Passat B6 2006 varningslampor lyser

Link73
7 september 2015 · 75 Inlägg

Hej !

Har lyckat att köpa mig en slutkörd bil eller vad man ska kalla det, fel efter fel..

Igår när jag körde ca 120 km/h så tändes handbromslampan, ABS lampan samt ESP lampan utan anledning ?
Jag kunde köra vidare utan problem och bromsarna fungerade bra.
Stannade och stängde av motorn ca 10 min, startade igen och då lös bara handbromslampan tills jag kom upp i ca 50 km/h och då tändes de andra igen.
Mycket tacksam om någon har något tips om detta!

it_mutt Avstängd
7 september 2015 · 10 388 Inlägg

Läs ut felkoderna.

Även om en krans/givare låter troligt

- - Edit - -

Du kan ju alltid ta en titt så det inte sitter olikstora däck på bilen.

Senast redigerat av it_mutt (7 september 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Link73
7 september 2015 · 75 Inlägg

Tack för ditt svar men har ingenting att läsa av med...
Har inte olika stora däck.

Link73
7 september 2015 · 75 Inlägg

Glömde skriva att jag har haft bilen i ca två månader

it_mutt Avstängd
7 september 2015 · 10 388 Inlägg

Link73 skrev:
Tack för ditt svar men har ingenting att läsa av med...
Har inte olika stora däck.

Då får du antingen åka till vag eller ragga tag i någon här inne (eller på annat lämpligt ställe) som kan göra det åt dig. Ja, eller givetvis skaffa något att läsa ut felkoderna med (-inte- en ELM-enhet)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Link73
7 september 2015 · 75 Inlägg

Ok enda lösningen är att läsa ut felkoderna.
Kan man lita på en billig läsare på biltema ?

Lasse62
7 september 2015 · 292 Inlägg

Ja, men problemet med en sådan är att de flesta är begränsade till motor, abs, srs och automatlåda, ditt problem bör kunna täckas av abs delen men en annan gång kanske det är kliman som ger felkod och då räcker den inte till.
En gissning är att ditt problem kan vara p-broms relaterat, någon av elmotorerna som gett upp.

Link73
7 september 2015 · 75 Inlägg

Tack för ditt svar!
Men för tillfället kanske det är billigare att köpa denna än att betala vad verkstaden vill ha för felsökning ?
Du skriver elmotorerna, är det dessa som ska låsa när jag trycker in Handbromsknappen så att säga ?
Men varför lyser då även ESP och ABS är de ihopkopplade ?

Soulman
7 september 2015 · 1 271 Inlägg

Handbromsen lever sitt eget liv, en hel egen controller. Kan vara en givare till ABS, den är definitivt kompis med ESP. För billiga verktyg, instrument och diagnosutrustning gäller den vanliga devisen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
8 september 2015 · 10 388 Inlägg

Link73 skrev:
Tack för ditt svar!
Men för tillfället kanske det är billigare att köpa denna än att betala vad verkstaden vill ha för felsökning ?
Du skriver elmotorerna, är det dessa som ska låsa när jag trycker in Handbromsknappen så att säga ?
Men varför lyser då även ESP och ABS är de ihopkopplade ?

Det är väl kanske tveksamt om det blir billigare...denna gång. Men nästa gång bilen beter sig skumt har du isf din felkodsläsare och "gör det gratis" eller åtminstone går +-0, du gör det när det passar dig, kan släcka felkoderna för att tre dagar senare se om de har återkommit osv.

Har du tänkt behålla bilen "ett tag" anser jag att det är välinvesterade pengar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Link73
8 september 2015 · 75 Inlägg

Tack för era svar !
Vad rekommenderar ni att jag ska köpa i så fall ?

it_mutt Avstängd
8 september 2015 · 10 388 Inlägg

Link73 skrev:
Tack för era svar !
Vad rekommenderar ni att jag ska köpa i så fall ?

Om man bortser från priset och det faktum att det kräver en laptop (tror inte det kommit någon surfplatteversion än, men jag kan ha fel) är vagcom/vcds svårslaget.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
12 september 2015 · 292 Inlägg

Soulman skrev:
Handbromsen lever sitt eget liv, en hel egen controller. Kan vara en givare till ABS, den är definitivt kompis med ESP. För billiga verktyg, instrument och diagnosutrustning gäller den vanliga devisen.

Rätt, dock kan flera fel där hand-parkeringsbromsen är inblandad även ge fel från ABS/ESP kontrollern.
Har varit där själv :-)

Ross Tech har bra anvisningar kring detta, ett tips är att utföra en "Basic settings"
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Parking_Brake

Soulman
12 september 2015 · 1 271 Inlägg

Planerar du att behålla bilen och/eller stanna inom VAG familjen vid kommande bilbyten är det definitivt värt att köpa VCDS. Men man behöver vara mer än normalt intresserad och händig för att använda det på rätt sätt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
12 september 2015 · 1 271 Inlägg

Lasse62 skrev:

Soulman skrev:
Handbromsen lever sitt eget liv, en hel egen controller. Kan vara en givare till ABS, den är definitivt kompis med ESP. För billiga verktyg, instrument och diagnosutrustning gäller den vanliga devisen.

Rätt, dock kan flera fel där hand-parkeringsbromsen är inblandad även ge fel från ABS/ESP kontrollern.
Har varit där själv :-)

Ross Tech har bra anvisningar kring detta, ett tips är att utföra en "Basic settings"
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Parking_Brake

Helt riktigt. Därför är det rätta arbetssättet att felsöka med autentiska felkoder och förstå sambandet. Och sambandet kräver ofta lite mer kunskap att klura ut och då räcker sällan en felkodsläsare till.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Link73
18 september 2015 · 75 Inlägg

Tack för er hjälp !
Det var tydligen att packboxen till hjullagret som hade sprucket och lagret hade gått ur en bit och nött på ABS givaren.
ABS givaren var hel men i dåligt skick så den byttes också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang