Råkade kallvarva min BMW 320, kan det vara skadligt?

Flipp320
23 november 2015 · 24 Inlägg

Tja, har en bmw 320 e90 -05a om de spelar nån roll...
När jag börja köra idag så hinner jag bara köra typ 2-300 meter sen kommer en nedförsbacke som sedan en väjningsplikt. När jag börjar bromsa så börjar bilen glida rakt in mot korsningen så jag pressar bromsen ordentligt, sen slinter jag på bromsen och träffar gasen så den varvas upp till typ 5 tusen men släppte gasen direkt. Min fråga är om det kan ha hänt något? Eller om jag borde ha märkt det ispfall? Känns lite oroligt med tanke på att motorn knappast hade hunnit bli varm och att det är ca 2 minus här.
Tack på förhand, sorry om det blev lite av en uppsats, ville bara beskriva tydligt vad som hände.

Fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator

Erick
23 november 2015 · 4 767 Inlägg

Inget har hänt. Det är lugnt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Flipp320
23 november 2015 · 24 Inlägg

Tack för skönt svar,
Urtskattas <3

sleepyoh
23 november 2015 · 1 319 Inlägg

Min kompis hade som vana när det var vinter, starta kallt och ut på sladd@maxvarv direkt, den blev 'varm fortare' då. Hade vid den tiden gått 30k plus, den bilen höll flera vintrar och vad jag vet går den än idag. Inte att rekommendera givetvis, men för att ge lite perspektiv.

_----------'
Wicca
24 november 2015 · 886 Inlägg

Sen beror det på om man varvar med eller utan last. Alltså att "torrvarva" utan växel sliter mindre än att varva ur när man accar i uppförsbacke.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang