Regler om katalysatorn??

-Blomman-
30 december 2007 · 1 174 Inlägg

Någon som har mer koll än mig vad det gäller för regler om katen? Hör olika helatiden. vissa säger att, om den har kat orginal så får man inte ta bort den och andra säger att om den är äldre än -88 så behöver man inte ha katalysator.. Min bil är från -88 och hade det orginal, vad gäller för den då???

"If you're in control, you're not going fast enough"
zajja
30 december 2007 · 645 Inlägg

-89 kom dem hårda reglerna om avgaskraven så på -88:erna med katalysator ska den sitta där men behöver inte fungera så vitt jag förstått det, så länge den är inom avgasvärdena och det sitter en där så är det inga probs.

//Marcus Saari
Ahlsen
30 december 2007 ·

01-01-89 kom lagen om kat innan det måste den sitta där om den sitter där från fabrik men behöver inte fungera

Niko_turbo Fordonstekniker
31 december 2007 · 157 Inlägg

De du kan göra är att du kollar på ditt besiktningspapper. Där står det en viss gräns som vissa avgaser ej får överskrida.
Tex på min volvo så får tror de va co:n vara 7,0 och på en vanlig bil med cat så får den vara ca 1 eller nått sådant.
(rättamig om ja har fel men de e de ja har för mig)

De ska vara mer än det verkar;)
-Blomman-
31 december 2007 · 1 174 Inlägg

Ok.. Så att min bil måste ha katalysator, men den kan vara rensad.. så länge den inte överskrider värderna..?

"If you're in control, you're not going fast enough"
Amazon_123GT Driifter;)
31 december 2007 · 1 630 Inlägg

japp d e ebara öppna upp o ta ur skiten i den om den klarar värdena

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
-Blomman-
31 december 2007 · 1 174 Inlägg

hehe, jo det känns ju lite surt om den inte går igenom då.. Då tar jag hellre bort den och sätter dit den när det är dags för besiktning..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Lindberg88
31 december 2007 · 1 418 Inlägg

Bara att tanka 50% e85 innan besiktning så är du garranterad att du kommer igenom smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
speedshop
31 december 2007 · 246 Inlägg

Katt skall finnas på både 88 o 89 årsmodell o frammåt
Men 88 an får du ha en co halt på max 3.5% Hc Halten tror jag inte mäts på 88 an gäller även Lamdavärdet
89 an Får ej ha högre än 0.5% i Co har jag för mig Hc halten får inte överstiga 100
Lamda värdet minns jag inte siffrorna ..

Tagg3N Konsult
31 december 2007 · 1 247 Inlägg

Vad jag vet så måste du ha en kat på en 88a MEN den får vara tom, dvs ett skal påsvetsat på ett avgassystem om man nu vill. Men det finns fortfarande avgaskrav man måste klara.

Men har du en 89a eller nyare måste kat sitta där och fungera vilket blir svårt att fippla med. Lika där med avgaskrav men där är dom mycket hårdare.

zajja
31 december 2007 · 645 Inlägg

speedshop skrev:
Katt skall finnas på både 88 o 89 årsmodell o frammåt
Men 88 an får du ha en co halt på max 3.5% Hc Halten tror jag inte mäts på 88 an gäller även Lamdavärdet
89 an Får ej ha högre än 0.5% i Co har jag för mig Hc halten får inte överstiga 100
Lamda värdet minns jag inte siffrorna ..

0.97 - 1.03 får lambdavärdet vara.

//Marcus Saari
twin_cam Smålänning
31 december 2007 · 7 877 Inlägg

Som alla andra sagt:
Innan 1989 så måste katten sitta där om den satt där original, MEN den behöver inte fungera.

Sen är det rätt korkat att rensa katten, för då blir det turbulens i den som sänker effekten mer än katten.. men lägg ett rör igenom big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
speedshop
1 januari 2008 · 246 Inlägg

Tar du bort katten tappar du mottryck o effekt om motorn är i övrigt orginal
Trimmad motor kan du satsa på race katt alltså inte keramisk utan ren metall katt..
Men det är överkurs för din bil..

stockman
1 januari 2008 · 24 Inlägg

sitter kat på bilen så måste den fungera!!! kvittar vad alla skriver å om den suttit där org. å du tar bort den å blir stoppad å får en flygande bes. så åker du på miljöbrott vilket absolut inte blir billigt!!!! har en kompis som åkte på de! å den stoppar inte särskilt mycke så låt den sitta kvar å uppgradera efter katen..... å förstår inte alla som snackar om att de behövs ett visst mostånd me ett visst antal ljuddämpare lr liknande!! bilen går minst lika bra me bara en "rakt igenom" dämpare som annars så länge du har avgas ända bak! Om du har extraktor me 2,5" anslutning under bilen så skulle ja rekomendera att du sätter en muff t 3" under bilen t bakaxeln å sen går du ner t 2,5" igen över lr under bakaxeln å bak så fungerar de skit bra iaf på volvo å saab!!!!! HAR PROVAT å gör skillnad!!!!

Volvo V90 (1998)
-Blomman-
1 januari 2008 · 1 174 Inlägg

speedshop skrev:
Tar du bort katten tappar du mottryck o effekt om motorn är i övrigt orginal
Trimmad motor kan du satsa på race katt alltså inte keramisk utan ren metall katt..
Men det är överkurs för din bil..

Ja, men det är ju bara sug bilar som måste ha ett speciellt mottryck. På turbo bilar så blir det ju bättre ju mindre motstånd du har..

"If you're in control, you're not going fast enough"
twin_cam Smålänning
1 januari 2008 · 7 877 Inlägg

knut skrev:
sitter kat på bilen så måste den fungera!!!

Om bilen är nyare än 1988-12-31 ja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 februari 2016 · 218 Inlägg

nu sparkar vi liv i en gammal tråd här.

men som förra skrev. 1988-12-31 eller nyare så måste den fungera.

om bilen är en 88b då?

här infon jag har på min bil
VOLVO 744-883 GL
Tillv.månad: -
Reg.datum: 19881216

klarar den sig från kravet att de måste funka, eller kan jag dra ett rör genom katten?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 februari 2016 · 13 742 Inlägg

ska man hårdra det så behöver den inte fungera 1/1 89 heller..  bara avgasvärdena uppfylls ;-)

vilket är svårt utan kat men lyckas man behöver den inte fungera..

men före 1/1 89 så har man inte samma avgaskrav..så det är lättare utan en fungerande kat smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 februari 2016 · 218 Inlägg

Growe skrev:
ska man hårdra det så behöver den inte fungera 1/1 89 heller..  bara avgasvärdena uppfylls ;-)

vilket är svårt utan kat men lyckas man behöver den inte fungera..

men före 1/1 89 så har man inte samma avgaskrav..så det är lättare utan en fungerande kat smile

kanske ska flörta lite med besiktningen och fråga om jag får återkomma och göra en inofficiell mätning utan katt tongue
bara för att se vad värdena hamnar på

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
torsen
5 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Intressant att läsa så många tyckare det finns.
Har aldrig funnits någon lag om katalysator.
Däremot är det svårt att få tillfredsställande emmisioner utan "katt" (+ lambdasondreglering).
På vissa bilar finns 3 "kattar".
För några år sedan började min dåvarande MB 200 124/E-klass bli svag(37.500 mil).
Rensade då båda främre "kattarna" på innehåll.
De var nästan helt hopsmälta.
Motorn blev som ny och klarade utsläppsgränserna hos Bilprovningen.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang