Köp av sin första bil, så tips är välkommet!!

silversnurran
10 september 2015 · 773 Inlägg

MangoLinus skrev:
Är det krav på reflexer bakåt?yikes
Har ni några tips på hur jag ska få bort toningen på bakljusena?
Jag hade tänkt mig att slipa ner toningen och sen maskinpolera upp glansen igen och avsluta med nåt lager klarlack, vad tror ni om det?smile

Krav är det blir 2a på det direkt smile
Lättaste i min mening är att hitta en ny uppsättning som är otonat, och byt när du känner för det wink
Plast är DRYGT o slipa på, många steg med finkornigt sandpapper och massa tid tongue

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
MangoLinus
11 september 2015 · 112 Inlägg

Jaha! hade jag ingen aning om tongue
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o … 000028258/
vad tror ni om det här, finns spray som tar bort färgen.
Och plastidippen trodde jag bara var att dra av men förra ägarn hade snålat på plastidippen så det flagnar bara små bitar när man drar av..hmm
kan man spruta på typ bensin/wd40 (när grillen är av) så kanske plastidippen "smälter"tongue

simonhumla
11 september 2015 · 30 Inlägg

Sitter i exakt samma sits som du, körkort om 7 månader och man börjar bli sugen på bil!

La upp en tråd innan för att få förslag om 18-årsbil och effekten vart densamma som här! Jag var också skitsugen på impreza först, men insåg själv att det inte skulle funka med ekonomin tyvärr.. sedan på bmw och saab och allt möjligt, och alla här har delade meningar, vissa sa att man skulle köpa en billig 940/740 för att lära sig att köra riktigt, och andra menar att man ska köpa en högst ovanlig bil för att försäkringen ska bli så låg som möjligt..

efter att jag nu tittat i flera månader så har jag kommit fram till att just SAAB får man mest bil för pengarna, är också sugen på BMW men där betalar du 5000-10000 för ett emblem på motorhuven om du förstår vad jag menar.. sedan är försäkring på en BMW inte att leka med tydligen. Nu har ju inte jag haft nån bil själv så jag har inga erfarenheter men många har delade meningar om just SAAB, vissa hävdar att det är skit och vissa säger att de aldrig skulle kunna tänka sig nå annat. Men jag hade tänkt att skaffa mig egna åsikter innan jag säger något om SAAB, men det låter som att du får bra med tryck under huven för en väldigt billig peng, sen ska du tydligen få en komfort som kan likna himmelriket har jag hört också. Dock så är den ju framhjulsdriven, till skillnad från BMW, 940 osv. men ska ändå vara en rolig bil har jag hört!

Om det är skit eller inte kan jag inte svara på efter som jag aldrig ägt en bil, men alla bilar kommer ju att krångla om du missköter dom. Men om du jämför en BMW 330 med 230 hk och en SAAB 9-5 aero med 230/250 hk så är ju bmw'n 10000 kr dyrare minst, samt mycket mer i försäkring.. sen om SAABen krånglar mycket är väl en sak, men en BMW som har blivit våldsamt körd av tidigare ägare kan nog krångla minst lika mycket!

Nu skriver jag bara vad jag tror så inga hard feelings! Men det jag menar är att alla bilar kan krångla om du inte sköter om dom. Jag kikar just nu efter en SAAB och om jag köper en och det bara är skit så är det väl så, då får jag ju ändra mina åsikter och ge fan i SAAB i framtiden, men det är först när jag har egna erfarenheter! Jag har iaf hört från många att du får väldigt mycket bil för pengarna, så det låter ju lovande för en med begränsad ekonomi som jag själv! smile

MangoLinus
11 september 2015 · 112 Inlägg

Jag var ju också inne på SAAB ett tag men sen började jag tänka på vad många säger, att turboras är ett faktum:/
Liksom hur många 9-3:or finns det inte ute på blocket som projekt?
jo väldigt många.. och om dom hade varit enkla att laga hade antagligen ägaren själv gjort det.
men sen finns det självklart fina exemplar som som inte kommer ha några problem alls smile
Men om jag satt i din sits hade jag åkt och kollat på lite olika bilar innan du köper något.
sen vad har du för budget? och vad har du tänkt dig att använda bien till? smile

silversnurran
11 september 2015 · 773 Inlägg

Ang saab turbos, så kan jag meddela att nyare vag bilar rasar lådan oftare^^

Men just 2,0t 9-3 och 9-5 har gt17 garret snurran och kombinerat med pisskass vevhusventilation blir det ingen smörjning=ras smile

Men ska man satsa på 9-5 så är det efter 04 som gäller då alla oilsludge problem blev åtgärdade.

Min favorit Saab är just 9000, simpel o skruva på och ALLA har reservdelar. Du får en i fint skick för under 10 lax, en rejält fin 9000 med 250-300 hästar med ett enkelt chip. Motor är stabil till rund 400 hästar oöppnad, Visst design invändigt e inte så uppdaterat men ack så skön den är i komfort smile

Ägt 3 9000 och kan säga att visst det finns nyare och bättre men för den pengen får man 10 gånger mer bil än hos konkurenterna smile

Men som nämnt bilda egen uppfattning ^^

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
simonhumla
12 september 2015 · 30 Inlägg

MangoLinus skrev:
Jag var ju också inne på SAAB ett tag men sen började jag tänka på vad många säger, att turboras är ett faktum:/
Liksom hur många 9-3:or finns det inte ute på blocket som projekt?
jo väldigt många.. och om dom hade varit enkla att laga hade antagligen ägaren själv gjort det.
men sen finns det självklart fina exemplar som som inte kommer ha några problem alls smile
Men om jag satt i din sits hade jag åkt och kollat på lite olika bilar innan du köper något.
sen vad har du för budget? och vad har du tänkt dig att använda bien till? smile

Har varit och prövat en SAAB faktiskt, en 9-3a, chippad till 210 hk, inga konstigheter alls faktiskt, dock så var det en sprucken ruta i denna, men maskinellt väldigt bra! Jo det är klart att det finns mycket projekt, men många som skriver att den går klockrent också, men som sagt, hemskt mycket delade meningar om Saab... har ju runt 20000-30000 att lägga på en bil, vill dock inte ha en småtrimmad 740/940 då det kan förekomma riktiga långkörningar.. men Saab, bmw, audi är några bilar som är intressant för mig smile

Molna
12 september 2015 · 87 Inlägg

Försäkringen på en importerad e36 328 är ca 4-5k om den ställs på päronen så ser inga problem där.. lär vara billigare med sv såld antar jag?

xXSammy
12 september 2015 · 6 571 Inlägg

Molna skrev:
Försäkringen på en importerad e36 328 är ca 4-5k om den ställs på päronen så ser inga problem där.. lär vara billigare med sv såld antar jag?

Aldrig några problem med skenförsäkring tills det händer något.

De/Dem
MangoLinus
12 september 2015 · 112 Inlägg

En skenförsäkring är inga problem så länge man fyller i att en person under 24 år kommer köra bilen.smile

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2015 · 26 149 Inlägg

MangoLinus skrev:
En skenförsäkring är inga problem så länge man fyller i att en person under 24 år kommer köra bilen.smile

Sen ska man nog skilja på försäkring och skenförsäkring också.
Vissa bolag finner det helt ok att exempelvis föräldrars barn brukar deras fordon, bara man uppger det, men alla företag gör det mig veterligen inte.
Men är det ok för försäkringsbolaget så är det ju inte heller en skenförsäkring, eftersom man är öppen med det.

En ren skenförsäkring är dock i mitt tycke aldrig ok, men det är enligt mig det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MangoLinus
12 september 2015 · 112 Inlägg

Jaha! Jag är lite trött kanske, menar du att en skenförsäkring är att man fyller i dom alternativ som gör att det blir billigare?
Typ att den står i låst i ett garage, att det är en förälder som kommer köra exempelvis? smile

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2015 · 26 149 Inlägg

MangoLinus skrev:
Jaha! Jag är lite trött kanske, menar du att en skenförsäkring är att man fyller i dom alternativ som gör att det blir billigare?
Typ att den står i låst i ett garage, att det är en förälder som kommer köra exempelvis? smile

En ren skenförsäkring är när man inte längre bor hemma hos föräldrarna men ens försäkring på vad-det-nu-må-vara-för-bil står kvar hos någon av ens förälder för att summan skall vara till ens fördel.´

Jag förstår mycket väl att det är lockande av ungdomen att ha fräna sportbilar och låta försäkringen stå på ens föräldrar så att dom slipper betala hutlösa priser, men priserna är där av en anledning, hur bra man än anser sig själv vara på att framföra ens fordon.
Dessutom förekommer eventualiteter. Saker händer, vare sig man vill eller inte, och då är det plötsligt inte så kul att försöka förklara hur det hela gick till när olyckan väl är framme..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MangoLinus
13 september 2015 · 112 Inlägg

En stor eloge till dig Mack för denna ypperliga förklaring!
Nu förstår jag vad en skenförsäkring är.big_smile
Jag la märke till att det står "forummoderator" i din profil, vad menas med det:P
eventuella felstavnkngar skyller jag på min mobilin...

Mack Forum- och sitemoderator
13 september 2015 · 26 149 Inlägg

MangoLinus skrev:
En stor eloge till dig Mack för denna ypperliga förklaring!
Nu förstår jag vad en skenförsäkring är.big_smile
Jag la märke till att det står "forummoderator" i din profil, vad menas med det:P
eventuella felstavnkngar skyller jag på min mobilin...

Lugnt.
Någon får dock såklart slå mig på fingrarna och rätta mig om jag har fel, men det i alla fall så JAG uppfattar en skenförsäkring som.
När jag bodde "hemma" så stod försäkringen på dom fordon jag brukade på min far, men ärliga som vi var så frågade vi innan min fars försäkringsbolag hur det var med just detta, och i alla fall då var det ok att bilen stod på min far och att jag var medbrukare  (vilket fritt översatt betyder att jag är den egentliga huvudbrukaren..)

Jag blev faktiskt Moderator bara häromdagen, så är lite ny på det hela.
Det betyder att jag får moderera inlägg, ta bort och ändra i vissa delar av detta eminenta forum.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Evildan
13 september 2015 ·

Gällande skenförsäkring så är det kortfattat att du är den huvudsakliga brukaren av fordonet och skriver det på någon annan.
Om du bor hemma spelar faktiskt inte någon roll ej heller om du fyller i att förare under 25 kommer att köra bilen.

Är det du som använder bilen mest, skall den utan undantag stå skriven på dig. Så ser lagen ut.
Inte meningen att framstå som hård och kantig även om jag är det. tongue

Dessa regler står att finna på respektive försäkringsbolags sida där du hittar villkoren.

MangoLinus
29 september 2015 · 112 Inlägg

Nu har jag startat en tråd om bilen som ni kan följa om ni har lust!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308775
Där finns den tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang