Volvo 244 75a OM603/606 Diesel. Till snyggad kaross, motorbyte och effektökning.

Volvo 244 75a Renovering Och motorbyte till OM603 diesel, senare OM606. Karossen snyggades till under vintern 2014-2015, roslagning, spackling och uppmålning. REGISTRERINGSBESIKTNING KLAR. BMW ZF växellåda, förstärkt bakvagn och Dieselmeken pump mm. :)
  • 123 Följare
  • 93 091 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2017
240Dizzel
5 januari 2016 · 225 Inlägg

pumpen inskickad till Dieselmeken nu big_smile

TobiasEkstranD
5 januari 2016 · 796 Inlägg

240Dizzel skrev:
pumpen inskickad till Dieselmeken nu big_smile

du skulle bestämmt träff me göran istället wink då kunde du fått bygga din egen pump

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
7 januari 2016 · 411 Inlägg

240Dizzel skrev:
pumpen inskickad till Dieselmeken nu big_smile

Det lär gå rätt bra snart då wink

Det Går!!!
Dannne11
8 januari 2016 · 412 Inlägg

Gött med liter power wink
Vad blir det för element?

Nubbe96
9 februari 2016 · 38 Inlägg

Ja men uppdatera nu då Wille! Så folket vet hur man ska Konventera och sen trimma ! smile

Intresserad av diesel, om606 super turbo i en en Volvo med luftfjädring?
Kolla här då http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311271
Volvo 760 "AIRRIDE VOLVOBENZ" (1990)
240Dizzel
12 februari 2016 · 225 Inlägg

japp nu kommer uppdateringen smile

Pumpen är hemkommen och monterad, grenröret hemma också. Intercooler å slangar ska beställas !
Provkörde med nya pumpen idag! Har inte monterat turbo å grejer än. Jädrar vilken skillnad! rapp på gasen och drar iväg som ett skenande diesellok lol Tyckte min 945 D24tic gick bra med påställd pump hahaha, denna går mycket bättre och det är utan turbo lol Måste på med snurrbo NUUU !

Tog lite bilder iaf. Vissa bilder tagna med filmkameran, ni märker vilka wink

En liten försenad julklapp från Tomten Göran wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6abca79627c325544124f8dbe2bc64d3.jpg

7,5mm 160cc
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7b3ccb32795db80df1c441baf5075b3f.jpg

Grenröret som Albin byggt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7c0f1fd411a0be4e35fdd73d3140a36d.jpg

Innan jag tog loss den gamla pumpen så ställde jag motorn på mellan 8 och tio grader efter övre dödpunkt. 7,5 pumpen vill ha den timingen. Sen nollades 7,5an och monterades i samma vinkel som innan. och ja så enkelt var det. Kollade på Görans film På Dieselmeken på youtube. Där visar han hur man nollar och monterar pump på en om606, i princip samma sak. Han förklarar bra!

Första provstarten var också lättare än jag trott! Luftade två spridarrör lite gran, glödde några sekunder och när polaren tryckte till lite på gasen samtidigt som jag vred på starten så small den igång direkt, och gick på alla cylindrar direkt! Blev väldigt glad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-006d8ac97b0d402356b962ec5c694045.jpg

Tänk på att ni har en momentnyckel som fungerar åt båda hållen.. Skulle dra åt bulten som håller pumpen mot sitt drev i motorn. Den är vänstergängad och skal dras mellan 40-50 nm, så ställde in på 45.. så började dra och dra, inget klick.. Tog momentnyckeln till skruvstädet och testade, och då visade de sig att den bara fungerade åt ett håll.. suck.. Men testade momentet som det kändes att jag drog med och verkar som att bulten är åtdragen med ca 60-65 nm. jaja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6368062d1f2b33fb2138cf47ff50d3b2.jpg

en strypning som sitter på returen från pumpen, kör med den nu men plockar nog bort den när jag monterat en BTR.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b8204379a27118c3c0252732745372e8.jpg

Nya banjo kopplingar med brickor där det varit loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f36a3af1d554d43ea07f8f6a68f56427.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-c99a5a0133ae643011b67df91b9cf303.jpg

Elektrisk matarpump monterad! Och ja man tar väl vad man har? varför lägga pengar på en dyr 044? wink Detta är en helt vanlig bensinpump från en B230f. Satt i den röda 245an som jag hade som donator. Pumpen kan ge 3 bar men vet inte vad den ger just nu då jag varken har mätare eller BTR. Men den verkar pumpa på bra! är ju faktiskt en bosch!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-e46f6f93e0af74e06c4965e55e38320c.jpg

nu när en elektrisk pump är monterad så måste returen från spridarna monteras på returslangen efter filtret, och om man nu har en BTR så måste den även monteras efter den. Annars stryps returen från spridarna. Tycker dock att en del av trycket går in där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-8651d9bba885024245a7c1a1cd43f80a.jpg

Svetsade igen hålen för vevhusslangarna i insuget. Nu ska de ju färdas luft med lite högre tryck där hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-246d8e09e6f8316604f732fc32caa4be.jpg

här är en bild på hur krängningshämmaren blev. Omsvetsad och lite distanser emellan. Tyvärr hamnar den under balkens nivå, så kan ju inte åka lika lågt nu hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ca26dda91749b871a41a79b03f025ed8.jpg

Dålig bild men
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0bb12252a770d1ae2d32254e4542ce80.jpg


Allt för denna gången! hoppas att det blir en Superturbodiesel till nästa helg! Häng kvar så får ni se! ha de så länge!

haweri
13 februari 2016 · 335 Inlägg

ser skit bra ut ju smile

240Dizzel
13 februari 2016 · 225 Inlägg

haweri skrev:
ser skit bra ut ju smile

Tack hoppas det smile

Albin96
13 februari 2016 · 254 Inlägg

Grymt big_smile

Volvo 744 (1988)
Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
240Dizzel
14 februari 2016 · 225 Inlägg

Ja 😄 smile

240Dizzel
23 mars 2016 · 225 Inlägg

UPPDATERING!! big_smile

Nuså nu har de hänt grejer. Turbo på och bilen går som fan! Som vanligt glömmer man ta de bästa bilderna på det man gör när man är ivrig och vill få det klart. Testburnade med bilen i fredags och kopplingen håller inte för mer än tvåan. Så jag har beställt helt nytt stålsvänghjul, fjädrad sinterlamell och 765 tryckplatta big_smile även stödlager till kardanen. Turbon laddar 0,6 bar men fullt tillräckligt för att det ska gå gött!

så här ser det ut. svetsade AN-nipplar i oljelock och turbo. 3" hela vägen efter. Tyvärr ingen bild på det än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ad329b499b49507297e7df374c52e1a6.jpg

Fick ta ett expansionskärl från en 740 för att få plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-42b6673c505443707bf2e41c697fb568.jpg

Nu till intercooler historian. Tryckslangar och kyl fån KL-racing.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2842c06e46bc509063ea3c98beb55314.jpg

kan säga att detta blev trångt.. en cm till kylet bakom ! fick skära loss lite från grillen också lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-e0c1cd2309828c5bc537dfff9398bed9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0457717f01f30e2d829d340c6e91c8f9.jpg

Blev lite sketet från första körningen wink avgasrör.. inte snyggt men funkar, får snygga till en annan gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-37edacf7dafb2ace2111631bcbaa5dab.jpg

Och såklart, tätar med pasta mellan vakuumpump och block, då börjar själva pumpen att läcka..
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-bf53f3548ca256196cee5ef9d5652d8e.jpg

Kommer lägga upp en film sen när kopplingen är bytt smile filmen som jag har nu visar regnummret för tydligt tongue Jätte dålig upplösning på denna ögonblicksbilden från filmen. Var tvungen att fota av datorn med mobilen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1f36ce8e73ca008bcf64c6e67ca5f1fb.jpg

Vet inte riktigt vad motorn levererar i effekt, men det är helt otroligt hur nerstrypta dessa motorer är original. Nu får den visa sin fulla potential kan man säga smile Min kompis med en BMW e38 735 med bensin V8 kunde inte hänga på iaf. Så säger som Göran från Dieselmeken,"Kraft finns!"

Uppdaterar med kopplingsbyte och annat nästa gång. Ska bli en bra film smile
hade så länge!

240Dizzel
29 mars 2016 · 225 Inlägg

Ingen av alla 121 följare som tycker å tänker något då ? yikes

volvobonnen
29 mars 2016 · 84 Inlägg

absolut kul projekt! skulle va kul å se film på monstret smile

Aivar
29 mars 2016 · 46 Inlägg

240Dizzel skrev:
Ingen av alla 121 följare som tycker å tänker något då ? yikes

Va drar en 606:a om den inte sotar så värst mycke och om man inte håller på och buskör?

Som han innan sa skulle d va kul me en film på bilen smile

240Dizzel
31 mars 2016 · 225 Inlägg

volvobonnen skrev:
absolut kul projekt! skulle va kul å se film på monstret smile

Roligt att höra! Jo de ska komma en film sen när kopplingen är bytt som sagt wink har en film nu men den ser man regnummret för bra på, men kanske lägger upp ändå !

240Dizzel
31 mars 2016 · 225 Inlägg

Aivar skrev:

240Dizzel skrev:
Ingen av alla 121 följare som tycker å tänker något då ? yikes

Va drar en 606:a om den inte sotar så värst mycke och om man inte håller på och buskör?

Som han innan sa skulle d va kul me en film på bilen smile

Detta är en 603a men är ju bara ventilerna som skiljer. ja med dieselmeken pump så går motorn faktiskt snålare tack vare högre dieseltryck. iaf om man kör normalt wink svårt att säga vad den drar då jag inte kört så länge med den. en d24 kan ju dra mellan 0,5-0,9 blandat beroende på hur man kör, men definitivt under litern smile

Film kommer wink

MotorMongo
11 april 2016 · 4 Inlägg

Snyggt! väntar ivrigt på film smile

240Dizzel
17 april 2016 · 225 Inlägg

MotorMongo skrev:
Snyggt! väntar ivrigt på film smile

Tack! kopplingen hemma. Ska börja imorgon smile

240Dizzel
17 april 2016 · 225 Inlägg

Kopplingen hemma, ska börja bytet imorgon cool även nya bultar.

BossesMekk
17 april 2016 · 164 Inlägg

ser bra ut, tror jag ska kopiera din lösning för expansionskärlet wink

Allting har sin tid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang