Nitro Daytona 20"

wilzon
22 maj 2016 · 4 Inlägg

Tja! Sitter och letar efter några schyssta fälgar till min S80 -07 och snubbla då över en uppsättning Nitro Daytona 20tummare. Dock är jag väldigt grön när det kommer till bultcirkel hit och dit och undrar då därför om dessa skulle passa en S80. Kopierar in säljarens ord ifrån annonsen:

"20 TUMS KUMHO ECSTA SPT 245/35ZR20 95Y "rullat endast 1 säsong
NITRO DAYTONA 5/114.3 ET 35
Dom satt på min volkswagen tiguan 2011 med navringar"

Någon form av input uppskattas!

Mvh William:)

Volvo S80 2.5T "Kryssarn" (2007)
ehedman
22 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.

Christian S
22 maj 2016 · 4 816 Inlägg

ehedman skrev:
Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.

och då hamnar fälgarna ännu längre ut, orginal ET är 55 och dom fälgarna har ET35 så dom hamnar redan 20mm längre ut än orginal.

så mitt råd till ts är att leta vidare efter andra fälgar då det inte kommer att gå att få dit dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ehedman
22 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Christian S skrev:

ehedman skrev:
Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.

och då hamnar fälgarna ännu längre ut, orginal ET är 55 och dom fälgarna har ET35 så dom hamnar redan 20mm längre ut än orginal.

så mitt råd till ts är att leta vidare efter andra fälgar då det inte kommer att gå att få dit dom.

Jag ber om ursäkt, jag antog att du fattar att en stor (och bred) fälg kommer längre ut än original som ofta är 1 dm innanför skärmkanten. Beroende på fälgens bredd kan ET25/ET35 passa väldigt bra.

TS: Vad har du för fälg nu? Läs på insidan och ta gärna nån bild om du inte vet vad siffrorna betyder.

Christian S
23 maj 2016 · 4 816 Inlägg

ehedman skrev:

Christian S skrev:

ehedman skrev:
Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.

och då hamnar fälgarna ännu längre ut, orginal ET är 55 och dom fälgarna har ET35 så dom hamnar redan 20mm längre ut än orginal.

så mitt råd till ts är att leta vidare efter andra fälgar då det inte kommer att gå att få dit dom.

Jag ber om ursäkt, jag antog att du fattar att en stor (och bred) fälg kommer längre ut än original som ofta är 1 dm innanför skärmkanten. Beroende på fälgens bredd kan ET25/ET35 passa väldigt bra.

TS: Vad har du för fälg nu? Läs på insidan och ta gärna nån bild om du inte vet vad siffrorna betyder.

finns orginal fälgar som är 8x19" och dom har ET55 , tex dom här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 79814/2007wink
orginal fälgarna som är 7,5 eller 8" breda har ET55 medans dom som är 7" breda har ET50 , bara att kolla här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … tion_wheel

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Superb-linkan
25 maj 2016 · 275 Inlägg

Et35 kommer sitta fint, et25 kommer nog bredda på gränsen till för mycket

Christian S
25 maj 2016 · 4 816 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Et35 kommer sitta fint, et25 kommer nog bredda på gränsen till för mycket

men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pulchi
25 maj 2016 · 640 Inlägg

Christian S skrev:
men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20

Och då kommer det skrapa överallt såfort det fjädrar, så det är ju inte att rekommendera smile

S80II (alltså -07 och framåt) har originalfälgar som har en offset på 55mm om fälgen är 8" bred. Om fälgen är 7" bred så är det 50mm på originalfälgarna. Att köra på 45mm offset på en 8" bred fälg är absolut inget problem, det är vad jag gör på sommaren. Att gå ner mot 35mm kan bli jobbigt med originalfjädring, kan tänka mig att det kan ta i bak när det fjädrar ordentligt. Finns många som kör med 35mm på S80II/V70II dock.

Bultcirkel ska du som sagt leta efter 5/108. Eftersom att bilen original har såpass hög offset så kommer det inte fungera med omvandlingsspacers. Fälgen kommer hamna för långt ut helt enkelt.

Navhål måste vara minst 63,4mm eftersom att det är vad du har på din bil. Det kan vara större dock, då får man köra med centreringsringar. Har aldrig sett en eftermarknadsfälg i 5/108 med mindre navhål än 63,4mm dock.

Superb-linkan
25 maj 2016 · 275 Inlägg

Christian S skrev:

Superb-linkan skrev:
Et35 kommer sitta fint, et25 kommer nog bredda på gränsen till för mycket

men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20

Tänkte mer generellt. Hålla på med spacers för att ändra bultmönster blir för tjockt. Då får man nog köra et 45-50.

wilzon
25 maj 2016 · 4 Inlägg

Tack för svaren! Börjar klarna lite nu, får se om man kanske går ner till 19 då alla dessa parametrar tala lite emot haha:D Mvh

Volvo S80 2.5T "Kryssarn" (2007)
Christian S
25 maj 2016 · 4 816 Inlägg

köra på 20" är inga problem men du får hitta ett par fälgar som har rätt bultmönster och rätt et och ett navhål som är minst samma som på bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang