Volvo s80 startar inte

hankytank
7 april 2009 · 2 Inlägg

Det har hänt flera gånger det senaste året. Jag vrider om startnyckeln och det händer ingenting. Elen verkar finnas, och den försöker inte ens starta. Tidigare gånger har jag väntat(ibland upp till två dagar) och sen försökt igen, och då har den startat igen. Nu däremot har den stått i över en vecka. Jag har hållit nyckeln omvriden länge(över tre minuter) utan att det händer någonting. Tidigare har den nämligen startat efter att jag hållit nyckeln omvriden ett tag.

Vad kan jag göra nu? Kan det hjälpa att försöka rulla igång den? Startkablar? Kan jag byta något? Tändstiften är helt nya. Vill gärna slippa lämna in den.

Tacksam för hjälp.

Volvo s80 -99, 2,9l v6.

/Hank

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 april 2009 · 5 042 Inlägg

Det händer absolut ingenting när du vrider  ??
Sånna fall låter det som din startspärr spökar! Testa nolla bilen. dra ur batteriet 5 min o sett tillbaka.

C H E V R O L E T <3
volvoentusiasten
7 april 2009 · 4 005 Inlägg

Kanske kontakten vid tändningslåset har blivit glapp?

Är tändningen aktiverad?
Slocknar alla lampor och blir det tyst när du går till sista läget? (där motorn ska starta)

Om tändningen är aktiverad så kan du förmodligen dra igång bilen (såvida du har manuell)

Har samma fel på tjejens s70 faktiskt, inne för felsökning nu men förmodligen är det tändningslåskontakten som är glapp på.

removal PULVERLACKERAR
7 april 2009 · 605 Inlägg

kolla med startkablar...Bilen startar ej om det är för lite kräm...
Volvo har problem med att bilen drar tjuvström på s80/v70N mod...

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
hankytank
30 april 2009 · 2 Inlägg

Ok, problemet är löst. Tänkte lägga upp det i fall det drabbar någon annan.
Jag provade först att ta ur batteriet och ladda upp det helt med batteriladdare. Ingen skillnad. Bilen gick att dra igång hur lätt som helst. Bogsering några meter och i med tvåan så gick hon igång och spann som en katt. Av med tändningen och problemet var tillbaka. När jag ringde Rejmes i Linköping och beskrev problemet, tyckte mekanikern att det lät som att startmotorn var trasig. En ny skulle kosta 4070kr och det inkluderade inte arbete eller eventuell felsökning. När jag väl kom dit möttes jag av en mycket trevlig man i receptionen, Johan Hanell, som visste att många S80 hade haft problem med sladden till startmotorn. Kanske var det oxid på sladden? Vi gick genom verkstan där han plockade med sig en flaska 5-56 och kom ut till bilen. Öppnade motorhuven, drog ur den enda sladden till startmotorn och sprayade lite 5-56 längst ut på den och satte in den igen. Funkade perfekt, direkt, och har funkat perfekt sen dess. Problemet löst på en minut, gratis.

Tack till er som försökt hjälpa med era svar. Hoppas att detta hjälper någon med samma problem.

mauritzjr
24 september 2015 · 5 Inlägg

hankytank skrev:
Ok, problemet är löst. Tänkte lägga upp det i fall det drabbar någon annan.
Jag provade först att ta ur batteriet och ladda upp det helt med batteriladdare. Ingen skillnad. Bilen gick att dra igång hur lätt som helst. Bogsering några meter och i med tvåan så gick hon igång och spann som en katt. Av med tändningen och problemet var tillbaka. När jag ringde Rejmes i Linköping och beskrev problemet, tyckte mekanikern att det lät som att startmotorn var trasig. En ny skulle kosta 4070kr och det inkluderade inte arbete eller eventuell felsökning. När jag väl kom dit möttes jag av en mycket trevlig man i receptionen, Johan Hanell, som visste att många S80 hade haft problem med sladden till startmotorn. Kanske var det oxid på sladden? Vi gick genom verkstan där han plockade med sig en flaska 5-56 och kom ut till bilen. Öppnade motorhuven, drog ur den enda sladden till startmotorn och sprayade lite 5-56 längst ut på den och satte in den igen. Funkade perfekt, direkt, och har funkat perfekt sen dess. Problemet löst på en minut, gratis.

Tack till er som försökt hjälpa med era svar. Hoppas att detta hjälper någon med samma problem.

Vet att detta e en gammal tråd ^^

detta hände mig idag utan förvarning o jag lossade kablen o sprayade o spände tbx o så fungerade de igen tongue så tackar för tipset!!

Volvo V70 "volvitofinito" (2001)
Evildan
24 september 2015 ·

Underbart när vi får hjälp av gamla trådar och kan lösa problemet.

Ett ypperligt exempel på varför det är önskvärt att TS är en hygglig kamrat och återkommer med utförlig beskrivning likt ovan gällande lösningen och varför trådar inte skall raderas eller låsas när den ursprungliga skribenten löst problemet.

(Y)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang