Köpråd: Saab 9-5 2.0T Lineair SC -07

_DamnIt R1 driver!
9 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Ska nu köpa mig en Saab 9-5 som rubriken antyder. Bilen är ny en etanol/bensinhybrid med automatlåda.
Har i dagsläget 23.900mil på mätaren.

Vad bör jag kolla extra noggrant på vid köp?

Och någon som vet om stereon är ansluten till canbussystemet?

Tack på förhand
Marcus

Skalman
9 februari 2016 · 508 Inlägg

Det är en riktig trevlig bil och jag köpte min svarta 2012 och jag blev så nöjd så jag köpte en till 2013.
Innan har jag haft en Saab 9-5 V6 griffin -99 och en Saab 9-5 -00 2.3T Aero och inte där var det aldrig några problem heller.

Min röda hade gått 24300 mil när jag köpte den och den är servad 6 ggr om året innan jag köpte den.

Service bok ska finnas och bilen ska vara servad med max 1500 mil om året med olja och oljefilter spelar ingen roll om man kör på etanol eller bensin 1500 mil är max annars titta på någon annan Saab 9-5.
Jag har bytt servopump, backsensor på min Röda och olja plus filter var 1000 mil. Gått lite över 26400 mil nu och låter lika fint i motorn som min svarta med 10300 mil på mätaren.
Generatorn byttes vid 22000 mil på den röda den svarta går den fortfarande på.
Ac rör vid höger framljus bytt på båda då det är någon skarv som börjar läcka.
Ac kompressorn höll 8000 mil på min svarta minns inte om dom bytte den på min Röda.

Lyssna på motorn hur den låter på tomgång både varm och kall motor den ska inte rasslar eller låta illa utan gå tyst och fint.
Automatlåda ska byta olja på vid 12000 mil och det ska vara gjort minst 2 ggr om man vill att bilen ska fortsätta gå framåt annars står den där den står en vacker dag, den ska växla mjukt och fint . Prova även manuella läget och motor bromsa från ca 90 och växla ner till 50 med 4:an bid 80-75 och sen 3:an vid ca 60 detta ska gå mjukt och fint utan några ryck eller i kastning av växel.

Själv tycker jag att 2.0t motorn är lite klent för en så stor bil .
2.3t motorn har trevligare bottenvrid och känns mycket trevligare.
Sen är lineair det billigaste utrustningspaket och jag skulle satsa på minst vector i utrustning men det är jag det.

Angående stereon så är inte den kopplad på canbussystemet och går att byta ut mot en eftermarknadsstereo .

Mina har körts på bensin var 5:e tank annars bara etanol och dom har startat fint även fast det varit runt -25 grader.

Skulle absolut köpa en Saab 9-5:a igen då det är mycket bil för pengarna och riktigt trevliga bilar.

_DamnIt R1 driver!
9 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Detta va mycket informativt, och har helt klart lite mer kött på benen inför titten.

Det där med vrid är inget som bekymrar mig så mycket, känner en som ska hjälpa mig att skrämma upp honom lite. Men det med service och oljebyten i lådan ska jag självklart kolla, och tipset med nedväxling lät verkligen som något jag ska kolla upp!

Va svårt att hitta någon med Vectorpaket för det priset jag kan lägga, och 2.3l vill jag inte ha, då jag försöker hålla nere skatten lite. smile

Och det med stereon lät bra, då blev mitt liv så mycket enklare!

Stahre87
10 februari 2016 · 346 Inlägg

Gillar också 9-5, har haft två men med 2,3t motorn. Inga problem med dessa. Det enda negativa är att dom drar hutlösa mängder sås

_DamnIt R1 driver!
13 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Stahre87 skrev:
Gillar också 9-5, har haft två men med 2,3t motorn. Inga problem med dessa. Det enda negativa är att dom drar hutlösa mängder sås

Vad anser du är hutlösa mängder? För på E85 har jag sett att förbrukningen är ganska hög (antagligen rätt så rimlig sett till bränsle), men jag kommer mest köra på 95 oktanigt.

Stahre87
13 februari 2016 · 346 Inlägg

Vid relativt normal blandad körning, så räkna med 1,3-1,5. Har inga problem att få den dra mer heller.. långkörare med packning o familj osv ca 1-1,.0, i laglig hastighet.
Menar att det är rätt mycket för en så pass ny bil.
Nu kommer flera hävda motsatsen, men det är.sant enlogt mitt körsätt

_DamnIt R1 driver!
13 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Är det när du kör på E85 eller bensin? För är det bensin så kan jag hålla med om att det är väldigt mycket, är det etanol så känns det rätt rimligt (även om det är lite i överkant).

Stahre87
13 februari 2016 · 346 Inlägg

Dessa siffror är efter datorn så är inte helt övertygande, men å andra.sodan åkye jag ca 47-50 mil blandad körning på en full tank bensin.
Siffrorna är med bensin, på e85 var det minst 1,5/mil

_DamnIt R1 driver!
13 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Känns nästan orimligt högt, men ska göra en motoroptimering, brukar kunna göra en del på sig. För jag håller med om att det är aningens högt, även för en så stor bil.

sotar The Bear
13 februari 2016 · 293 Inlägg

intressant att så många klagar på hög bränsleförbrukning.. Jag körde 120mil t&r över jul med min 2008 9-5 2.0t biopower, när jag ränkat på antalet mil och mängden jag tankat hamnade den på 0.72 och kostade cirka 10kr/milen att åka på 95okt.

Hastigheten jag körde var ca 120 i 80 av dessa 120milen.
Att tillägga är att den är en automatare också, samt mestadels farthållarkörning.
Hade hund, packning och flickvän med i bilen.

Bilen har förövrigt rullat 49.200mil.

Senast redigerat av sotar (13 februari 2016)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Stahre87
14 februari 2016 · 346 Inlägg

Som sagt ägt två, 03 oxh 09, båda med 2,3t motorn, när jag skrev blandad körning kan det vid tillfälle vart 80-20% stad och ibland vise versa

Skalman
14 februari 2016 · 508 Inlägg

Min bränsleförbrukning :
Mätning vid pump.
Saab 9-5 2.3t -07
Blandad kort körning Etanol 1.23 liter milen.
Samma körning/Blandad körning Bensin 1.02
Landsvägkörning Etanol 1.03 liter/milen steg 1 + 18 tums fälgar istället för 17 tums 1.06 liter/mil
Landsvägskörning Bensin 0.93 liter milen med steg 1 + 18 Tums fälgar.
Landsvägkörning= 80-110km/h några fullgas omkörningar vid 80 upp till 130km/h sen tillbaka till hastighetsbegränsningen på med farthållaren.

Saab 9-5 2.3t -09
Landsvägskörning Etanol 0.92 liter milen.
Blandadkörning Bensin 0.98-1.02 .
Ej kört på bensin med den när jag kört längre sträckor.

Aldrig använt motorvärmare.
Tändstift ska bytas vid max 1500 mil vid trimm och för bästa förbrukning, vill man ha ännu bättre förbrukning köper man en liten bil och ryser varje gång man måste åka i skiten hehe .

Senast redigerat av Skalman (14 februari 2016)

_DamnIt R1 driver!
14 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Dock kan jag ju inte gå helt efter dessa siffror, då jag kommer köpa en med 2 liters motor. Dock låter det rimligt att byta stift ofta, och framförallt vanlig service efter 1500mil.

_DamnIt R1 driver!
14 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Och ni som har koll, är det T7 eller T8 styrsystem på den nyare varianten av den gamla 9-5:an?

http://www.blocket.se/kristianstad/Saab … _5&w=2

BockenBruse livsnjutare
15 februari 2016 · 52 Inlägg

_DamnIt skrev:
Dock kan jag ju inte gå helt efter dessa siffror, då jag kommer köpa en med 2 liters motor. Dock låter det rimligt att byta stift ofta, och framförallt vanlig service efter 1500mil.

Jag har haft många Saabar. Tycker att de är riktigt trevliga bilar. I synnerhet 9-5 som har lite bättre utrymme vad beträffar "armbågsutrymmet" om man jämför med 9-3. Dessutom sitter man kungligt i en 9-5. Stolarna är supersköna och är inte det minsta tröttande vid längre resor. Dessutom är priserna idag löjligt låga på bilarna så man får väldigt mycket bil för pengarna.

Men just vad beträffar service och motorolja. Saabarna är lite (över)känsliga på motorolja. Själv använder jag enbart Mobil 1 New Life 0W-40 och byter varje 1.000 - 1.500 mil lite beroende på om jag kört mycket stadstrafik resp sommar- eller vinterkörning. Saknar tyvärr motorvärmare.  sad

Köper oljan från Tyskland i 4 x 5 liters dunkar = 20 liter för lite drygt 1.200 kronor inkl frakt med DHL.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
_DamnIt R1 driver!
15 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Det va då inte dyrt. Då har man ju dessutom olja så det räcker att par år. wink Kör ju inte många hundra mil om året, så kör man en service var vår så är det ju ingen risk att den blir kass.

Kvartz
15 februari 2016 · 33 Inlägg

Handlade själv på mig en "Edna" juli månad förra året big_smile

En 2007'a 2.3t "Biopower" fast lyckades leta upp en "Anniversary" cool

Med Vector pkt i dessa, så får man en sjukt skön bil

Men som står skrivet innan, så "sörplar" dom bra mycket E85 -
så det kör jag endast på vid roligare tillfälle........

Fördelen med "Biopower" är även vägskatten -
ca 1850:- för bil med aut-låda, tror den är runt 300:: billigare med manuell........

_DamnIt R1 driver!
16 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Kvartz skrev:
Handlade själv på mig en "Edna" juli månad förra året big_smile

En 2007'a 2.3t "Biopower" fast lyckades leta upp en "Anniversary" cool

Med Vector pkt i dessa, så får man en sjukt skön bil

Men som står skrivet innan, så "sörplar" dom bra mycket E85 -
så det kör jag endast på vid roligare tillfälle........

Fördelen med "Biopower" är även vägskatten -
ca 1850:- för bil med aut-låda, tror den är runt 300:: billigare med manuell........

Hittade en 2.0 Vector nu istället, manuell låda och 1500kr i skatt. smile

Skalman
16 februari 2016 · 508 Inlägg

Bra där ☺. Vector är bra mycket trevligare än lineair.
Hur många mil hade den gått ?

En liten rättelse årsskatten på en 2.3t ligger på 1757 kr om den har automatlåda.

_DamnIt R1 driver!
16 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Skalman skrev:
Bra där ☺. Vector är bra mycket trevligare än lineair.
Hur många mil hade den gått ?

En liten rättelse årsskatten på en 2.3t ligger på 1757 kr om den har automatlåda.

Knappt 23.000. Alla bilar i min prisklass ligger där.

2.0 automat låg på nästan 2000kr!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang