Volvo s40 2.0T -99 fas1 klinkande ljud från motorn på tomgång?

astrakalle VVS-Montör
31 januari 2016 · 231 Inlägg

Hej hej hoppas jag lagt tråden rätt 😁

Har en s40 2.0 turbo -99 som låter skumt på tomgång, e ett typ klinkande ljud från motorn när den står på tomgång 800 rpm fast motorn går rent i övrigt förutom ljudet.
Men försvinner helt när man gasar upp den typ till 1000 rpm bilen går bra i övrigt och allt. Sen lyser felkods lampan emellanåt och lägger felkod på lmm

Det jag gjort

Provat 3 st olika lmm med samma märkning gick sämre då faktiskt.. Så org sattes tillbaka
Läste nånstans att ger den felkod på lmm kan det vara tändkablarna som e sönder eller nån tempgivare (vilken tempgivare isåfall?) så dom byttes samt stift och olja...
På tal om oljan så bytte jag till 5w40 olja som rekommenderas vilket gjorde att det där klinkande ljudet ökade... Så motorskölj gjordes och de tystnade direkt och jag hällde i 10w60 olja samt wynn's supercharge så kom ljudet igen men inte lika högt. Kan tillägga jag har inget vvt drev på denna bil! Så nån som varit med om detta? Det låter som ljudet kommer ut ifrån motorn? Kan det vara nått remhjul? Eller termostat som e kass som fladdrar? Eller nått vid kammremmens sida?  Det e inte lyftare eller ventil knack som hörs iallafall....... Nån som vet eller varit med om detta? Ramlager som e kasst?
Lite hjälp här tack! ☺️

Senast redigerat av astrakalle (31 januari 2016)

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
rudarmy
31 januari 2016 · 354 Inlägg

Koppla ur en spridare i taget(sätt tillbaka kontakt så endast en är urkopplad i taget) å se om ljudet försvinner
Spela in ljudet

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
astrakalle VVS-Montör
1 februari 2016 · 231 Inlägg

Ok, jag det ska jag göra ☺️

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
astrakalle VVS-Montör
2 februari 2016 · 231 Inlägg

Kollade det med och koppla ur spriddarba en i taget, verkade som det försvann på alla faktiskt då tomgången sjönk i rpm, men det jag märkte var att det kanske e turbon som "klinkande" ljudet kommer ifrån... För det lät inte hela tiden och ibland så lät det mer än en gång om man säger så så följer det inte motor gången... Så kan det vara turbon som håller på och ge sig? I och med det jag gjorde med olja och nu låter det tystare? 🤔 Ska om jag kan spela in ljudet, kan man lägga upp det här? 🤔

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang