Ingen tändning Volvo 940 Turbo.

KaninKanon
13 november 2015 · 92 Inlägg

Hej hej!
Haft mycket problem med bilen senaste åren. Det är första bilen o det är en Volvo 940 Ltt (1996).

Den dog bara häromdagen, och den går inte än.

Den är trimmad med justerbar wastegate och Trimchip från KL Racing uppställd till 0,8 Bar, samt en 531 topp (planad för täthet, inte för trim.)

Trodde först det var bränslepumpen som spökade då den är ny, men jag har bra tryck fram till spridarna. Problemet visar sog vara tändningen, den tänder alltså inte alls, något säger nej. Jag har provat med standarden att byta Tändmodul och Vevaxelgivare, utan resultat. Startmotorn låter men som sagt ingen tändning. Jag hade ingen felmeddelanden när den gick. Det sista jag kan tänka mig är att själva guldboxen är tokig, men känns långsökt i mina öron.

Här är en lista på allt som är bytt (ny) inom detta år:
LMM.
Bränslefilter.
Bränslepump.
Tryckrör (Förstärkt).
Tändmodul.
Vevaxelgivare.
Nya Trimchip från KL (Ja jag köpte 2..) Både bränsle o tändning.
Tändkablar.
Fördelarlock.
Rotor.
Testat med olika tändspolar förr, men har spänning över den nurvarande, alltså INTE ny.
Kamaxel: Vx3.
Kamdrev.
Kamrem och övriga remmar till bl.a. ACn.
Tändstift: NGK (funkat länge), har även provat original bosch utan lycka.
Alla säkringar är hela.
Ny bränslereturledning.
Till en annan BTR i hopp om lösning (tidigare trimproblem)
Sportluftfilter.

Jag känner just nu att jag bara kan chansa mig fram med min kunskap, finns det någon som har lite mer erfarenhet?

[img][/img]

toprotts
13 november 2015 · 30 Inlägg

kollat så att kamremmen inte kuggat ett snäpp lr två?

KaninKanon
13 november 2015 · 92 Inlägg

toprotts skrev:
kollat så att kamremmen inte kuggat ett snäpp lr två?

Det kommer ingen gnista alls, kammen borde väl inte styra själva tändningen?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 november 2015 · 3 730 Inlägg

Oavsett kamremmens placering ska det gnistra. Du har alltså INGEN gnista alls? Eller konstaterar du bara att den inte startar fast du har soppa?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
KaninKanon
14 november 2015 · 92 Inlägg

DiwraZ skrev:
Oavsett kamremmens placering ska det gnistra. Du har alltså INGEN gnista alls? Eller konstaterar du bara att den inte startar fast du har soppa?

Jag menar alltså att det inte är en gnista över huvudtaget, tog ut tändstiftet och la den mot plåt och försökte vrida igång.

Meaganeowner
14 november 2015 · 2 250 Inlägg

Om du tar en tändkabel till ett av tändstift och ett tändstift och ansluter kabeln direkt till tändspolens högspänningsutgång i stället för kabeln mellan fördelar och tändspolen. Lägger stiftet mot jord/block/chassiet.
Blir det gnistor då om du kör runt motorn?

De är väl en vanlig traditionell tändspolen på bilen. I så fall ska det vara plus på den ena anslutningen när tändningen är på.
Om inte, så är det fel på spänningsmatningen, som brukar tas från tändningslåset, i vart fall på äldre bilar.
Bara att mäta!

Den andra anslutningen "jordas" väl varje gång det ska alstras en gnista. Förr via brytare, nu via en töndmodul eller liknande.

Stöldskydd/imobiliser bryter endera spänningsmatningen från tändningslåset, pulserna från tändmodulen eller stänger av den.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 november 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang