Pruta vid köp av bil, på grund av skada på bilen?

Germax
13 februari 2016 · 12 086 Inlägg

JBeam skrev:

Germax skrev:
Jag tänkte direkt att är det aktuellt att laga stötfångaren för 10tkr så måste det finnas någorlunda värde i bilen. När jag sedan läste 156tkr så kan jag ju säga att 10tkr är minimumprut (om bilen är normalt prissatt).

Man ska ta bilaffärer för vad det är, inget att tjura ihop över. Som köpare ska man alltid ge ett lågt bud, det ger en fingervisning om vad säljaren har tänkt att han ska få för bilen. Bjuder man 125tkr för en 156tkr bil och han motbjuder 140tkr så är det inte otroligt att man får loss bilen för 130tkr (5tkr för att säljaren ska känna att han blivit mött). Som säljare ska man alltid ge ett högt motbud, typ 150tkr för att få en fingervisning om vad köparen är beredd att betala smile Så brukar jag göra och det funkar ganska bra.

Detta gäller privataffärer förstås, bilhandlare har jag ingen erfarenhet av. Dom och andra sidan kommer aldrig ge bort bilen till underpris.

Förstår hur du tänker men det funkar tyvärr inte riktigt så med bilhandlare.. 9 av 10 handlare sätter inte ett överpris. Utan ett ganska vettigt pris med kanske en viss prutmån. Men ibland inte ens det. Bjuder du 125.000:- för en bil som ligger på 156.000:- kommer säljaren bara tycka du är dum i huvudet i princip, kanske till och med inte kunna hålla sig för skratt. Vissa handlare har ett visst spelrum, men absolut inte så stort. Dom måste ju tjäna på sina affärer till skillnad från privatpersoner. En bil för 156.000:- ska man vara glad om man lyckas får ner till jämna 150.000:-.

Som källa kan jag tillägga att jag arbetar på en bilfirma sen länge tillbaka och är i konstant kontakt även med andra firmor.

Nej så är det väl, och det va ju det jag skrev o slutet smile
Jag kom även på nu efteråt att jag faktiskt har en erfarenhet när farsan köpte en Volvo för nästan exakt dom pengarna. Minns jag rätt begärde handlaren 155tkr och han släppte den för 147tkr. Han va tvungen att slå på räknaren flera ggr smile

Evildan
13 februari 2016 ·

Det är lika varierande från bilhandlare till bilhandlare som hos privatpersoner hur mycket "luft" det är i priset.
Många gånger kan i bilhallen begäras 100000 men den kan köpas för 75000 andra gånger 95000 beror givetvis även på om det är en 6veckors för bil eller något lättsålt.
Går på inga vis att generalisera detta.

Mickius
13 februari 2016 · 4 670 Inlägg

Polaren sökte en bil och fanns en försäljare som hade just det han sökte.  Så jag ringde o frågade lite om dom köpte in bilar m.m. vilket dom gjorde men att just nu så ville dom inte köpa in bilar pga försäljningen av beg gick dåligt. Perfekt läge för vännen o köpa bil eftersom han visste att försäljningen gått dåligt = bra prutningsläge

skanepiraten
13 februari 2016 · 466 Inlägg

Evildan skrev:
Det är lika varierande från bilhandlare till bilhandlare som hos privatpersoner hur mycket "luft" det är i priset.
Många gånger kan i bilhallen begäras 100000 men den kan köpas för 75000 andra gånger 95000 beror givetvis även på om det är en 6veckors för bil eller något lättsålt.
Går på inga vis att generalisera detta.

Precis, jag och min sambo har kollat efter v50/v70 D5 "den riktiga D5 inte den 4 cylindriga som säljs nu"

Blev tillslut en V50 D5 2013 med 7800 mil och automat för 110,000 tusen. Säljaren var så glad att den blev såld efter stått en månad redan och att runt omkring hos andra säljare så säljer D5 dåligt på grund av hög skatt etc säger dom iallafall.

Dock så säljer V70 lättare men också svår såld, för mig konstigt för tycker det är båda bra bilar.

Men allt beror på bil och hur lätt bilarna säljs som bestämmer priset helt enkelt.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
ekelund88
13 februari 2016 · 2 656 Inlägg

skanepiraten skrev:

Evildan skrev:
Det är lika varierande från bilhandlare till bilhandlare som hos privatpersoner hur mycket "luft" det är i priset.
Många gånger kan i bilhallen begäras 100000 men den kan köpas för 75000 andra gånger 95000 beror givetvis även på om det är en 6veckors för bil eller något lättsålt.
Går på inga vis att generalisera detta.

Precis, jag och min sambo har kollat efter v50/v70 D5 "den riktiga D5 inte den 4 cylindriga som säljs nu"

Blev tillslut en V50 D5 2013 med 7800 mil och automat för 110,000 tusen. Säljaren var så glad att den blev såld efter stått en månad redan och att runt omkring hos andra säljare så säljer D5 dåligt på grund av hög skatt etc säger dom iallafall.

Dock så säljer V70 lättare men också svår såld, för mig konstigt för tycker det är båda bra bilar.

Men allt beror på bil och hur lätt bilarna säljs som bestämmer priset helt enkelt.

att båda e bra bilar e sant , men det finns ju bättre alternativ för pengarna , många bilar har lågskatt/högre effekt , dom e tyvärr rätt dåliga på de volvo smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang