kan välja på off/NOR/REV och off så är den ju av och NOR/REV så är det det problem jag har.
Har även testat med alla olika inställningar för subwoofer i stereon ingen skillnad hmm
denna har jag: http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … /page.html
Kan man ladda upp video? skulle ju vara enklast:)

Klart du kan, lägg upp på youtube eller vimeo och länka typ smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Niklas17
18 augusti 2015 · 54 Inlägg

amoreex skrev:

Niklas17 skrev:

lighter22 skrev:
låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Jag har lågnivå utgång och har dragit den på ena sidan och ström på andra.
Kan välja på off/NOR/REV och off så är den ju av och NOR/REV så är det det problem jag har.
Har även testat med alla olika inställningar för subwoofer i stereon ingen skillnad hmm
denna har jag: http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … /page.html
Kan man ladda upp video? skulle ju vara enklast:)

Klart du kan, lägg upp på youtube eller vimeo och länka typ smile

okej gjorde en video har inte jätte bra mic men man hör ju hur den flippar ut sänker ganska så fort när det händer då jag inte vill att basarna ska ta skada smile
har inte heller hittat någon annan med samma fel. Letade några dagar på olika forum.
hoppas någon kan klura ut det:)

https://www.youtube.com/watch?v=0qZ1bIg … e=youtu.be

Senast redigerat av Niklas17 (18 augusti 2015)

Svartlistad
18 augusti 2015 · 42 Inlägg

Har en Alpine IVE-W530BT  men hittar ingen loudness funktion på den, någon som har en aning om det ens finns på den? Och hur kommer jag åt det isåfall?

Volvo 855 T-5R "Projekt rädda en T-5R" (1995)
Volvo V70R AWD "Laserblå" (2000)
Fjong
18 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

Svartlistad skrev:
Har en Alpine IVE-W530BT  men hittar ingen loudness funktion på den, någon som har en aning om det ens finns på den? Och hur kommer jag åt det isåfall?

Alpine har ingen loudness och det ska inte användas heller smile Om du inte är nöjd med ljudet så pilla lite i eqn istället.

mrtmontana
22 augusti 2015 · 125 Inlägg

Har en 50mm2 kabel dragen och skall splitta den till 1 10mm2 och 1 20mm2  med ett Distributionsblock  Skall det sitta säkring vid båda ändar på 50mm2 kabeln alltså  vid batteri och Distributionsblock eller räcker det att ha säkring vid batteriet,  10mm2 och 20mm2 kabeln kommer avsäkras vid blocket.

MammDiin
22 augusti 2015 · 2 019 Inlägg

mrtmontana skrev:
Har en 50mm2 kabel dragen och skall splitta den till 1 10mm2 och 1 20mm2  med ett Distributionsblock  Skall det sitta säkring vid båda ändar på 50mm2 kabeln alltså  vid batteri och Distributionsblock eller räcker det att ha säkring vid batteriet,  10mm2 och 20mm2 kabeln kommer avsäkras vid blocket.

Räcker med säkringen vid batteriet för 50mm², för allt efter säkringen är säkrat med den.
Men när du går ner i kabelarea så behöver du som du skrev även säkringar i distributionsblocket.

mrtmontana
23 augusti 2015 · 125 Inlägg

MammDiin skrev:

mrtmontana skrev:
Har en 50mm2 kabel dragen och skall splitta den till 1 10mm2 och 1 20mm2  med ett Distributionsblock  Skall det sitta säkring vid båda ändar på 50mm2 kabeln alltså  vid batteri och Distributionsblock eller räcker det att ha säkring vid batteriet,  10mm2 och 20mm2 kabeln kommer avsäkras vid blocket.

Räcker med säkringen vid batteriet för 50mm², för allt efter säkringen är säkrat med den.
Men när du går ner i kabelarea så behöver du som du skrev även säkringar i distributionsblocket.

Tack mammdiin!


Vad tycker folket om Dls Rmw basarna? kikat på 12 eller 10 tum  och den ska in i en audi a3. slutsteg dls reference 500 eller 1000.

ska spelas med 2st DLS X-program X-SB52 kit och ett dls reference cc-44
Huvudenhet blir Alpine CDE-178BT

christAfer Wärmland
24 augusti 2015 · 943 Inlägg

Ett bra 6.5 kit (ev. koaxial) och HU för 2-3k? Kittet ska gå att driva på stereon, vill bara uppgradera originalljudet lite.

Inne på focal eller hertz.

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang