Lågt däcktryck

jaka54
4 oktober 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
"Vanliga däck och fälgar" som du har ska inte vara några problem med lufttrycket! Däcken ska hålla trycket i månader/år  utan att läcka det minsta!
Gör som vi sagt och kontakta en däcksfirma så byter dom ut gummikäglorna , de är de som ofta läcker.

Juggen1988
5 oktober 2015 · 161 Inlägg

Hade jättestora problem med pysande vinterdäck förra säsongen, lämnade in dessa på en däckfirma och de rekommenderade att blästra däcken. Har stundtals känt på däcken i förrådet och de verkar hålla trycket (de var nästan tomma efter några månader i förrådet innan jag lämnade in de). Hoppas verkligen att jag slipper det eländet denna vintern!

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
dawwe ...has left the building...
5 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Blästra däcken??? Varför?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Juggen1988
5 oktober 2015 · 161 Inlägg

dawwe skrev:
Blästra däcken??? Varför?

Menar fälgarna, lite för tidigt på morgonen big_smile

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Googleye
5 oktober 2015 · 74 Inlägg

3milius skrev:
Jag tror inte det är lönt, kanske har tätheten i däcken blivit lite sämre av att de varit demoex,
om de monterats på fälg och inte körts med under nåt år menar jag.

Tänkte om du hade splitfälgar eller något annat, de har ju en tendens att läcka om de inte tätats rätt,
jag har haft splitfälgar som jag var tvungen att pumpa på väg till jobbet på morronen,
och även innan jag åkte hem, på jobbet, varje dag, var glad att du inte har det så wink

Men har du tid över någon dag kan du ju alltid kika in hos en däckfirma av rang,
de hjälper dig garanterat att kolla om något inte står rätt till, men jag tror att det är normalt,
iallafall då alla fyra däcken läcker litegrann sådär. Byta ventilerna kostar nog inte många kronor,
och du kan ju alltid prova.

Både Pilot Super Sport och Sport Cup plus har jag monterat på Porsche och några andra racebilar,
de måste kontrollera däcktrycket rätt ofta, iallafall med Sport Cup Plus.
Porsche banbilarna har däremot däcktrycksmätare i fälgarna.

En hel dag har jag iallafall åkt runt på Super Sport utan att Michelin själva kollade däcktrycket,
vid ett test av däcken på bana, misstänker att de kollar på morgonen före man anländer.

Däcktrycksmätare hade definitivt varit en fördel här. Däcken är tillverkade i mitten av 2014 vilket innebär att de stod max ett par månader när jag köpte så antagligen är det inte där problemet ligger.

Kommer hur som helst byta ventilerna bara för att vara på den säkra sidan.

jaka54 skrev:
Hej!
"Vanliga däck och fälgar" som du har ska inte vara några problem med lufttrycket! Däcken ska hålla trycket i månader/år  utan att läcka det minsta!
Gör som vi sagt och kontakta en däcksfirma så byter dom ut gummikäglorna , de är de som ofta läcker.

Ska ordna det smile

Juggen1988 skrev:

dawwe skrev:
Blästra däcken??? Varför?

Menar fälgarna, lite för tidigt på morgonen big_smile

Mina fälgar är dock lika nya som däcken, BORDE inte vara nåt fel på dem.

3milius
6 oktober 2015 · 296 Inlägg

Ja lika bra att byta ventilerna oavsett. Det skadar ju inte, om du tar det på en seriös firma,
som inte snålar på ventiler, däckfirman där jag jobbat några år köper dyraste bästa ventilerna,
för vi byter dem som goodwill ibland, och vi vill att kunderna ska slippa sådana här bekymmer med läckande ventiler.

Till er som bowlar med bilen, det är ventiler och nålar, inte käglor. Vissa kallar ventilnålar för käglor,
men det är inte rätt wink

Som nämnt av andra och mig tidigare i tråden, är det inte ventilerna så är det skillnader i värme i däcken och mätverktygen på olika ställen där du kollar, och det är vad jag tror på mest.

Det är inte extremt mycket. Tillochmed när man lossar luftpåfyllningsverktyget från ventilen släpper man ut ett hekto ungefär oftast. När man pumpar 300 däck om dagen så lär man sig fylla ett hekto mer än vad man vill ha.
Vissa racingfälgar har en ventil för att kontrollera trycket med klocka och en för att fylla/släppa ur..

http://image.superstreetonline.com/f/38820580+w+h+q80+re0+cr1/impp-1208-06-o%2B2009-nissan-r35-gt-r%2Benkei-gtc01.jpg

Nej, dina fälgar och däck bör kanske inte läcka ut så mycket som du säger att de gör av rena designskäl,
men läcker, det gör dem, som alla andra däck och fälgar. Vissa tätare och vissa mer läckbenägna än andra.
Kanske inte på en dag eller en månad, men några månader så har de kanske sjunkit så mycket.

Av designskäl kanske det skiljer mycket i tryck när du kollar varmt vs. kallt däremot,
och andra såna små egenheter. Kolla på samma maskin varje gång så ska inte problemet vara så stort,
ifall inte ventilerna är något fel på.

Pilot Super Sport, precis där går gränsen för vart man börjar vilja ha värme i däcken för bästa grepp,
som exempel.

För övrigt kanondäck! Har kört med dem på Porsche Cayman S, BMW 1M, Renault Megané RS och någon mer,
så mycket grepp i väta har jag nog aldrig varit med om.

Däck är mer än svarta ringar wink

Evildan
6 oktober 2015 ·

3milius skrev:
Ja lika bra att byta ventilerna oavsett. Det skadar ju inte, om du tar det på en seriös firma,
som inte snålar på ventiler, däckfirman där jag jobbat några år köper dyraste bästa ventilerna,
för vi byter dem som goodwill ibland, och vi vill att kunderna ska slippa sådana här bekymmer med läckande ventiler.

Till er som bowlar med bilen, det är ventiler och nålar, inte käglor. Vissa kallar ventilnålar för käglor,
men det är inte rätt wink

Som nämnt av andra och mig tidigare i tråden, är det inte ventilerna så är det skillnader i värme i däcken och mätverktygen på olika ställen där du kollar, och det är vad jag tror på mest.

Det är inte extremt mycket. Tillochmed när man lossar luftpåfyllningsverktyget från ventilen släpper man ut ett hekto ungefär oftast. När man pumpar 300 däck om dagen så lär man sig fylla ett hekto mer än vad man vill ha.
Vissa racingfälgar har en ventil för att kontrollera trycket med klocka och en för att fylla/släppa ur..

http://image.superstreetonline.com/f/38 … -gtc01.jpg

Nej, dina fälgar och däck bör kanske inte läcka ut så mycket som du säger att de gör av rena designskäl,
men läcker, det gör dem, som alla andra däck och fälgar. Vissa tätare och vissa mer läckbenägna än andra.
Kanske inte på en dag eller en månad, men några månader så har de kanske sjunkit så mycket.

Av designskäl kanske det skiljer mycket i tryck när du kollar varmt vs. kallt däremot,
och andra såna små egenheter. Kolla på samma maskin varje gång så ska inte problemet vara så stort,
ifall inte ventilerna är något fel på.

Pilot Super Sport, precis där går gränsen för vart man börjar vilja ha värme i däcken för bästa grepp,
som exempel.

För övrigt kanondäck! Har kört med dem på Porsche Cayman S, BMW 1M, Renault Megané RS och någon mer,
så mycket grepp i väta har jag nog aldrig varit med om.

Däck är mer än svarta ringar wink

Du har helt rätt i vad du skriver, nålventil är det korrekta namnet på vad som ibland benämns kägla av "äldre uvar" i sammanhanget.
Liknande som att ATF inte är en växellådsolja. wink

3milius
6 oktober 2015 · 296 Inlägg

Det kan arkiveras under "Petnoga" men det låter fel, så jag försöker konvertera alla bowlare till däcknördar wink

Evildan
6 oktober 2015 ·

3milius skrev:
Det kan arkiveras under "Petnoga" men det låter fel, så jag försöker konvertera alla bowlare till däcknördar wink

Inte då, du har helt rätt och det är inte något märkligt med det.
Språkanarki uppstår annars, och vips är det ett svänghjul vi använder för att styra bilen eller en blockpackning vi lägger emellan cylinderhuvud och blocket.
Skall vara god ordning och vid behov rättning i leden. big_smile

3milius
6 oktober 2015 · 296 Inlägg

Evildan skrev:

3milius skrev:
Det kan arkiveras under "Petnoga" men det låter fel, så jag försöker konvertera alla bowlare till däcknördar wink

Inte då, du har helt rätt och det är inte något märkligt med det.
Språkanarki uppstår annars, och vips är det ett svänghjul vi använder för att styra bilen eller en blockpackning vi lägger emellan cylinderhuvud och blocket.
Skall vara god ordning och vid behov rättning i leden. big_smile

Jag är beredd att hålla med wink
Kanske bäst att återgå till ämnet nu dock wink

Iallafall jag väntar med spänning på att höra efter TS varit hos däckverkstad och fått en bedömning,
och se vart felet låg, så skriv gärna sen TS! smile

Det är inte en dum fråga att ställa till däckverkstaden heller kan jag flika in,
de är nog glada att kunna hjälpa dig till ett mer behagligt bilägande, så bara höra med dem också.
Lättare för dem att se om något är galet med hjulen framför sig ändå.

Googleye
7 oktober 2015 · 74 Inlägg

Tack så mycket för alla tips, har lärt mig en hel del!

1000 km kvar till service men det börjar irritera mig att inte veta helt säkert. Kan ni rekommendera en bra däckverkstad i sthlm? Har Vianor nära jobb/skola men känns som att de mest har fina lokaler och inget annat.

3milius
7 oktober 2015 · 296 Inlägg

Jag vill ju gärna rekommendera Däckpartner.
Prova, jag tror inte du ångrar dig smile

dawwe ...has left the building...
7 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Vilken verkstad som helst typ som inte tar 300 kr/hjul för omkrängning+balansering, ca 200 är rimligt. Se upp för ocker! Se bara till o påpeka att du accepterar INGA fälgskador orsakade av de. Tipset är att åka runt o känna av vibbarna. Stor kedja/verkstad är ingen garanti. Se till att de noll-balanserar med maskinen inställd på högsta känslighet, fuskas en del med att "lämna 5 gram"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
7 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Vilken verkstad som helst typ som inte tar 300 kr/hjul för omkrängning+balansering, ca 200 är rimligt. Se upp för ocker! Se bara till o påpeka att du accepterar INGA fälgskador orsakade av de. Tipset är att åka runt o känna av vibbarna. Stor kedja/verkstad är ingen garanti. Se till att de noll-balanserar med maskinen inställd på högsta känslighet, fuskas en del med att "lämna 5 gram"

För att byta ventiler krävs inte demontering.

10 gram är inte märkbart. Jag har många gånger balanserat mina hjul och lämnat 10 gram.
De jag kör på just nu till exempel. Även om jag är petig så inser jag att det finns fler faktorer som spelar in.
Mina hjul är 20 år gamla så helt nollat i maskinen innebär att de kanske ändå inte är vibrationsfria,
sen vet du att hjul behövs balanseras om stup i kvarten om man är noga med 5 gram,
asfaltsprickar på hjulen kan vara 10 gram, däcket slits och ändrar vikt osv.
5 gram på firmorna är inte fusk.

dawwe ...has left the building...
7 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jo 5 gram är fusk när jag betalar för balanserat, inte nästan balanserat. Om du lämnar in din bil på lackskydd o de skiter i att lackskydda taket eftersom du förmodligen inte kommer märka det, skulle du tycka att det är OK? Men bra att du ärlig, nu vet man att du inte gör jobbet som man borde förvänta sig. Jag kräver alltid nollbalanserat, o säger alltid till då jag vet att det fuskas friskt. Kan verkligen rekommendera en firma i Mjölby, Mjölby Gummiverkstad tror jag de heter. Lyckas inte de få bort vibbarna så är däck/fälg/hjul orunda. De höll på att kränga om mina 19" pga vibbar i 1.5 timme, de fick de riktigt bra o släppte iväg mig på en provtur själv utan jag betalt med orden "Kolla hur det känns sen tar vi det därifrån". O de lyckades, vibbarna borta. Betalade knappt 1000kr, gladeligen. Synd att det är ont om däcksfirmor av samma kaliber sad

Senast redigerat av dawwe (7 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Googleye
8 oktober 2015 · 74 Inlägg

Balanserat för mig är när jag kan ligga i 150+ utan vibrationer. Får ingen huvudvärk av att veta att det saknas 5g här eller där, inga vibrationer = piece of mind.

3milius
8 oktober 2015 · 296 Inlägg

Googleye skrev:
Balanserat för mig är när jag kan ligga i 150+ utan vibrationer. Får ingen huvudvärk av att veta att det saknas 5g här eller där, inga vibrationer = piece of mind.

Tack. Någon som fattar något..

Dawwe:

Så det är fortfarande fullt med folk på Garaget som vill lära mig saker jag redan kan.

5 gram fel är inte nästan balanserat, upp till 10 gram kan vara balanserat,
men jag lämnar max 5 gram på andras fälgar. Till exempel när de köper billigt skit som är orunt och slarvigt tillverkat, som det du använde i någon annan tråd, Nankang är bland de värsta,
och man kan spendera en kvart att flytta vikter men det blir inget bättre.

Vad säger du om när jag balanserar racingslicks då?
100-150 gram fel på varje sida i varje däck på banracingslicks, och ägarna till bilarna säger att det inte är så jävla noga för man märker ändå inte något när adrenalinet pumpar på en bana. Då snackar vi Audi R8 GT-vagnar och dylikt.
Dragracingslicksen är ingen ide att balansera alls, de går liksom inte att balansera,
det blir ett helt annat däck, annan profil och bredd när man är uppe i fart.

Är det också slarv?

Du kan inte jämföra lackskydd med balansering av hjul på det viset,
en mer rättvis jämförelse vore att lackskydda hela bilen men även plocka av stötfångaren och lackskydda färgstänket som hamnat på insidan av stötfångaren.

Det vore ungefär som att jaga 5 gram när 10 gram inte märks utan att det är fler fel på hjulen.

Du är vad man kan kalla en "Dryg kund" som tror sig veta bättre än de som jobbat med saken i 40 år,
fast du själv aldrig balanserat ett hjul garanterat. (Det kanske du har?)

Att det är höga priser finns många orsaker till, det är inte ocker. Okunnighet igen.
På en firma jag varit på höjdes priserna då vi hade för mycket att göra,
vi behöver inte fler kunder helt enkelt. Dels ditt eget fel som kund, som kommer in i sista sekund för skifte som alla andra, man kan höja priserna för att lätta på arbetstrycket. Då går de till någon "på hörnet" istället,
och inte lider vi av det. Tvärtom, de som har råd kommer dit, och mer behövs inte då man som leverantör av något livsnödvändigt går runt ändå, alltså raka motsatsen, handlar absolut inte om att tjäna pengar.

dawwe ...has left the building...
8 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Haha....
1: Jag byter hjulen själv
2: Jag är alltid ute i god tid när däcken behöver krängas om
3: Jag vill ha det jag betalar för. Att kräva det är INTE att vara dryg. Rätt ord är att man är "korrekt"
4: Mina bilar är känsliga för så lite som 5 gram. Nej, inte Passaten men de övriga
5: En kvart per däck a 300kr blir 1200 kr i tim debitering. Det är en BRA timpeng, även jämfört med andra branscher. Normalt tar det ca 30 min, dvs 2400 i timmen, det kan jag tala om för dig att det är knappt så att en IT-specialist kan fakturera så mycket...O då pratar vi om nån som studerat läääänge med massa skulder, och förmodligen så har ett IT-företag högre OH-kostnader än ett däcksföretag... Att kränga om däck kan man lära sig rätt fort, säg 1-2 månader, "learning by doing".
6: Glöm inte: Kunden har alltid rätt. Jag har typ ett "service yrke" inom IT. Skull jag/vi köra samma stil som vissa i däcksbranschen så skulle det INTE gå så bra som det gör. Vi vill alltid ha fler kunder. Det är ett angenämnt problem att ha för mycket att göra, det löser vi genom att anställa fler...
7: Det finns flertalet vettiga ytterst kompetenta firmor, tex Mjölby Gummiverkstad. Jag har absolut inga problem att betala typ ca 250 kr/hjul när jag VET att de gör sitt yttersta för att det skall bli så bra som möjligt trots ett mindre bra utgångsläge. Yrkesstolthet kallas det, hört talas om det kanske? Men att lämna till en slarvig, dryg däcksgubbe som börjar med att säga "Har du köpt däcken på nätet så kostar det 500 kr/hjul" gör jag inte, han får fara o flyga o fortsätta dricka kaffe.
8: Igen, kunden har alltid rätt... Även om han har fel, ödmjukhet kallas det...

Senast redigerat av dawwe (8 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
8 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Emilius: Mina Landsail 16" 195/55 är vad du kallar skitdäck. Ja vi märkte att det behövdes mellan 20-80 gram per hjul för att "nollbalansera". Men som du borde veta så beror det även på fälgen. Däcken brukar ha en markering typ en röd och/eller gul prick vilka är bra ledtrådar till däcksgubben hur de skall krängas på på fälgen för att få bästa resultat, ledtrådar det i allmänhet skits i "högaktningsfullt". Så hur lättbalanserat ett hjul är beror på fälgen o dess kvalitet (mina 16" är Team Dynamics, billigt skit men duger åt bruxisen), däckets kvalite/rundhet men även hur duktig/uppmärksam/kunnig däcksgubben är.

Eye: Testa en riktig verkstad en gång som även har möjlighet att mäta vägtrycket (Mjölby G har en sådan dyr/ovanlig maskink). Tro mig du kommer märka skillnad i vissa "problem hastigheter". Det finns ett fåtal verkstäder som har denna maskin även i Sthlm.

Till sist: För typ 20 år sedan fanns det nåt man kallade för "spin-balansering", dvs hjulet balanserades monterat på dess plats på bilen, dvs i praktiken så balanserades bromsskiva/hjullager/hjul/hjulbultar som en enhet. Ytterst få som balanserar på detta sätt idag, men det kan vara ett alternativ till riktiga strulbilar. Normalt så är en bromsskiva balanserad från fabrik, hjullager tveksamt. 5 gram "obalans" nära hjulets centrum lär knappas märkas även för den mest känsliga, däremot i hjulets periferi så kan det bli klar skillnad, mer kritiskt ju större fälgar/däck man har. Sen är olika bilar olika känsliga...

Senast redigerat av dawwe (8 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
8 oktober 2015 · 296 Inlägg

Om dina bilar nu är känsliga för 5 gram så innebär det att du får vibrationer av stenar som fastnar i däcket också, det vet du va? om ett hjul väger 10kg, exakt hur stor skillnad tror du att 5 gram gör?
Vibrationen måste ju även göra en resa genom fälgen, till bromsskivan, till hjullagret, till spindeln, och genom hela rattstången in till styrväxeln för att du ska känna det i ratten.

Självklart så kollar man ju tills man hittar felet ifall kunden precis fått hjulen balanserade och känner obalans.
Jag tror du tar dig friheten att bara anta hur vi jobbar och att vi slarvar och ger fingret om kunden kritiserar arbetet PÅ VERKSTADEN och inte på Garaget.org.

ungefär 5% av gångerna är det fel på balansen, någon gammal rad vikter som tidigare suttit även på utsidan på fälgen när det samtidigt satt på insidan, på ekrarna och lite varstans, eller annat man missat.
resten är slag i fälg (oftast) eller orunda däck, finns alltid någon som då och då kommer in med glapp i styrväxeln eller skeva bromsskivor och dylikt.

Jag har iallafall under 5 år aldrig upplevt att någon känt av 5 gram som obalans överhuvudtaget,
varken när de kommit in för balansering av gamla hjul eller för att korrigera en ny balansering,
som minst har jag för mig det var 20/35. En svart Mercedes GLK var det iallafall.

Vore 5 gram ett så stort problem som du målar upp det till så skulle jag nog varit med om åtminstone en bil av flera tusen som kommit tillbaka när de märker att det vibrerar pågrund av att vi "slarvat" med våra 5 gram.

Att du orkar. Du får göra precis vad du vill, det är inte så att jag bryr mig.
Kunden har alltid rätt, men du är inte min kund. Just nu befinner vi oss på ett så kallat diskussionsforum,
och där berättar jag för dig precis hur larvig du är i nuläget.

Hur din bransch ser ut vet jag inte. Jag stör mig på att mataffärerna stänger vid exakta klockslaget,
på däckverkstaden jag varit på brukar vi inte höja ögonbrynen ifall någon kund ringer och ber oss stanna kvar en halvtimme för de fått punktering. Vi ställer upp, och får saker gjort, det är sällan någon är missnöjd.
Oerhört konstigt att du kan vara missnöjd med min service trots att jag troligtvis aldrig utfört något arbete på någon av dina bilar.

Det faktum att du inte räknar med slitaget som blir på kroppen när du gör din ekonomiska beräkning talar för att det inte är någon mening att ens börja argumentera med dig. Du tänker inte ens, bara bajsar ord.
IT-tekniker kanske lever hårt liv på sina ergonomiska stolar men vi har det snäppet värre,
att jobba ergonomiskt finns det inte tid till på en däckfirma, glöm det.
Minns speciellt en dag under säsong då en person saknades och jag fick ha en lyft för skifte själv en hel dag,
i slutet av dagen klarade jag inte av att stå upp, och var tvungen att ta skjuts hem för jag kunde inte köra bilen.
Utöver detta så går det åt muttermaskiner veckovis. Bara en sån sak, och tro inte att man köper det billigaste om man har ett jobb att utföra och en standard att hålla.

DET är vad du betalar för.

Och, vi tar precis lika mycket för att balansera, montera och skifta 155/80-13 som vi tar för Hummer,
Eller varför inte en offroadbil med beadlockfälgar, sitta och skruva ur alla skruvar innan man kan kränga av däcket. Det är bara du som klantat dig och köpt en bil med "enkla" hjul och får inte ut det mesta för dina pengar.
Hummer H2 är ingen höjdare att balansera hjulen på. Sist tog det en halvtimme bara för balanseringen.
De har 8 bultade hjul också. Och hjulen väger 30kg styck.

Och är det nu så jävla enkelt att hålla på med detta så undrar jag varför firmorna alltid har brist på folk,
det finns många som vill ha enkla jobb, men ingen verkar varken kunna tillräckligt mycket om att "kränga däck" eller palla med yrket. Så att helt sonika anställa flera kan verka som en enkel lösning men ingen finns att anställa, mysko.

De saker jag kommer på sådär på rak arm som någon tagen direkt "från gatan" inte skulle kunna hantera första dagen eller för den delen första månaden i jobbet:

40kg marklyft med helt fel teknik hela tiden med lätta lastbilar, hur man monterar 295/30-20 med TPMS-ventiler i fälgen, hur långt kunden kommer kunna köra innan däcket bör bytas, hur långt innan det är helt slut,
och om han bör byta redan nu, baserat på ett antal mil han säger sig köra om året,
vilka däck han ska ha om han inte vet själv (och inte bara storlek, det har vi i huvudet för de flesta vanligare bilarna, och det måste man ha i huvudet, tid finns inte att kolla i någon bok eller dator),
veta i huvudet vilka bilar man måste ha plankor till lyften för de har stänklappar i hårdplast, INNAN de kör in och har sönder dem,  vilka bilar som man måste höja luftfjädringen på för att inte förstöra den, vilka bilar man kan skifta om fram/bak och vilka bilar man inte kan göra det på för då blir det fel på TPMS systemet, och så ska man även kunna nollställa däcktrycks-mätaren på alla olika bilsorter för det kan inte kunden själv,
balansering är en konst i sig, som du verkar förstå själv, och så är det det där med att kunna skifta fyra normala däck på en minut utan störningar eller misstag, konstant.

För att kunna skifta i den takten vi gör det har vi ett system, alltid samma riktning runt bilen.
Det får inte mixtras med för då blir det fel direkt, vi har erfarit det om och om igen.
Det går alldeles för fort för att ändra rutinen, man måste kunna göra det i sömnen.

Ingenstans har jag kallat just dina Landsail för skitdäck. Nankang har jag däremot uttryckt att det var ett skitdäck, det har jag själv haft flera uppsättningar av på mina bilar, och kommer köpa igen.
Kinadäck i allmänhet är skit, men allt har sitt användningsområde. Nankang köper jag för det är billigt och bilen ändå är okörbar enligt vanligt folk, det märks således inte av hur dåliga de är, går inte köra inspirerat ändå.
Landsail är helt okej för att vara ett kinadäck och har inget att komma med mot premiumdäcken,
som det brukar vara. Våra kunder har oftast premiumdäck, och det är inte för att vi prackar på dem det,
av någon anledning så är det vad de vill ha.

Team dynamics är vad jag har på min Jetta, fast innan de vart just TD, och hette 100+.
Deras fälgar duger iallafall till banracing, och ligger i samma prisklass som Ronal,
en av de ledande tillverkarna för OEM applikationer.

Jag skiter inte i prickarna, jag vet vad de betyder, för jag är ju outbildad däcknasare som inte förtjänar sina 1200kr i timmen (till företaget, jag själv håller inte med lokal osv), då vet man sånt.

Det låter precis som att du försöker lära mig något jag redan vet som sagt.

Du rekommenderar en invecklad balanseringsprocess för någon som hade problem med däcktryck,
och inte obalans. För övrigt så är han av den vettiga typen som är nöjd när balanseringen blir bra,
inte när det står OK på datorn vilket vi båda vet inte är en garanti för att det är vibrationsfritt
och även när det är vibrationsfritt så händer de att personen har samma biltyp som du,
vilken skakar om ratten när det sitter en sten i däcket wink

Till sist: Vem bryr sig om vad du kan för metoder för balansering som användes mestadels för 20 år sedan,
det har inte med ämnet att göra för det första, och du vill bara fjädra upp dig och klanka ner på min "slarvighet" genom att nämna allt du kan om ämnet balansering, that's right, jag är dig på spåren..

Frågan kvarstår, har du balanserat ett hjul själv någon enstaka gång eller hundra gånger?

Haha..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang