Hjälp med högtalare som krånglar

Per-Gunnar
2 oktober 2015 · 11 Inlägg

Hallå!

Har försökt lista ut problemet själv men inte lyckats dra några slutsatser. Är ingen champion ifråga om ljud och bilar överhuvudtaget, så det kan hända att jag helt enkelt inte har fattat grejen med det hela.. big_smile

Det är så att jag precis har monterat in högtalare i hatthyllan, två små 4" högtalare, plus en baslåda som jag haft i ett tag. Slutsteget är ett 4-kanaligt slutsteg, så då tänkte jag istället för att dra kablarna från högtalarna ända fram till stereon och koppla in dom där, så tänkte jag istället driva dom via 2 kanaler på slutsteget.. Men det är bara ena högtalaren som spelar. Inga som helst problem med basen, bara ena högtalaren. Jag har både provat brygga högtalarna och kört dom på en varsin kanal men jag får inte till det. I förra bilen var det exakt samma problem (samma baslåda, slutsteg, men andra högtalare). Är det någon som har en aning om vad det är för fel?

Baslådan: RMS 250 W MAX 500 W
Högtalarna RMS 35 W MAX 100 W
Slutsteget: 4x100 W

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Per-Gunnar (2 oktober 2015)

ultimatemartin
2 oktober 2015 · 111 Inlägg

1. Vad är det för slutsteg?
2. Har du provat att koppla in den högtalaren som inte funkar på den kanalen som den andra högtalaren fungerar på?
3. Har du kopplat in båda rca-ingångarna? ch1, ch2, ch3, ch4?

Volvo S70 (2000)
Per-Gunnar
5 oktober 2015 · 11 Inlägg

ultimatemartin skrev:
1. Vad är det för slutsteg?
2. Har du provat att koppla in den högtalaren som inte funkar på den kanalen som den andra högtalaren fungerar på?
3. Har du kopplat in båda rca-ingångarna? ch1, ch2, ch3, ch4?

1. Slutsteget är ett GAS Alpha 4x100W
2. Japp, tog lös och kopplade dom på en förstärkare och då spelade båda, så det är inget fel på högtalaren.
3. Om du syftar på lågnivå-kabel, så har jag en kabel dragen ifrån stereon till steget (Röd och vit), ena kopplad på Ch1 och andra kopplad på Ch4, så den ska ta hela steget.

Jag funderar om det är någon lödning eller någonting som har pajat i steget, på ena kanalen (antingen + eller - kontakten). Med tanke på att ena högtalaren fungerar trots att jag provade brygga högtalarna så kan det ju inte vara hela kanalen som är kaputt, för då skulle det ju inte fungera alls. Pratade med en kompis nu häromdagen, så lyckades lösa det genom att driva båda högtalarna på en kanal, nackdelen är ju att jag tappar stereoljudet.. Men jag har ju ljud iallafall.. smile

ultimatemartin
9 oktober 2015 · 111 Inlägg

Per-Gunnar skrev:

ultimatemartin skrev:
1. Vad är det för slutsteg?
2. Har du provat att koppla in den högtalaren som inte funkar på den kanalen som den andra högtalaren fungerar på?
3. Har du kopplat in båda rca-ingångarna? ch1, ch2, ch3, ch4?

1. Slutsteget är ett GAS Alpha 4x100W
2. Japp, tog lös och kopplade dom på en förstärkare och då spelade båda, så det är inget fel på högtalaren.
3. Om du syftar på lågnivå-kabel, så har jag en kabel dragen ifrån stereon till steget (Röd och vit), ena kopplad på Ch1 och andra kopplad på Ch4, så den ska ta hela steget.

Jag funderar om det är någon lödning eller någonting som har pajat i steget, på ena kanalen (antingen + eller - kontakten). Med tanke på att ena högtalaren fungerar trots att jag provade brygga högtalarna så kan det ju inte vara hela kanalen som är kaputt, för då skulle det ju inte fungera alls. Pratade med en kompis nu häromdagen, så lyckades lösa det genom att driva båda högtalarna på en kanal, nackdelen är ju att jag tappar stereoljudet.. Men jag har ju ljud iallafall.. smile

Tror dock att du måste koppla in lågnivå på ch2 och ch3 också, för att utesluta fel så testa att koppla ch1 och 2, kolla vilka kanaler som fungerar, sen koppla in ch3 och 4, kolla vilka kanaler som fungerar då, visar det sig att alla kanaler fungerar så skaffa en splitter smile

Sorry för sent svar, har jobbat hela veckan tongue

Volvo S70 (2000)
Per-Gunnar
30 oktober 2015 · 11 Inlägg

ultimatemartin skrev:
Tror dock att du måste koppla in lågnivå på ch2 och ch3 också, för att utesluta fel så testa att koppla ch1 och 2, kolla vilka kanaler som fungerar, sen koppla in ch3 och 4, kolla vilka kanaler som fungerar då, visar det sig att alla kanaler fungerar så skaffa en splitter smile

Sorry för sent svar, har jobbat hela veckan tongue

Nu är det jag som får ursäkta för oerhört sent svar.. big_smile
Jag löste problemet iallafall, det fanns kablar dragen redan sedan innan till att koppla högtalare i hatthyllan som satt fram till stereon så jag använde mig av dom och kopplade högtalarna direkt fram till stereon istället - så slapp  jag använda mig utav steget överhuvudtaget. Tack ändå för hjälpen! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang