40/20 mm sänkningssats till V40 -02

Laarse
9 juni 2007 · 1 Inlägg

Massa frågor:

Har kollat runt bland trådarna om sänkningssatser till V40 (det finns ju endel).
Dock är jag inte ute efter någon extrem sänkning utan mer en justering av höjdskillnaden bak och fram. Därför postar jag en egen tråd på det frekventa ämnet.

1.
Det jag är ute efter är fjädrar som sänker 40 mm fram och 20 mm bak eller liknande. Någon som vet vart det finns till vettigt pris (<2000 kr)? (Mitt mål är: något lägre bak och lika hög bak som fram)

2.
Som framgår är det en V40 -02 (2.0T), det kan väl inte vara så att fjädringen bak redan har säckat lite? Den har ju inte rullat 10000 än.

3.
Jag funderar på att montera fjädrarna själv, innebär detta några problem? (Min kunskapsnivå: Något händig, har bytt fjädrar på en gammal Sierra)

4.
Måste jag göra en hjulinställning med de nya fjädrarna på, hur blir det med camber-vinklar etc.?

5.
Jag har original 15" fälgar på nu men vill köpa (återigen lite moderat) 17" så småningom. Eftersom bilen drar snett så förbannat när jag gasar hårt på låga växlar vill jag gärna ha lite bredare däck. Funkar 17/215/40 eller 17/225/35 med 40 mm sänkning?

6.
Försöker jag lösa problemet i 5. på fel sätt, går det åtgärda/minimera att bilen drar snett (ålar lite fram) på ett smartare sätt?

7.
Slutligen en tanke i skrivande stund:
Vid max acceleration på 1:an skorrar avgassystemet någon stans i främre delen av bilen. På verkstan säger dom att det sitter som det ska, har någon annan samma problem eller är dom totalt okunniga? Verkar högst otroligt att detta är ett problem på alla S/V40. (Obs! har inte letat efter detta problem i forumet så det kan vara en dubbelpost)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang