V70 2003 växellådsbyte (automat)

engolf
25 augusti 2015 · 3 235 Inlägg

Hej,
i helgen skall lådan bytas på grund av diverse problem, och eftersom jag aldrig bytt en automat vill jag gärna ha tips på vad som skall göras och i vilken ordning.
Jag har tillgång till billyft, v.lådslyft och motor/stödbalk som motorn kan hänga i under ingreppet.
Är det enklast att ta ner hela subframen?
Är det bara att dra ut drivaxlarna, eller är det nån låsning/låsring?
För att lossa convertern, måste startmotorn ut först?
Sökte på youtube, men där är det väldigt dåligt med filmer/beskrivningar tyvärr:(

En sak till: behöver man uppdatering av TCM, eller är det bara tuta och köra efter bytet?

Christian S
26 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

du behöver inte ta ner subframen utan det räcker att lossa den endel på högersidan och helt på vänstersidan.

den vänstra drivaxeln har en låsring som gör att den låser inne i lådan, bara ta en kofot eller liknande och bända imellan drivaxeln och lådan så lossar den, den högra sitter fast i lagerfästet och det är bara att lossa överfallet.

jag skulle säga att det är enklast att lossa skruvarna som håller convertern i hålet där starmotorn sitter men det finns dom som lossar dom genom genom "springan" på baksidan av motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
engolf
26 augusti 2015 · 3 235 Inlägg

Tack för infon!
Hittade själv bilder på "öppningen" på baksidan av motorn, och eftersom jag kommer ha bilen upphissad satsar jag nog på att ta ner subframen helt, och låta motorn hänga i stödbalken.
Ska ta bilden under ingreppet och lägger ut här senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang