Generatorvin pga nytt slutsteg i S60

Pewbinator
16 september 2015 · 18 Inlägg

Hej! Har försökt få bukt på störningarna X antal timmar nu utan större framgång så hoppas att kunna lösa det här med er hjälp wink


Bakgrund
Har största ljudpaketet Premium Sound eller vad det heter, funkar hur bra som helst med stereon HU-850 men var sugen på att bygga en baslåda så sagt och gjort står det nu en låda i skuffen med en B2 audio IS10 och slutsteg bakpå som är en Rockford Fosgate P500X2. Inkopplat till HU med lågnivåsladd som går på vänster sida av bilen och  till en lågnivåadapter köpt hos Backe (http://easyaudio.shop.textalk.se/shop/w … 0daece.jpg) som även signalen till org. slutsteget går igenom.

Problem
När allt är inkopplat som det ska får jag störningar genom fram eller bakhögtalare beroende på hur lågnivån är kopplad i adaptern (har bara 2 sladdar till slutsteget så två utgångar är tomma i adaptern). Finns VB/HB och VF/HF, är den kopplad till VB/HB tjuter det från framhögtalarna och vice versa. Kan tillägga att störningarna endast uppstår när allt är kopplat såhär. Får inga störningar ifall org. slutsteg är urkopplat eller ifall lågnivå är urkopplat från adaptern.

Kuriosa
*Lågnivåsladden tar inte upp störningar från batterikabeln, har testat lyft lågnivå så den omöjligt kan gå nära någon kabel men gav inget bättre resultat.
*Slutstegets + kabel är 35mm2 och ca 1,5m lång med 100A säkring 30cm från batteriet.
*Jord 35mm2 till batteriets -

Någon som vet vad det kan bero på? Känns som att det är något skumt med adaptern men jag vet inte..

Volvo S60 (2006)
frasse4
16 september 2015 · 736 Inlägg

Jag skulle prova med en galvanisk avskiljare mellan slutsteg och adaptern.
Ex. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil … rca-p39607

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Pewbinator
16 september 2015 · 18 Inlägg

frasse4 skrev:
Jag skulle prova med en galvanisk avskiljare mellan slutsteg och adaptern.
Ex. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil … rca-p39607

Glömde bort att nämna att jag provat med det, tog bort 90% av störningen och 50% av ljudet i hela bilen så big nono! tongue

Volvo S60 (2006)
Fjong
16 september 2015 · 1 494 Inlägg

I min S60 fick jag generatorvin när jag drog på vänster sida också, har dom på högre nu och där funkar det bra smile

Pewbinator
16 september 2015 · 18 Inlägg

Fjong skrev:
I min S60 fick jag generatorvin när jag drog på vänster sida också, har dom på högre nu och där funkar det bra smile

Hade du originalsteg + extra steg för sub?

originalstereo?

Volvo S60 (2006)
Fjong
16 september 2015 · 1 494 Inlägg

Pewbinator skrev:

Fjong skrev:
I min S60 fick jag generatorvin när jag drog på vänster sida också, har dom på högre nu och där funkar det bra smile

Hade du originalsteg + extra steg för sub?

originalstereo?

Inget original, bytt stereo, alla högtalare, steg till dom och en baslåda. Nu har jag dock ett annat system utan baslådan och andra lågnivå sladdar.

Pewbinator
16 september 2015 · 18 Inlägg

Fjong skrev:

Pewbinator skrev:

Fjong skrev:
I min S60 fick jag generatorvin när jag drog på vänster sida också, har dom på högre nu och där funkar det bra smile

Hade du originalsteg + extra steg för sub?

originalstereo?

Inget original, bytt stereo, alla högtalare, steg till dom och en baslåda. Nu har jag dock ett annat system utan baslådan och andra lågnivå sladdar.

Hehe okej tongue I mitt fall tror jag snarare det är adaptern eller stereon pga volvos j*vla DIN-kontakter, men är värt ett mer helhjärtat försök vid senare tillfälle ifall det inte löser sig dvs.

Volvo S60 (2006)
Fjong
16 september 2015 · 1 494 Inlägg

Pewbinator skrev:

Fjong skrev:

Pewbinator skrev:

Hade du originalsteg + extra steg för sub?

originalstereo?

Inget original, bytt stereo, alla högtalare, steg till dom och en baslåda. Nu har jag dock ett annat system utan baslådan och andra lågnivå sladdar.

Hehe okej tongue I mitt fall tror jag snarare det är adaptern eller stereon pga volvos j*vla DIN-kontakter, men är värt ett mer helhjärtat försök vid senare tillfälle ifall det inte löser sig dvs.

Testat med annan stereo? tongue

Pewbinator
16 september 2015 · 18 Inlägg

Fjong skrev:

Pewbinator skrev:

Fjong skrev:

Inget original, bytt stereo, alla högtalare, steg till dom och en baslåda. Nu har jag dock ett annat system utan baslådan och andra lågnivå sladdar.

Hehe okej tongue I mitt fall tror jag snarare det är adaptern eller stereon pga volvos j*vla DIN-kontakter, men är värt ett mer helhjärtat försök vid senare tillfälle ifall det inte löser sig dvs.

Testat med annan stereo? tongue

Svar nej, läst många som säger att airbaglampan början lysa och skit när man tar ut stereon så vet inte, annars hade man ju kunnat låna päronens HU-650 tongue

Tycker HU-850 borde klara det, kan ju va jord eller nåt som är kasst då men har noll erfarenhet av sånt här så vettefan..

Volvo S60 (2006)
Fjong
16 september 2015 · 1 494 Inlägg

Pewbinator skrev:

Fjong skrev:

Pewbinator skrev:

Hehe okej tongue I mitt fall tror jag snarare det är adaptern eller stereon pga volvos j*vla DIN-kontakter, men är värt ett mer helhjärtat försök vid senare tillfälle ifall det inte löser sig dvs.

Testat med annan stereo? tongue

Svar nej, läst många som säger att airbaglampan början lysa och skit när man tar ut stereon så vet inte, annars hade man ju kunnat låna päronens HU-650 tongue

Tycker HU-850 borde klara det, kan ju va jord eller nåt som är kasst då men har noll erfarenhet av sånt här så vettefan..

En aftermarket syftade jag på. Fick airbag lampa första gången jag bytte men efter det inget, koppla ifrån batteriet när du byter. Ifall den skulle tändas så är det ju bara släcka sen, dom gjorde det åt mig under service men annars kan det ju kanske kosta lite.

Dålig jord kan ju orsaka generatorvin så se till så att den är bra med smile

frasse4
16 september 2015 · 736 Inlägg

Annars prova en hög-till-lågnivå omvandlare... Blev glatt överraskad när jag provade det på D-stolpen på min V70.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Pewbinator
17 september 2015 · 18 Inlägg

Tror jag skippar stereobytet än så länge, tänker prova byta ut jord på stereon till grövre, hört att den ska vara 0,5mm2 så det kanske inte räcker till när man kör två slutsteg samtidigt, någon som vet vilken sladd som är jord bakom stereon på en HU-850?

Vill prova mig fram den "rätta" vägen utan att skarva på mot högtalaranslutningar, men slutar väl med att jag får göra det iallafall..

Volvo S60 (2006)
Pewbinator
1 oktober 2015 · 18 Inlägg

Problemet löst. Efter att jag kunde utesluta lågnivåadaptern till 100% testade jag att byta jordpunkt, som tidigare var i batteriet. Slipade plåtrent på en skruv i chassit och vinet/bruset försvann direkt. Vet inte varför det skulle vara sämre att sätta direkt på batteriet, nån som vet?

Volvo S60 (2006)
Jockk3
1 oktober 2015 · 1 426 Inlägg

Pewbinator skrev:
Problemet löst. Efter att jag kunde utesluta lågnivåadaptern till 100% testade jag att byta jordpunkt, som tidigare var i batteriet. Slipade plåtrent på en skruv i chassit och vinet/bruset försvann direkt. Vet inte varför det skulle vara sämre att sätta direkt på batteriet, nån som vet?

bästa är ju att montera direkt på batteriet, dålig kontakt med polskon?

Pewbinator
1 oktober 2015 · 18 Inlägg

Jockk3 skrev:

Pewbinator skrev:
Problemet löst. Efter att jag kunde utesluta lågnivåadaptern till 100% testade jag att byta jordpunkt, som tidigare var i batteriet. Slipade plåtrent på en skruv i chassit och vinet/bruset försvann direkt. Vet inte varför det skulle vara sämre att sätta direkt på batteriet, nån som vet?

bästa är ju att montera direkt på batteriet, dålig kontakt med polskon?

Kan ha varit. Kabelskon får helt klart bättre kontakt mot en helt plan yta så sämre var den ju klart.

Volvo S60 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang