Volvo 240 -82 ljudbygge, dörrsidor och hatthylla klar kofferten kvar!

rutan
30 maj 2010 · 49 Inlägg

fra_volvo_til_golf skrev:
ljudbygge i en volvo 240 sedan är et helvette tycker jag, försöker hela tiden å fixa så det blir bättre... så därför köpte jag en satans stor låda til min 12" och vände den upp å ner.. hela bilen är helt oisolarad också står lådan rätt på ramen.. så bilen vibrerar som en massage stol big_smilebig_smile men jag ville få inn trycket så jeg gjorde 2 stora hål i hatthyllan.. å satte i 2 rör tongue det gjorde sig big_smile

Tycker att det inte är så besvärligt tongue
Lite mera pill bara men det gör det hela mer kul smile
Haha okej, låna ut den till tjejen när hon blir för krävande då?wink

fra_Drönirettab skrev:
Dörrsidorna såg inte alls tokiga ut, blir bra det där.

Tackar tackar smile blev rätt nöjd själv smile

fra_Martin_volvo skrev:
kul med ljudbygge i en 240  och jävlar vad fräsch bilen var i övrigt, ska utsidan hållas orginal eller har du planer för det också?

Kul att du tycker att det är kul=) Är inte så super fräsch är lite rostlagning i reservhjulsbaljorna, ska dit med avgassystemet och ta den på jobbet och svetsa smile
Först blir det ljudbygget sen i vinter blir det lite egenkonstruerade kjolar smile och en säkning, dock osäkert beroende på hur det blir med kjolarna tongue men lite smått ska ändras smile

fra_allenalle skrev:
snygg 240  funderar sj om ja oxså ska lägga upp en projekttråd sen på mitt ljudbygge,
det ska i en rockfort 18" bas med gas silver slusteg och jbl platinum 5.25 fram eller om ja säljer allt ist,har inte riktigt bestämt mig än,men kommer följa ditt ljudbygge

Tackar smile
Just do it smile
Nä har du väl köpt det in med det och ha kul av det istället! annars är pengarna bara kastade i sjön.
Kul att du följer smile

fra_Lonefox skrev:
Hoppas att du har elhissar....annars får du ett h*lv*t* med vevarna......såvida du inte skaffar 7/900ans vevar som kommer ut en bit. Dock tokfult men funkar.

Sedan ang. att vända basen uppåt och göra stort hål i hatthyllan är ett stort NO NO då hatthyllan utgör en del av karosses och hjälper främst till att motverka krängningar i sidled i karossen. Försvagar man den så rikserar bilen att bli salddrig och jävlig. Jag vet då jag gjort det :S

Ang. lådan du lade upp.....
Skaffar du en bas till så kan du vända på portarna så att de är i mitten av lådan och basarna ytterst. Sätt sedan en "ram" av MDF så att det blir helt tätt mot ryggstödsplåten (kan vara ett aber att få till men är väl värt det). Då spelar portarna mot skidluckan och ramen hindrar basen från att vandra runt i skuffen. Glöm inte att dämpa kryssplåten för ryggstödet.

Jag elhissar liggandes från en gammal bil som jag ska koppla in=) jo jag vet tongue

Jag vet att hatthyllan utgör stabilitet i bilen, jobbar nämligen som bilmek på vardagarna smile
Men tack för tipset smile
Kommer att svetsa ett tvärstag som går mellan hö och vänster hjulhus det bör kompensera upp det och lite därtill smile

Där sa du något! dock så kör jag på en i början får se vad som händer ifall jag är nöjd med det jag har, men det blir väl som vanligt, MER SUG tongue
Kryssplåten hade inte jag haft en tanke på! tack så mycket big_smile

Tack för alla komentarer

Mitt lilla projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=201153
Hoppas ni gillar läsningen och kommenterar;)
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbi dum.
Volvo 240 (1975)
rutan
8 juni 2010 · 49 Inlägg

Hallå alla glada!

Var ett tag sedan det blev en uppdate.
Det har nu hänt en del.
Har idag klätt hatthyllan vart ganska bra och senare i veckan ska koffertdelarna göras klara och kläs sen ska allt kopplas och göras klart smile
Börjar se ljuset i tunneln, om än litet ljus men det finns där smile

Mvh Rickard

Mitt lilla projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=201153
Hoppas ni gillar läsningen och kommenterar;)
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbi dum.
Volvo 240 (1975)
rutan
20 juni 2010 · 49 Inlägg

Hello!

Ikväll har basen samt framhögtalarna provspelats lite granna är bra att åka med i basen måste dock ljuddämpa lite till märkte jag tongue
Är bara kofferten kvar att bygga klar och kläs smile sen ska allt kopplat in.
Bilder kommer någon gång under veckan.

Mvh Rickard

Mitt lilla projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=201153
Hoppas ni gillar läsningen och kommenterar;)
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbi dum.
Volvo 240 (1975)
Martee
24 oktober 2015 · 581 Inlägg

inga bilder på det färdiga resultatet? smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang