Mercedes W124 "vandrar" på väg och nöter däck

OnkelShitbucket
18 november 2012 · 17 Inlägg

Har en w124 som beter sig otrevligt i hastigeheter över 80 km/h. Bilen som vandrar eller slingrar sig fram och nöter framdäck som om det gällde livet. Fick tips om att byta hjälpstyrarmsbussningar och styrdämpare vilket jag har gjort, men det hjälpte inte. Har försökt hitta nånting glappar eller verkar vara slitet i framvagnen men hittar inget jag kan direkt peka på.
Om nån har nåt vettigt förslag så är det välkommet, annars får jag väl köra den till en verkstad.

Keep on Doggin'
Dodge Aspen SE "Doggen" (1976)
Toyota Carina "TA12" (1974)
martinn
18 november 2012 · 2 624 Inlägg

Kollat så inte hjulinställningen är helt åt fanders galen?

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
worlax
18 november 2012 · 280 Inlägg

säker på att felet sitter fram? Tänkte det sitter en bussning i bakvagnen som kan göra att bilen "slingrar" sig på vägen om den är dålig.. kan vara värt att kolla?

OnkelShitbucket
18 november 2012 · 17 Inlägg

Har också funderat på en hjulinställning, men hade hoppats på att undvika en verkstad. Har dock aldrig varit med om symptomen tidigare, men har lärt mig med bilar att det kan vara det mesta.

Men bilen nöter framdäck, därför antar jag att det är i framvagnen det sitter. Men som sagt så ska man inte anta så mycket. Får väl lov och kolla bakvagnen också innan man lägger ner för mycket pengar fram.

Tack ska ni ha.

Keep on Doggin'
Toyota Carina "TA12" (1974)
Dodge Aspen SE "Doggen" (1976)
Havretigern
18 november 2012 · 145 Inlägg

kassa toe vinklar.....

GoCraZy
14 maj 2013 · 19 Inlägg

Har felet avhjälpts? Vad var felet isf?
Har ett mekprojekt Mercedes 190 w201 som är orolig på vägen och vid gaspådrag drar den märkbart till vänster, och vid motorbroms drar den till höger. Mycket tacksam för tips!

~Gör vad du vill, inte vad du borde~
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24V "Siggis Jr" (1993)
Saab 9-3 SS Aero Cab "Cabbie" (2004)
mbmek
16 maj 2013 · 54 Inlägg

GoCraZy skrev:
Har felet avhjälpts? Vad var felet isf?
Har ett mekprojekt Mercedes 190 w201 som är orolig på vägen och vid gaspådrag drar den märkbart till vänster, och vid motorbroms drar den till höger. Mycket tacksam för tips!

Stag i bakvagnen dom som går horisontellt. Hade det problemet man for nästan av vägen när man gasade eller motorbromsade.

GoCraZy
17 maj 2013 · 19 Inlägg

mbmek skrev:

GoCraZy skrev:
Har felet avhjälpts? Vad var felet isf?
Har ett mekprojekt Mercedes 190 w201 som är orolig på vägen och vid gaspådrag drar den märkbart till vänster, och vid motorbroms drar den till höger. Mycket tacksam för tips!

Stag i bakvagnen dom som går horisontellt. Hade det problemet man for nästan av vägen när man gasade eller motorbromsade.

Ok...tack det ska jag kolla på. Var stagen av eller bussningar till dem dåliga. Du menar inte krängningshämmar staget va?

~Gör vad du vill, inte vad du borde~
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24V "Siggis Jr" (1993)
Saab 9-3 SS Aero Cab "Cabbie" (2004)
mbmek
18 maj 2013 · 54 Inlägg

GoCraZy skrev:

mbmek skrev:

GoCraZy skrev:
Har felet avhjälpts? Vad var felet isf?
Har ett mekprojekt Mercedes 190 w201 som är orolig på vägen och vid gaspådrag drar den märkbart till vänster, och vid motorbroms drar den till höger. Mycket tacksam för tips!

Stag i bakvagnen dom som går horisontellt. Hade det problemet man for nästan av vägen när man gasade eller motorbromsade.

Ok...tack det ska jag kolla på. Var stagen av eller bussningar till dem dåliga. Du menar inte krängningshämmar staget va?

På min var staget inte åtdraget ordentligt.Kolla bussningarna och så att allt ser schyst ut.Gärna med brytjärn och en massa våld.

GoCraZy
14 juni 2013 · 19 Inlägg

Tänkte bara meddela vad som avhjälpte felet, ifall någon drabbas av samma problem, det borde inte vara så jätteovanligt då det som var kass och byttes var ett glappande styrstag till höger bakhjul.
Staget satt framåt till på bakhjulsnavet.
Glappade ej de gånger jag varit under bilen med brytjärn, men efter varit ute och kört och krängt bilen fram och tillbaka och sen in i verkstad, utan att lyfta bilen satte jag spett genom bakfälgen och hittade ett ordentligt glapp i sidled.
När styrstaget var bytt gick den som en dröm på vägen igen smile
MvH// Bodin

~Gör vad du vill, inte vad du borde~
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24V "Siggis Jr" (1993)
Saab 9-3 SS Aero Cab "Cabbie" (2004)
mbmek
15 juni 2013 · 54 Inlägg

Precis det staget jag tänkte på!

krrlos
26 februari 2016 · 1 Inlägg

Har samma problem med min w124, det är jävla otrevligt över 80. Hållt på och grejjat med framänden idag och noterat att styrdämparen är slut så den ska bytas, resten verkar ok utan något glapp eller så.

Är dock lite av en novis vad gäller bilar, så för att vara säker innan jag beställer hem, är ett par såna här jag ska ha?

https://www.skruvat.se/Styrstag-komplett-P25471.aspx

Hade nog tänkt byta ut allting där back, det är ju ett sammelsurium av stag, men eftersom symptomen är precis lika kanske jag kommer undan med att bara byta ett stag

GoCraZy
2 mars 2016 · 19 Inlägg

Har svarat på PM smile
Ska du ha bilen länge, den är fin i övrigt och du vill den ska gå mjukt och fint som en Merca ska göra så kan det vara värt slänga ut några hundralappar på byta vissa stag eller bussningar. smile

~Gör vad du vill, inte vad du borde~
Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24V "Siggis Jr" (1993)
Saab 9-3 SS Aero Cab "Cabbie" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang