Ford Focus 99 - Råkade förstöra en grej, vad är det?

rad
24 januari 2016 ·

Det kommer läcka lika mycket som innan du drog av nippeln. Eller, om du så vill: ingenting. Dock med viss reservation för att du kan kanske-kanske ha lossat nippeln en aning när du drog av den, dvs om du drog av den åt det håll den lossas?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Daniellll skrev:

rad skrev:
Nej. Nippeln är konad, sätet i oket är även det konat. Hålet på nippeln brukar mig veterligen sitta strax under den gängade delen av nippeln, dvs ganska högt upp. Så länge nippeln sitter som den gör så kommer det inte läcka, för den ser ut att ha gått av högt upp och inte långt ner vid konan. Men du bör nog bytta nippeln, eller inte, ditt val.

Precis, nedan är en bild på hur en ny nippel ser ut, och min har gått av där det röda strecket är, så den högra delen sitter fortfarande i hålet. Så det ser ju ut som att det inte borde läcka, inte mycket iallafall, visst?

Det enda som fattas är ju en liten bit plus gummihatten. Och det känns som att en liten vinglig gummihatt inte hade gjort så att det läcker mindre.

http://www1.garaget.org/gallery/images/218/217210/217210-fc39c609e7e5f494d68cbbf0c4b6f7f8.jpg

Misstänkte det.  Kör hårt. Lev väl. Osv :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Tack för hjälpen alla! Jag kör på, håller koll på varningslampan, och fixar ny nippel/ok i sommar smile

Meaganeowner
25 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Lugn bara lugn...

Titta efter om det läcker, någon gång då och då. Gör det inte det, så kan du fortsätta att köra.
Om mutterfattningen, d v s till vänster om det röda strecket finns kvar, så är det ju bara att lossa när och om det blir aktuellt med service, luftning, bromsvätskebyte e t c. Sätter i en ny nippeln bara. Men du måste veta hur man luftar innan du skruvar ur den skadade nippeln.

Jag skulle smörja på lite fett och sen trä på en liten gummislangstump, som jag tätat i andra änden med t ex en liten skruv. Då underlättar du, för den dagen, det blir aktuellt med byte.

Har själv dragit av en nippeln jämns med godset på flera bromsok. Inga större problem att lossa resterna, om man vet hur man gör.

Själv så trär jag på en något större mutter på det som finns kvar och sticker ut. Eller så lägger jag muttern mitt för nippelresterna mitt i det gängade hålet. Svetsar med en MIG - svets rakt in i nippeln och fyller muttern. När mutter är fylld med svetssmälta så ger jag ett ordentligt slag med en hammare rakt på muttern, medans den är rödglödgad. Sen är det bara att rucka lite fram o åter på nippeln lite, för att sedan skruva loss. Klart!

Än har jag inte svetsat fast mutter eller nippeln i själva bromsoket, detta av den anledningen att oket är en stor metall klump som kyler. Det blir ingen svetsfog. Svetsen s a s lägger sig utanpå! Finurligt va?

Har aldrig lyckats med att använda en s k grispitt, skruvurdragare.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 januari 2016)

Meaganeowner
25 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Aaaah, nippeln avdragen innanför nyckelfattningen, såg jag nu. Jag skulle försöka stryka på lite olja eller fett på resterna. Sen göra rent runt ikring hålet där nippeln sitter och därefter täcka med nåt klet, typ packningsklister, Permatex.
Inte för att täta mot ev läckage av bromsvätska, utan förhindra att det kommer vatten o skit i nippeln året och på resterna av nippeln, för då kan de rosa fast än värre.

Sen när du är redo, så gör du rent o lossar nippeln, eller byter hela oket.

torsen
25 januari 2016 · 7 238 Inlägg

När det inte läcker så kör på.
Skulle du behöva lufta av någon anledning så kan du göra det medelst bromsrörsnippeln.
Om det läcker så har förmodligen nippeln lossat lite.
Har den lossat lite så kan du troligen dra ut den med en "svinpitt".
Svinpitt, eller gängutdragare som det heter i kataloger, är en vänstergängad konisk gängtapp som inte kostar mycket.
Lycka till.

Ps 1.Härutöver ska du veta att bilen har 2-krets bromssystem så du kan aldrig förlora bromsverkan helt. Vet inte kretsindelningen på en Focus(trots att vi haft 2 st:|) På en Niva så förlorar du i hälften av fallen ingen bromsverkan alls. I de andra fallen 20%, vilket nääääästan är försumbart. Ds 1.

Ps 2. Om du ska lossa en luftningsnippel så börja med att knacka med en hammare på den. Därefter drar du mikroskopiskt lite åt den. Därefter lossar de flesta luftnipplar. Ds 2.

smile

torsen
25 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Glömde skriva det.
Har du dragit 6-kanten rund så kan du svetsa fast en M6-mutter på nippeln.
Dels får du nyckeltag - dels släpper nippeln p g a värmen.

wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 januari 2016 · 13 744 Inlägg

inget att fundera på  känn på pedalen som man lär sig vid säkerhetskontrollen när man tar körkort sjunker inte pedalen så är det inget att bry sig om!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rad
25 januari 2016 ·

Hur kan man inte förlora nån bromsverkan alls vid bortfall av ena kretsen (säg genom rörbrott nära oket)? Hur kan man endast förlora 20% bromsverkan? Har Niva även broms på reservhjulet? Utveckla tack.

torsen
26 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Niva har ett bromssystem med 2 kretsar.

Ena kretsen/systemet omfattar alla 4 hjulen.
Andra kretsen/systemet omfattar framhjulen.

Får man skada på systemet som omfattar alla 4 hjulen så har man ändå kvar det andra systemets frambromsar.
Bromskraften upptas till 80 % av framhjulen.
Om skada uppstår på kretsen som omfattar endast framhjulen så har man full broms på alla hjulen.

Bromsoken fram har alltså dubbla bromskretsar/rör.

Liiiite struligt när man luftar eller byter bromsvätska.
Om man inte använder sugmetoden och suger via luftnipplarna.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang