Är apex alltid i mitten av kurvan? Och hur kör man idealspår?

Tre_Bokstaver GTI
12 juli 2015 · 105 Inlägg

Hej

Jag har den senaste tiden bekantat mig med begreppet idealspår, eller ideallinje som det också kallas, och jag har lite funderingar kring det. Eftersom jag aldrig kört på bana mer än när jag var liten och körde hyrkart så har jag egentligen bara erfarenhet av vanlig bilkörning. Men nu funderar jag på att testa på bankörning och vill därför förbereda mig. Och jag kan inte komma på något bättre sätt att förbereda mig på än att reda ut vad idealspår är. Visst, broms- och gasteknik är lika viktigt. Men man måste ändå börja någonstans och jag vill först lära mig idealspår.

Första frågan är vad som menas exakt med apex? Om jag förstått det rätt så innebär det mitten/centrum av innerdelen av kurvan. Har jag tolkat apex rätt?

Andra frågan behöver ett mer utförligt svar. Hur kör man idealspår?

Tackar ödmjukast för svar i förhand.

Med Vänliga hälsningar
GolfGTImk2

it_mutt Avstängd
12 juli 2015 · 10 388 Inlägg
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
baltis
13 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Idealspår = det spåret/vägen som går SNABBAST runt banan, sen finns det racingspår också men det bryr vi oss inte om nu smile

Apex är som du säger där du "träffar" innerkurvan, du vill allid få med dig så mycket fart som möjligt ut på nästa raksträcka alltså vill du kunna börja gasa tidigt i kurvan samt göra kurvan "så lite kurvig" som möjligt. Rent generellt så kan man säga att det även är vid apex man brukar börja gå på gas igen...

För att ta reda på hur du ska ta en kurva så får du läsa banan baklänges... HUR du ska ta en kurva beror nämligen på vad som kommer efter kurvan (en till kurva åt samma håll, en kurva åt motsatta hållet, eller en raksträcka).

Läsa kommer man en bit på men det är när man praktiserar man lär sig smile
Ser att du bor i Västra götaland samt kör golf... har för mig gti klubben brukar ha allafall 2 körningar om året på Kinnekulle (någon tillsammans med opel om jag minns rätt). Kör på dessa, dom har garanterat några instruktörer som mer än gärna antingen åker med dig eller du åker med dom.

Sen måste jag ju självklart även rekommendera rejsa.nu finns maaaassvis med läsning och disktioner och även en hel del nybörjartips.
http://rejsa.nu/bana_lista.asp
Där har du sveriges alla banor, kolla videos där och på youtube så ser du hur spåret går.

Angående broms och gasteknik, sluta tänk på det. Först 10-15 ggr du kör på bana kommer du ha fullt upp med annat, växla gör du heller inte mer än max 2-4 ggr på t.ex Kinnekulle.
Bromsa gör du ALLTID så mycket som möjligt, gasa gör du så mycket som du kan. Vad många, och även jag, gjorde fel i början var att tro att man alltid skulle gasa så mycket det bara går... inte alltid rätt väg att gå menmen.

Och sist men inte minst, se till att åka och kör nu!
Skit i om du är nybörjare, du är välkommen ändå! Folk tycker bara det är roligt att få komma med tips och dela med sig av sina egna erfarenheter till dig.

Tre_Bokstaver GTI
13 juli 2015 · 105 Inlägg

Okej tack smile Ska kolla in det ni tipsar om. Rejsingspår har jag aldrig hört förut, vad är skillnaden på rejsingspår och idealspår? Man kör väll med idealspår i rejsing? smile Ursäkta mina dumma frågor smile

baltis
14 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Golfgtimk2 skrev:
Okej tack smile Ska kolla in det ni tipsar om. Rejsingspår har jag aldrig hört förut, vad är skillnaden på rejsingspår och idealspår? Man kör väll med idealspår i rejsing? smile Ursäkta mina dumma frågor smile

Idealspåret är i väldigt många kurvor så att det blir lätt för bakomvarande att köra om på innern i ingången på kurvan... visst man får inte samma fart ut ur kurvan sen men han kommer fortfarande att ligga först smile

Därför det alltid är så svårt för förare i race att jaga ikapp någon som ligger säg 5 sec före 2-3 st som ligger i "klunga".
I rejsing handlar det ju inte bara om att vara snabbast utan även "stänga" för den som är bakom och vill om...

FLindgren
14 juli 2015 · 5 089 Inlägg

Första bildsökningen på google sa det mesta.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Racing_line.svg/300px-Racing_line.svg.png

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Wicca
14 juli 2015 · 886 Inlägg

baltis skrev:
Idealspår = det spåret/vägen som går SNABBAST runt banan, sen finns det racingspår också men det bryr vi oss inte om nu smile

Apex är som du säger där du "träffar" innerkurvan, du vill allid få med dig så mycket fart som möjligt ut på nästa raksträcka alltså vill du kunna börja gasa tidigt i kurvan samt göra kurvan "så lite kurvig" som möjligt. Rent generellt så kan man säga att det även är vid apex man brukar börja gå på gas igen...

För att ta reda på hur du ska ta en kurva så får du läsa banan baklänges... HUR du ska ta en kurva beror nämligen på vad som kommer efter kurvan (en till kurva åt samma håll, en kurva åt motsatta hållet, eller en raksträcka).

Läsa kommer man en bit på men det är när man praktiserar man lär sig smile
Ser att du bor i Västra götaland samt kör golf... har för mig gti klubben brukar ha allafall 2 körningar om året på Kinnekulle (någon tillsammans med opel om jag minns rätt). Kör på dessa, dom har garanterat några instruktörer som mer än gärna antingen åker med dig eller du åker med dom.

Sen måste jag ju självklart även rekommendera rejsa.nu finns maaaassvis med läsning och disktioner och även en hel del nybörjartips.
http://rejsa.nu/bana_lista.asp
Där har du sveriges alla banor, kolla videos där och på youtube så ser du hur spåret går.

Angående broms och gasteknik, sluta tänk på det. Först 10-15 ggr du kör på bana kommer du ha fullt upp med annat, växla gör du heller inte mer än max 2-4 ggr på t.ex Kinnekulle.
Bromsa gör du ALLTID så mycket som möjligt, gasa gör du så mycket som du kan. Vad många, och även jag, gjorde fel i början var att tro att man alltid skulle gasa så mycket det bara går... inte alltid rätt väg att gå menmen.

Och sist men inte minst, se till att åka och kör nu!
Skit i om du är nybörjare, du är välkommen ändå! Folk tycker bara det är roligt att få komma med tips och dela med sig av sina egna erfarenheter till dig.

Bra inlägg!

Jag körde förrförra helgen min första bankörning på just Kinnekulle. Skitkul, men jag körde av två gånger:
https://www.youtube.com/watch?v=DaBlh4x8gnI

Såhär i efterhand önskar jag två saker:
1. Jag skulle kört färre varv per gång eftersom gatdäck blir överhettade och man blir trött som förare och begår misstag.
2. Jag skulle läst på mer om banan innan och tittat på youtube-videos om spårval. Jag hade jättesvårt för ungefär halva banan, andra halvan tyckte jag gick bättre.

Som baltis säger så handlar det om att få med sig bra fart, så det kan innebära att man i en kombination av kurvor ta första kurvan på ett icke idealt sätt för den kurvan i sig bara för att istället få en bättre ingång till nästa kurva istället.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juli 2015 · 13 762 Inlägg

Wicca skrev:

baltis skrev:
Idealspår = det spåret/vägen som går SNABBAST runt banan, sen finns det racingspår också men det bryr vi oss inte om nu smile

Apex är som du säger där du "träffar" innerkurvan, du vill allid få med dig så mycket fart som möjligt ut på nästa raksträcka alltså vill du kunna börja gasa tidigt i kurvan samt göra kurvan "så lite kurvig" som möjligt. Rent generellt så kan man säga att det även är vid apex man brukar börja gå på gas igen...

För att ta reda på hur du ska ta en kurva så får du läsa banan baklänges... HUR du ska ta en kurva beror nämligen på vad som kommer efter kurvan (en till kurva åt samma håll, en kurva åt motsatta hållet, eller en raksträcka).

Läsa kommer man en bit på men det är när man praktiserar man lär sig smile
Ser att du bor i Västra götaland samt kör golf... har för mig gti klubben brukar ha allafall 2 körningar om året på Kinnekulle (någon tillsammans med opel om jag minns rätt). Kör på dessa, dom har garanterat några instruktörer som mer än gärna antingen åker med dig eller du åker med dom.

Sen måste jag ju självklart även rekommendera rejsa.nu finns maaaassvis med läsning och disktioner och även en hel del nybörjartips.
http://rejsa.nu/bana_lista.asp
Där har du sveriges alla banor, kolla videos där och på youtube så ser du hur spåret går.

Angående broms och gasteknik, sluta tänk på det. Först 10-15 ggr du kör på bana kommer du ha fullt upp med annat, växla gör du heller inte mer än max 2-4 ggr på t.ex Kinnekulle.
Bromsa gör du ALLTID så mycket som möjligt, gasa gör du så mycket som du kan. Vad många, och även jag, gjorde fel i början var att tro att man alltid skulle gasa så mycket det bara går... inte alltid rätt väg att gå menmen.

Och sist men inte minst, se till att åka och kör nu!
Skit i om du är nybörjare, du är välkommen ändå! Folk tycker bara det är roligt att få komma med tips och dela med sig av sina egna erfarenheter till dig.

Bra inlägg!

Jag körde förrförra helgen min första bankörning på just Kinnekulle. Skitkul, men jag körde av två gånger:
https://www.youtube.com/watch?v=DaBlh4x8gnI

Såhär i efterhand önskar jag två saker:
1. Jag skulle kört färre varv per gång eftersom gatdäck blir överhettade och man blir trött som förare och begår misstag.
2. Jag skulle läst på mer om banan innan och tittat på youtube-videos om spårval. Jag hade jättesvårt för ungefär halva banan, andra halvan tyckte jag gick bättre.

Som baltis säger så handlar det om att få med sig bra fart, så det kan innebära att man i en kombination av kurvor ta första kurvan på ett icke idealt sätt för den kurvan i sig bara för att istället få en bättre ingång till nästa kurva istället.

går lätt åthelvete när man inte hittar rätt ställen att gasa på. men enda sättet att lära sig är att känna efter smile

bilen verkar bita ifrån ordenkligt när det släpper =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
baltis
14 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Wicca skrev:

baltis skrev:
Idealspår = det spåret/vägen som går SNABBAST runt banan, sen finns det racingspår också men det bryr vi oss inte om nu smile

Apex är som du säger där du "träffar" innerkurvan, du vill allid få med dig så mycket fart som möjligt ut på nästa raksträcka alltså vill du kunna börja gasa tidigt i kurvan samt göra kurvan "så lite kurvig" som möjligt. Rent generellt så kan man säga att det även är vid apex man brukar börja gå på gas igen...

För att ta reda på hur du ska ta en kurva så får du läsa banan baklänges... HUR du ska ta en kurva beror nämligen på vad som kommer efter kurvan (en till kurva åt samma håll, en kurva åt motsatta hållet, eller en raksträcka).

Läsa kommer man en bit på men det är när man praktiserar man lär sig smile
Ser att du bor i Västra götaland samt kör golf... har för mig gti klubben brukar ha allafall 2 körningar om året på Kinnekulle (någon tillsammans med opel om jag minns rätt). Kör på dessa, dom har garanterat några instruktörer som mer än gärna antingen åker med dig eller du åker med dom.

Sen måste jag ju självklart även rekommendera rejsa.nu finns maaaassvis med läsning och disktioner och även en hel del nybörjartips.
http://rejsa.nu/bana_lista.asp
Där har du sveriges alla banor, kolla videos där och på youtube så ser du hur spåret går.

Angående broms och gasteknik, sluta tänk på det. Först 10-15 ggr du kör på bana kommer du ha fullt upp med annat, växla gör du heller inte mer än max 2-4 ggr på t.ex Kinnekulle.
Bromsa gör du ALLTID så mycket som möjligt, gasa gör du så mycket som du kan. Vad många, och även jag, gjorde fel i början var att tro att man alltid skulle gasa så mycket det bara går... inte alltid rätt väg att gå menmen.

Och sist men inte minst, se till att åka och kör nu!
Skit i om du är nybörjare, du är välkommen ändå! Folk tycker bara det är roligt att få komma med tips och dela med sig av sina egna erfarenheter till dig.

Bra inlägg!

Jag körde förrförra helgen min första bankörning på just Kinnekulle. Skitkul, men jag körde av två gånger:
https://www.youtube.com/watch?v=DaBlh4x8gnI

Såhär i efterhand önskar jag två saker:
1. Jag skulle kört färre varv per gång eftersom gatdäck blir överhettade och man blir trött som förare och begår misstag.
2. Jag skulle läst på mer om banan innan och tittat på youtube-videos om spårval. Jag hade jättesvårt för ungefär halva banan, andra halvan tyckte jag gick bättre.

Som baltis säger så handlar det om att få med sig bra fart, så det kan innebära att man i en kombination av kurvor ta första kurvan på ett icke idealt sätt för den kurvan i sig bara för att istället få en bättre ingång till nästa kurva istället.

Du har rätt inställning men det verkar som du vill lite för mycket i början smile
Första "släppet" du får i kvarnen beror på att du växlar ner för sent... Bilen måste hinna "sätta sig"/lugna ner sig efter lastväxlingen som blir vid nedväxling (samma sak som vid broms).
Och när det börjar släppa, gå på gas - det farliga är inte första sladden utan returen.

Sen är det de klassiska nybörjar misstaget du gör - du tror att det kommer gå fortare bara för att du åker fortare IN i kurvan.
Vet inte hur många bilar jag kört om UT eller EFTER kurvan trots att dom säkert åkt 10-20km/h snabbare in i kurvan...
Flytta BAK din bromspunkt typ 50 meter så ska du se att det kommer gå mycket bättre/snabbare.

Sen ett tips hur man verkligen lär sig hitta fart runt en bana.
Försöka köra några varv UTAN att bromsa, lovar dig att du kommer aldrig åka så snabbt genom kurvorna som du gör då... sen ökar du tempot lite lite per varv... till slut kommer det gå kanonsnabbt.

Och sist men inte minst - ÅK MED NÅGON SOM KAN BANAN! - Har jag gjort på alla banor jag kört på förutom Gelleråsen - efter att ha kört 100-200 varv på gelleråsen så såg jag till att få med mig en kille som kört där 10ggr mer än mig... hittade 2 sekunder på en gång smile

Ingooo
15 juli 2015 · 167 Inlägg

Är ingen expert precis men apex är la viktigt om man jagar bra varvtider men är man fler på banan och det är tight så är det sällan jag letar apex. Har mest bara kört gocart och väldigt lite på riktig bana.
andra faktorer är ju i vilket skick banan är också.. Inte säkert bästa teoretiska linjen innebär bästa grepp osv. Jag uppskattar lite risiga banor där man får lära sig var man hittar bäst fäste/friktion för däcken. Ibland kan ju helt idiotiska linjeval visa sig vara ruggigt snabba jämfört med vad man borde välja i teorin.

Roligt är det!

Tre_Bokstaver GTI
6 september 2015 · 105 Inlägg

Angående idealspår. Är det samma principer vad gäller spårval i gokart som i annan banracing?

mvh

Evildan
7 september 2015 ·

Jag vill påstå att det inte går att generallisera gällande det mest lämpliga spårvalet då det är beroende på vilken typ av bil som körs.

Som många säkert vet vid det här laget så kör jag RC-bil av olika slag och givetvis då gjort några observationer under dessa 30år på filtmattor.

En bil med bra grepp och mycket effekt likt en RWD 1/12 kan ta en kurva väldigt snävt då den inte tappar fart och således blir den snävare kurvan det snabbaste valet.

En bil med sämre grepp och klenare motor likt en 4WD 1/10 touringbil stockkonfigurerad klarar inte kurvan lika snävt då den tappar grepp och behöver även hålla uppe farten pga sin klenare motor.

En bil med dåligt grep och stark motor likt en RWD 1/10 F1 behöver i princip ta kurvan så rakt som möjligt för att kunna hålla uppe drivkraften som blir svår att få ned pga det sämre greppet.


Vi kan föra över detta till fullskalabilar om vi tänker oss att:
1/12 är en Lotus Elise 192hk
1/10 touring är en A4 1.8Tq 150hk
F1 1/10 är en Volvo 740 med 250hk
och då är det relativt självklart att dessa bilar inte kan följa identiska spår för att komma runt banan så fort som möjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang