Hjälp mig med att sälja bil.

Kettunen
9 juni 2007 ·

Hej jag ska sälja min Firebird. Tänkte testa att göra det genom Blocket eller liknande.( Första gången genom nätet )
Kan inte mycket om det. Hur det går till? Vad ska jag ha för pris? Jag själv funderat på ca 40 lök men vet ej om det är för mycket?
Tänk på att det är en V6 i den som sagt. Men jag behöver seriöst hjälp här. Har ångesbeslut. Tack för mig.

ironhead volvoraggare
9 juni 2007 · 4 776 Inlägg

ska du sätta ut den på blocket så skriv 60 lök  det är lätt att läga ut på blocket allt står hur du ska tillväga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Kettunen
9 juni 2007 ·

Okej! Men är det inte för mycket tro då?
Okej men jag tackar. Men är risken stor att det är mycket bedragare o sånt som man läst om?

ironhead volvoraggare
9 juni 2007 · 4 776 Inlägg

Kettunen skrev:
Okej! Men är det inte för mycket tro då?
Okej men jag tackar. Men är risken stor att det är mycket bedragare o sånt som man läst om?

sen har vi dessa prutare också just därför ska du sätta ett högre pris än vad bilen är värd på blocket kan man vara rätt lungn men ha öronen åt sig och ögonen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Kettunen
9 juni 2007 ·

Okej! Jag tackar för din hjälp. //Kari

ironhead volvoraggare
9 juni 2007 · 4 776 Inlägg

så lite så du kan ju  berätta hur det går sen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Kettunen
9 juni 2007 ·

Okej ska försöka komma ihåg det smile

P-G Säl-Tämjare...
9 juni 2007 · 1 024 Inlägg

Kettunen skrev:
Okej! Men är det inte för mycket tro då?
Okej men jag tackar. Men är risken stor att det är mycket bedragare o sånt som man läst om?

det bor ca 9miljoner i detta land, någon köper din bil för ditt pris. smile

Vilket jävla drag :)
Kettunen
9 juni 2007 ·

Jooo det borde det ju finnas någon hoppas man smile

MrTobias
9 juni 2007 · 1 297 Inlägg

du mäker om du har satt ett för högt pris.. ingen kommer ringa. men ta de lugnt innan du sänker den.. vänta minst en månad iaf smile bedragare hit å bedragare dit. när du säljer den ska du ha pengarna innan du skriver på något. då är det safe smile

alfonsomfan
9 juni 2007 · 252 Inlägg

Och om köparen sedan prutar ner den 10k så tycker ni båda att ni tjänat 10k tongue

Erick
9 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Precis. Följ följande..
1 Pruta gör kunden på plats, börjar han vara jobbig över telefon, säg köp en annan och lägg på.
2 Vid visning av bilen är provkörning det absolut sista ledet innan han för över pengarna till dej
3 Smidigast är att köparen hemma hos dej loggar in på sin bank och för över pengarna
4 Regbeviset som ni båda får skriva på och ska posta går ni tillsammans till en brevlåda och postar, det är av bådas intresse att lappen verkligen kommer in!
5 Skriv ett kvitto! "Bilen säljes i befintligt skick och säljaren har noga undersökt bilen och är medveten om alla de ev. fel och brister som finns på bilen."

Värdering via nätet kan du göra på www.bilpriser.se gratis

Annars brukar det vara enklast att kolla på vad bilar av samma modell, och liknande motor och skick kostar på blocket!

Lycka till smile

Mvh
Erick

Senast redigerat av Erick (9 juni 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
9 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Några tankar från mig då:

Priset: Sök på Blocket efter motsvarande modeller (misstänker att årsmodellen spelar mindre roll än modellen). Jämför mot din och prissätt efter hur fort du vill få bilen såld. Vill du ha snabba pengar - lägg dig billigt, annars har du is i magen och väntar in rätt köpare.

Att bli lurad: Varför skulle du löpa större risk att bli lurad för att annonsen finns på internet i stället för i en tidning? Det är ju när köparen kommer du behöver göra rätt, för du tänkte väl inte skicka bilen per post till köparen? wink

*Provkörning, kan väl vara så att din bil lockar testförare, så är du osäker får du åka med, annars brukar jag nöja mig med att få köparens bil (om den har något värde) som "gisslan", eller så "behåller" jag familjemedlemmar hos mig (typ barnen leker medans pappa provkör, eller mamma kolla trädgården eller så...). Men oftast känner man av och det är inte många gånger jag känt mig tveksam till att låta folk provköra och "behövt" vidta åtgärder.

*Att hålla på bilen. Det gör man INTE om man inte fått handpenning om 20%. Ofta säger folk att de ska ha bilen, och ska komma på måndag med pengarna och hämta bilen då. Dock vet jag inte hur många gånger jag då sagt att bilen är såld och sedan har de ändrat sig och där står jag med en bil och har avvisat tänkbara köpare. *suck* Har dock ALDRIG hänt när jag begärt handpenning. Om köparen skulle backa då har jag pengar till att lägga upp ny annons och börja om med min försäljning, men det har aldrig hänt. Däremot har många vägrat lägga handpenning och då har de fått köpa bilen OM den finns kvar, och ta risken att någon annan hinner komma före.

*Bilen står kvar när spekulanten kommer! VIKTIG "regel"! Om någon ringer och säger att de åker hemifrån nu för att se på din bil visar du den inte för någon annan under tiden, så att de kommer fram och bilen är såld! Ringer det någon och vill komma får du hitta på en ursäkt och säga att de kan återkomma/du ringer tillbaka senare (den tid du räknar med att det tar att visa bilen för den spekulant som är på väg). Det är olämpligt att säga att man har en spekulant på väg, för om denne inte köper bilen kan näste spekulant bli misstänksam och tro att det är något fel på bilen.

*Papper. Ett enkelt kvitto bör du och köparen skriva tillsammans för att bekräfta att pengarna bytt ägare. Typ Kvitto. XX har den XX köpt en XX av årsmodell XX med regnummer XXX. För bilen har XX betalat XX kronor till XX. Bilen köps i befintligt skick.
Detta kvitto har upprättats i två likalydande exemplar där köpare och säljare tagit var sitt.
Datum, ort. Och så underskrifter av er båda.

*Mer papper. Ägarbytespappret kan ni posta tillsammans om det känns bra. Båda har ju ett intresse i att det blir gjort.

*Pengarna. Bilen överlämnas inte mot mindre än att du har pengarna i handen (eller en postväxel på beloppet), alternativt att pengarna är överförda till ditt konto.

Hoppas det går bra med din bilförsäljning!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Kettunen
9 juni 2007 ·

Skitstort tack! Precis detta jag sökte efter smile
Tack ska ni ha! Ska försöka göra detta fint & pryd nu

bernersjo Subarufrälst
9 juni 2007 · 44 Inlägg

Erick skrev:
Precis. Följ följande..

3 Smidigast är att köparen hemma hos dej loggar in på sin bank och för över pengarna

Obs!
tänk bara på att överföringar genom internetbanken kan stoppas inom en viss tid (beror nog lite på vilken bank du o köparn har)... Inte vart med om det själv, men hört historier... Enklast är ju med kontanter, fast vet själv hur det är.. Vart ute hos folk ute i en mörk skog sent på kvällen med alldeles för mkt cash i fickan... hehe, fast jag lever än! wink

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang