BMW E90 325i - Små planer änsålänge

BMW E90 325i -07. Småfix och pengasparande fram till våren 2016. Då blir det nytt kjolpaket och omlack av vissa skador.
  • 56 Följare
  • 36 661 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 augusti 2016
Meninstick
16 augusti 2015 · 36 Inlägg

Kul projekt, roligt med lite nyare bilar också.

DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
5 september 2015 · 353 Inlägg

Update: To get to hell, you need a good rudder.

For iväg till brorsan för att leverera ett lastnät till hans pickup. När jag var på biltema för att köpa lastnätet, så tänkte jag, va f*n, lite kolfiber kanske.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-1834169fe5ee7064dc044786c493a4b3.jpg
Avmonterad rattplasten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-0e232f08a601d7410e16a32df962e23a.jpg
Lite sunkig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-d616de7bf1443b96dae1dfde44f7960e.jpg
Ska det bli ändring på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-9fe10eb88ec613a4c321e3c26c1f06c5.jpg
Halvvägs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-d0843279696c11196b928d149cb0a299.jpg
Lite skärande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-614a7beb100e7a4d700342678c892ed6.jpg
Ta-fucking-da.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-0021e9497c67467499974232ee0f2a2a.jpg
Ditsmackad. Var lite pilligt. Höll på att vilja skala med sig vinyl när man tryckte dit den, men gick bra.

Inte mycket till uppdatering, men skönt att få bort skavankerna där iaf. Höjjer ju snyggheten på ratten några snäpp.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Buhr Irok Udont
5 september 2015 · 171 Inlägg

Snyggt! Nu kan du få koppla in steget och 6x9orna i Saaben om du vill big_smile

Audi 80 (1983)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2015 · 353 Inlägg

Buhr skrev:
Snyggt! Nu kan du få koppla in steget och 6x9orna i Saaben om du vill big_smile

Har du alla du behöver så är det ju inget krångel direkt. Däremot så är jag inte insatt över hur inredningen ser ut i en Saab.

Senast redigerat av DoAe (6 september 2015)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Buhr Irok Udont
6 september 2015 · 171 Inlägg

DoAe skrev:

Buhr skrev:
Snyggt! Nu kan du få koppla in steget och 6x9orna i Saaben om du vill big_smile

Har du alla du behöver så är det ju inget krångel direkt. Däremot så är jag inte insatt över hur inredningen ser ut i en Saab.

nja behöver väll egentligen bara hitta kablarna till dörrbasarna och sno signal därifrån och sen hitta en remote att koppla in mig på big_smile Sen behöver jag förståss ström osv till hög till lågnivå omvandlaren och det vet jag inte vart jag vågar ta hmm

Audi 80 (1983)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2015 · 353 Inlägg

Buhr skrev:

DoAe skrev:

Buhr skrev:
Snyggt! Nu kan du få koppla in steget och 6x9orna i Saaben om du vill big_smile

Har du alla du behöver så är det ju inget krångel direkt. Däremot så är jag inte insatt över hur inredningen ser ut i en Saab.

nja behöver väll egentligen bara hitta kablarna till dörrbasarna och sno signal därifrån och sen hitta en remote att koppla in mig på big_smile Sen behöver jag förståss ström osv till hög till lågnivå omvandlaren och det vet jag inte vart jag vågar ta hmm

12v? Ta från baklyset.

Senast redigerat av DoAe (6 september 2015)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Buhr Irok Udont
6 september 2015 · 171 Inlägg

DoAe skrev:

Buhr skrev:

DoAe skrev:

Har du alla du behöver så är det ju inget krångel direkt. Däremot så är jag inte insatt över hur inredningen ser ut i en Saab.

nja behöver väll egentligen bara hitta kablarna till dörrbasarna och sno signal därifrån och sen hitta en remote att koppla in mig på big_smile Sen behöver jag förståss ström osv till hög till lågnivå omvandlaren och det vet jag inte vart jag vågar ta hmm

12v? Ta från baklyset.

Du tror inte det kan ställa till det när bilen mäter spänningar osv och ger felkoder? smile

Audi 80 (1983)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2015 · 10 427 Inlägg

Snyggt med ratten! smile Var det enkelt att forma till vinylen där M-loggan sitter?

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2015 · 353 Inlägg

Buhr skrev:

DoAe skrev:

Buhr skrev:

nja behöver väll egentligen bara hitta kablarna till dörrbasarna och sno signal därifrån och sen hitta en remote att koppla in mig på big_smile Sen behöver jag förståss ström osv till hög till lågnivå omvandlaren och det vet jag inte vart jag vågar ta hmm

12v? Ta från baklyset.

Du tror inte det kan ställa till det när bilen mäter spänningar osv och ger felkoder? smile

Kan göra. Men testa kan man alltid göra. Annars får du ju dra från batteriet.
PMA mig vilken modell det är så kan jag ju se om det finns nåt bättre sätt.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2015 · 353 Inlägg

steifan skrev:
Snyggt med ratten! smile Var det enkelt att forma till vinylen där M-loggan sitter?

Värmde ner vinylen ordentligt på loggan, och tröck till den med fingret så att det for ner ordentligt i avdjupningen. Sen skärde fram märket försiktigt. Blev ju säkert inte på millimetern rätt men inget någon skulle se ens om dom försökt tror jag. Se bara till att värma och trycka till ordentligt.

Värre var det att montera tillbaka då den på kanterna kände för att börja "trycka" tillbaka vinylen. Gummit runt tex airbagen sög gärna tag. Så allra längst ner på ratten kan man i visst ljus skönja att det inte ser riktigt rätt ut där det ligger mot lädret. Men inte nog för att göra om hela alltihopa =P

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2015 · 10 427 Inlägg

DoAe skrev:

steifan skrev:
Snyggt med ratten! smile Var det enkelt att forma till vinylen där M-loggan sitter?

Värmde ner vinylen ordentligt på loggan, och tröck till den med fingret så att det for ner ordentligt i avdjupningen. Sen skärde fram märket försiktigt. Blev ju säkert inte på millimetern rätt men inget någon skulle se ens om dom försökt tror jag. Se bara till att värma och trycka till ordentligt.

Värre var det att montera tillbaka då den på kanterna kände för att börja "trycka" tillbaka vinylen. Gummit runt tex airbagen sög gärna tag. Så allra längst ner på ratten kan man i visst ljus skönja att det inte ser riktigt rätt ut där det ligger mot lädret. Men inte nog för att göra om hela alltihopa =P

Ok smile Trodde du pillade loss emblemet och monterade det utanpå vinylen (det har jag funderat på). Ska nog testa det där, har lustigt nog ingen multifunktionsratt så jobbet blir ju lättare wink

DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
6 september 2015 · 353 Inlägg

steifan skrev:
Ok smile Trodde du pillade loss emblemet och monterade det utanpå vinylen (det har jag funderat på). Ska nog testa det där, har lustigt nog ingen multifunktionsratt så jobbet blir ju lättare wink

Tänkte först göra det, men såg ingen "öppning" inifrån för att peta ut emblemet, och tänkte att börjar jag bända i fördjupningen så kommer jag ta sönder hela emblemet istället. Så fick vara.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
7 september 2015 · 353 Inlägg

Imorgon efter jobbet ska jag öva lite på att lägga vinyl på inredningslisterna.

Blir ingen kolfiber dock. Blir fort smaklöst med en massa kolfiber.

Senast redigerat av DoAe (7 september 2015)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
8 september 2015 · 353 Inlägg

Köpte hem svart vinyl från Biltema. Visade sig vara blanksvart. Glänste som fan. Såg man inte så bra genom plasten. Var långt ifrån lika bekväm som deras kolfiber vinyl. Så skrotade den idén. Får filura ut nåt annat.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Buhr Irok Udont
8 september 2015 · 171 Inlägg

Kan rekommendera att åka på 4sign i degerbyn, dom har massa spillbitar osv som dom brukar sälja för en peng till fikakassan och alla där är riktigt trevliga och har alla möjliga färger big_smile

Audi 80 (1983)
edinZ
9 september 2015 · 409 Inlägg

gillar e90 skarpt!! grattis till en mycket fin bil smile ursäkta att jag kapar din tråd såhär men jag har bara en fråga om e36 (känns som om du kan mycket om dem wink ) det är så att förra ägarna har kopplat in baslåda, 6:9 i hatthyllan och en ny stereo. Nu efter det har diskanterna i framdörrarna och även högtalaren vid fötterna på förarsidan dött eller rättare sagt lagt av. Jag tror det hände efter dem installerade ljudet, Vet du vad som är vanligt fel när man installerar ljud och cd spelare, är det så att man kanske har glömt kablarna diskanterna eller finns det en chans att dem är sönder? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag kapar här och jag lägger en prem som ursäkt haha smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
9 september 2015 · 353 Inlägg

edinZ skrev:
gillar e90 skarpt!! grattis till en mycket fin bil smile ursäkta att jag kapar din tråd såhär men jag har bara en fråga om e36 (känns som om du kan mycket om dem wink ) det är så att förra ägarna har kopplat in baslåda, 6:9 i hatthyllan och en ny stereo. Nu efter det har diskanterna i framdörrarna och även högtalaren vid fötterna på förarsidan dött eller rättare sagt lagt av. Jag tror det hände efter dem installerade ljudet, Vet du vad som är vanligt fel när man installerar ljud och cd spelare, är det så att man kanske har glömt kablarna diskanterna eller finns det en chans att dem är sönder? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag kapar här och jag lägger en prem som ursäkt haha smile

Dom måste ju helt sonika glömt bort att koppla in dom. I e36 är det ju vanliga högtalare. Alltså plus och minus. Inget avancerat som i nyare bmw.

I E36 (beroende på stereopaket) så går kablarna från dom främre högtalarna till bagageutrymmet där dom på vänster sida innanför inredningen sitter i ett "slutsteg". Så dom har nog bara glömt att ta dom från det slutsteget och koppla in i antingen stereon eller nya slutsteget. Eftermarknadsstereon har ingen kontakt med det steget som sitter original.

När jag bytte stereo i min E36:a så lade jag hela det original-steget utanför bilen, långt bort. Och köpte mig andra slutsteg och drog om nya kablar till fronthögtalarna från det nya slutstegen.

Hoppas det hjälper.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
9 september 2015 · 353 Inlägg

Buhr skrev:
Kan rekommendera att åka på 4sign i degerbyn, dom har massa spillbitar osv som dom brukar sälja för en peng till fikakassan och alla där är riktigt trevliga och har alla möjliga färger big_smile

Tack för tipset.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
edinZ
9 september 2015 · 409 Inlägg

DoAe skrev:

edinZ skrev:
gillar e90 skarpt!! grattis till en mycket fin bil smile ursäkta att jag kapar din tråd såhär men jag har bara en fråga om e36 (känns som om du kan mycket om dem wink ) det är så att förra ägarna har kopplat in baslåda, 6:9 i hatthyllan och en ny stereo. Nu efter det har diskanterna i framdörrarna och även högtalaren vid fötterna på förarsidan dött eller rättare sagt lagt av. Jag tror det hände efter dem installerade ljudet, Vet du vad som är vanligt fel när man installerar ljud och cd spelare, är det så att man kanske har glömt kablarna diskanterna eller finns det en chans att dem är sönder? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag kapar här och jag lägger en prem som ursäkt haha smile

Dom måste ju helt sonika glömt bort att koppla in dom. I e36 är det ju vanliga högtalare. Alltså plus och minus. Inget avancerat som i nyare bmw.

I E36 (beroende på stereopaket) så går kablarna från dom främre högtalarna till bagageutrymmet där dom på vänster sida innanför inredningen sitter i ett "slutsteg". Så dom har nog bara glömt att ta dom från det slutsteget och koppla in i antingen stereon eller nya slutsteget. Eftermarknadsstereon har ingen kontakt med det steget som sitter original.

När jag bytte stereo i min E36:a så lade jag hela det original-steget utanför bilen, långt bort. Och köpte mig andra slutsteg och drog om nya kablar till fronthögtalarna från det nya slutstegen.

Hoppas det hjälper.

aa okej jag har ingen aning om hur ljud och sånt funkar haha men jag tackar hemskt mycket för hjälpen ska fixa med 328:an i vinter sen så får kolla då smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
9 september 2015 · 353 Inlägg

edinZ skrev:
aa okej jag har ingen aning om hur ljud och sånt funkar haha men jag tackar hemskt mycket för hjälpen ska fixa med 328:an i vinter sen så får kolla då smile

Kika på: http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp … &mg=65
Där har du skisser på hur det borde se ut original.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang