Lämplig dieselturbo i en BMW 2002

mskoeld
17 mars 2016 · 67 Inlägg

Razzel skrev:
Helt klart ska du satsa på en m47 -02 eller nyare om du nu vill ha en fyra.
Se bara till att du får med nyckel,ews och Box från samma bil så är det ganska enkelt att koppla ihop det.
Du kan även höra med Fekzen.se om han kan trolla bort ews funktionen o samtidigt vrida på lite mer pulver 😀.
Jag har lyft i en m57 i min e30 o kan intyga att det blir bra tryck i en så pass lätt bil 😎

Låter som helt rätt man att prata med känns det som. big_smile Har en miljard frågor men nöjer mig med några få. Skulle ju helst av allt vilja slippa byta fram och bakvagn då jag misstänker att detta skulle sluta med att jag fick sätta på breddare på bilen. Men frågan är om det befintliga chassit duger till en M47:a. Volvo Girling-ok och skivor från en E30 borde väl göra en hel del för att få stil på bromsarna fram i alla fall antar jag. Vad har du själv gjort för förändring, om några, för att ta dig igenom SFRO:s granskning?

Plockade du fler saker än motor, som t.ex. klump eller blev det en ihopsvetsning av två olika kardan? Undrar också hur man gör med hastighets- och varvräknare när man ska få ihop instrument och motor eller plockade du det med.

Ja jävlar, om någon har tips på en bok typ "Engine swaps for dummies", så får ni gärna höra av er.

pontiacGTO455
17 mars 2016 · 6 Inlägg

Lite synd att byta motor i klassiker egentligen, när det gäller bromsar o väghållning fråga Janne Sellholm Tuning Köping!

Utmarks-Loke
17 mars 2016 · 5 873 Inlägg

BMW 2002 får ha max 110kW, och det förutsätter att man har rätt version av en massa delar i hjulupphängningen som finns specificerat i en lista på SFRO:s hemsida. Vill man ha mer måste man byta tillräckligt mycket grejer på bilen för att det skall klassas som "ombyggt fordon". Då får man ha 15kW/100kg, om det inte ändrats igen. Men det kräver att man byter ganska mycket, exempelvis hela bromssystemet, bakaxel, hela drivlinan, styrväxeln och kanske ännu mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang