Sprickor bakvagnsinfästning

Lufter
14 april 2016 · 10 Inlägg

Hej

Jag äger en Bmw E46 323 coupé 1999. Har haft problem i flera år att varje gång jag trycker ner kopplingen så hörs ett kraftigt dunk. Speciellt när man gasar kraftigt. Har kollat under bilen och ser att den har spruckit runt bussningsfästet vänster back.

Har läst runt lite att det här är ett vanligt fel för Bmw E46. Och att även vissa har fått det fixat av bmw gratis. Men nu är min bil så gammal sa jag förväntar mig inte att dom tänker stå för det.

Älskar bilen för övrigt och tycker att det är bland dom snyggaste Bmw modellerna. Har ägt bilen sen jag var 16 år gammal och vill inte sälja den. Men man tappar hela körglädjen med det här felet att det även ger en obalans i bilen vid höga hastigheter ”gillar att köra fort”.

Har nån av er haft samma fel och åtgärdat det. Hur gick ni till väga. Ska jag låta nån laga det åt mig. Hur mycket kommer det kosta mig?
Har lite kunskap om att meka med bilar och funderar på att göra det själv.

Kom med förslag!

Cupra_
15 april 2016 ·

Beroende på hur det sitter och ser ut så borde det gå att svetsa.
Jag vet inte om det är RÄTT sätt men så hade jag löst det. Det är trots allt en gammal bil som du själv säger så det behöver inte hålla i 20 år heller, men självklart vill man ha det bra ett tag i alla fall.

kajc
15 april 2016 · 311 Inlägg

Jag hade svetsat det men är du osäker på svetsning, lämna in det till någon som kan. Viktigt att man inte "fuskar" ihop det eftersom infästningen är viktig för bakvagnen.

_Jonsson
15 april 2016 · 150 Inlägg

Det finns att köpa förstärkningar tro även Bmw säljer dom.

http://www.fartfabriken.se/?page_id=548

Har aldrig gjort det själv men Googla lite så lär du hitta hur andra gjort..

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!
fillevoss
15 april 2016 · 20 Inlägg

Hade precis samma sak på min 328ci, upptäckte det ca en vecka efter köpet vilket inte var så kul. Mitt tips är att lämna in det till någon liten verkstad som vill ta på sig att svetsa ihop det ordentligt vilket var så jag fick mitt fixat. När du ändå har bakvagnen nedsläppt så kan du passa på att kolla bussningarna som brukar bli dåliga med åren. Kanske att det skulle vara smart att undersöka alternativen med förstärkningaplåtar som finns att få tag på efter det att du fått infästningen lagad? Har dock läst om att dessa förstärkningskit bara flyttar påfrestningarna till andra ställen så det kan ju vara något att tänka på.

Lufter
19 april 2016 · 10 Inlägg

fillevoss skrev:
Hade precis samma sak på min 328ci, upptäckte det ca en vecka efter köpet vilket inte var så kul. Mitt tips är att lämna in det till någon liten verkstad som vill ta på sig att svetsa ihop det ordentligt vilket var så jag fick mitt fixat. När du ändå har bakvagnen nedsläppt så kan du passa på att kolla bussningarna som brukar bli dåliga med åren. Kanske att det skulle vara smart att undersöka alternativen med förstärkningaplåtar som finns att få tag på efter det att du fått infästningen lagad? Har dock läst om att dessa förstärkningskit bara flyttar påfrestningarna till andra ställen så det kan ju vara något att tänka på.

hur mycket fick du betala för att få det fixat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang