Köpråd. Beslutsångest passat vs E46/E39

Olja
21 juni 2016 · 189 Inlägg

Tjenare!

Står i dagsläget i funderingar om att byta bil.

Har för tillfället en VW Passat 3b 1.8t-00 som rullat 20 ungefär som bruks/familjebil. Funkar bra o är inga direkta fel så sätt men suget för ny bil finns ju. Tankarna är väll att antingen kanske få lite stuk på passaten eller testa BMW istället men osäker som man är så är de lika bra o få andras åsikter med

Kikat mest på BMW E39 och även en del på E46. Har ni några köpråd angående dessa? Vet att rost ska väll vara rätt vanligt på båda modellerna

Även kikat en del på Mercedes med W210 karossen, tror de är så den heter iaf men känns väldigt trist inuti och fått för mig att den rostar mer än bmw och är dyrare att äga.

Har ca 2km fram och tillbaka från jobbet och sällan jag kör längre sträckor numera så bensin motor får de bli. Har även en dotter på 2 år så ju lastutrymme och komfort är ju ett litet plus men givetvis så är ju tanken ändå att de blir lätt sänkning och fälgar oavsett modell de blir.

Så vad anser ni? Byta bil eller ha kvar o stuka Passaten lite? Har haft några passater innan som fått lite stukning osv så kan ju bilarna rätt bra men vet inte alls hur bmw modellerna är i jämförelse. Somliga säger att passaten är bättre o somliga säger bmw  så beslutsångesten blir ju bara värre haha.

Jobbar som mekaniker på Volvo så tillgång till lyftar o verktyg har jag..
Blev kanske lite luddigt i texten men hoppas ni hängde med på tänket smile

Tacksam för svar smile

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Fjellner
21 juni 2016 · 245 Inlägg

Jag har/haft Passat 3BG, W210 E320 Avantgarde och E39 530iaT.

Passaten har jag haft i snart två år, bara går och går, perfekt brukis men tråkig som lingonsylt.

BMW'n har jag nyligen köpt, känns stabil men mycket småsaker som känns sådär kvalitetsmässigt.
Om det är en Touring så finns det rost på bakluckan nästan helt säkert.
Annars skön bil att åka i och känns modernare än vad den borde!

Mercan är bästa bilen jag har haft, ångrar något enormt att jag sålde den bilen.
Jävligt känsliga för rost tyvärr..
Skön som fan att åka i med 3.2L Rak sexa och automat, men lika dyr som skön.
Känns stabil som ett kassaskåp ungefär, gav en slags kvalitetskänsla som ingen av dom andra bilarna ger.

För mig kostar alla tre ungefär lika mycket i försäkring, skatten dyrast på BMW och billigast på Passat.

Hjärtat säger Mercedes, ögonen säger BMW och hjärnan Passat.

Olja
21 juni 2016 · 189 Inlägg

Fjellner skrev:
Jag har/haft Passat 3BG, W210 E320 Avantgarde och E39 530iaT.

Passaten har jag haft i snart två år, bara går och går, perfekt brukis men tråkig som lingonsylt.

BMW'n har jag nyligen köpt, känns stabil men mycket småsaker som känns sådär kvalitetsmässigt.
Om det är en Touring så finns det rost på bakluckan nästan helt säkert.
Annars skön bil att åka i och känns modernare än vad den borde!

Mercan är bästa bilen jag har haft, ångrar något enormt att jag sålde den bilen.
Jävligt känsliga för rost tyvärr..
Skön som fan att åka i med 3.2L Rak sexa och automat, men lika dyr som skön.
Känns stabil som ett kassaskåp ungefär, gav en slags kvalitetskänsla som ingen av dom andra bilarna ger.

För mig kostar alla tre ungefär lika mycket i försäkring, skatten dyrast på BMW och billigast på Passat.

Hjärtat säger Mercedes, ögonen säger BMW och hjärnan Passat.

Okej tack för ett jäkligt bra svar! smile så du upplevde att mercan var mer kvalitet för pengarna så att säga? smile rosten går ju alltid att lösa för de kommer ju tyvärr på alla tyska bilar känns de som smile

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
N_W V8 de bästa som finns!
21 juni 2016 · 1 092 Inlägg

Har haft 6st e39or och tyvärr två passater.  Den senaste Passaten var en 05a tdi med 6vxl där lådan tackade för sig och skar,  och i alla vag-produkter verkar det som alla givare vill ge upp, mycket småfel hela tiden.  De bekanta som som har/haft passater har också råkat ut för rasade lådor och mer eller mindre behövt byta halva bilen.  Jag ser en anledning att köpa en Passat och det är för att deras 1,9tdi-motor är stryktålig/snål/bra diesel.

Bmw-bilarna är dock inte felfria dom heller men jag har inte behövt byta nån växellåda i nån av dom iaf. Sen till skillnad mot passaten så är de ju mycket roligare att köra, bekvämare och betydligt trevligare att titta på.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Olja
21 juni 2016 · 189 Inlägg

N_W skrev:
Har haft 6st e39or och tyvärr två passater.  Den senaste Passaten var en 05a tdi med 6vxl där lådan tackade för sig och skar,  och i alla vag-produkter verkar det som alla givare vill ge upp, mycket småfel hela tiden.  De bekanta som som har/haft passater har också råkat ut för rasade lådor och mer eller mindre behövt byta halva bilen.  Jag ser en anledning att köpa en Passat och det är för att deras 1,9tdi-motor är stryktålig/snål/bra diesel.

Bmw-bilarna är dock inte felfria dom heller men jag har inte behövt byta nån växellåda i nån av dom iaf. Sen till skillnad mot passaten så är de ju mycket roligare att köra, bekvämare och betydligt trevligare att titta på.

Är väll inne på min fjärde Passat nu o faktiskt inte haft något krångel med någon av dom forutom ett sprucket oljetråg men de va ju självförvållat pga av höjden på bilen, dock har alla varit 1.8T men hört innan att just växellådorna på tdi ska vara lite känsliga.. smile

Ja BMW är ju betydligt trevligare att titta på, fastnat mycket för E39 touring med M paket.. var inne o kikade på din E39 o kände igen den från E39 gruppen på Facebook,  sjukt fin måste jag säga!

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
N_W V8 de bästa som finns!
23 juni 2016 · 1 092 Inlägg

Olja skrev:

N_W skrev:
Har haft 6st e39or och tyvärr två passater.  Den senaste Passaten var en 05a tdi med 6vxl där lådan tackade för sig och skar,  och i alla vag-produkter verkar det som alla givare vill ge upp, mycket småfel hela tiden.  De bekanta som som har/haft passater har också råkat ut för rasade lådor och mer eller mindre behövt byta halva bilen.  Jag ser en anledning att köpa en Passat och det är för att deras 1,9tdi-motor är stryktålig/snål/bra diesel.

Bmw-bilarna är dock inte felfria dom heller men jag har inte behövt byta nån växellåda i nån av dom iaf. Sen till skillnad mot passaten så är de ju mycket roligare att köra, bekvämare och betydligt trevligare att titta på.

Är väll inne på min fjärde Passat nu o faktiskt inte haft något krångel med någon av dom forutom ett sprucket oljetråg men de va ju självförvållat pga av höjden på bilen, dock har alla varit 1.8T men hört innan att just växellådorna på tdi ska vara lite känsliga.. smile

Ja BMW är ju betydligt trevligare att titta på, fastnat mycket för E39 touring med M paket.. var inne o kikade på din E39 o kände igen den från E39 gruppen på Facebook,  sjukt fin måste jag säga!

Det är ju lite så också att ibland har man tur och ibland har man otur när det gäller bilar, jag vet om passater som funkat bra också, sen är ju delarna väldigt billiga i tyskland både för Volkswagen och Bmw fast VW är billigast.
Jag har haft en Skoda också och den funkade ganska bra och det är ju en Passat Light med något enklare framvagn och ingen ljudisolering big_smile
Tackar så mycket, nuvarande BMW används ju inte på samma sätt som passaten gjorde, då hade nog den pajat ganska snabbt också.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang