Volvo 740 TIC, Dör när den får för mycket laddtryck

whattha93
14 juli 2016 · 3 Inlägg

Tjenare

Jag har en fråga som nån smart kan svara på big_smile

Har en nyligen köpt en volvo 740 tic 85- (182hk) och är lite gjort på den vet faktiskt inte allt den förra ägaren visst inte så mycket heller...
Vad han sa vad gjort me den var att han ska vara 98% säker att den är chippad sen sitter de dumpventil från en saab och lite smått å gott Sen en viktigt punkt är att det är bytt till ett 940 ft block!.
Men nu till frågan jag och en polare ökade laddtrycket men nu är det här för mycket och det ska sänkas igen men iaf vi höjde den till 1.5 bar ,vilket inte var tanken den skulle bara höjas till 1 bar vilket den hur som ska.

Men när man väl for och körde med den och när den väl kom upp i 1.5 bar så dör bara allt tryck i bilen antar att turbon bara slår av sig.??

Så det är de jag undrar om nån kan lista ut varför den gör så?
Eftersom det är en 85- så ska den ju inte ha en laddtrycksvakt. Eller??

Senast redigerat av whattha93 (14 juli 2016)

citrouz
14 juli 2016 · 168 Inlägg

Tror inte de sitter chip i bilen om den beter sig så!  Det är väll bara öppna boxen och kolla? När jag höjde laddat på min 940 ltt så kunde jag inte ladda mer än 0,8 därefter slog soppan av och blev rejäla "motorbromsningar" höj inte laddat mer än 0,6-0,8 utan ett vettigt chip

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
citrouz
14 juli 2016 · 168 Inlägg

whattha93 skrev:
Tjenare

Jag har en fråga som nån smart kan svara på big_smile

Har en nyligen köpt en volvo 740 tic 85- (182hk) och är lite gjort på den vet faktiskt inte allt den förra ägaren visst inte så mycket heller...
Vad han sa vad gjort me den var att han ska vara 98% säker att den är chippad sen sitter de dumpventil från en saab och lite smått å gott Sen en viktigt punkt är att det är bytt till ett 940 ft block!.
Men nu till frågan jag och en polare ökade laddtrycket men nu är det här för mycket och det ska sänkas igen men iaf vi höjde den till 1.5 bar ,vilket inte var tanken den skulle bara höjas till 1 bar vilket den hur som ska.

Men när man väl for och körde med den och när den väl kom upp i 1.5 bar så dör bara allt tryck i bilen antar att turbon bara slår av sig.??

Så det är de jag undrar om nån kan lista ut varför den gör så?
Eftersom det är en 85- så ska den ju inte ha en laddtrycksvakt. Eller??

Försök komma med lite mer konkreta saker som sitter på bilen, orginal turbo? Orginal sprut?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
whattha93
15 juli 2016 · 3 Inlägg

Orginal turbo och orginal insprut som jag har förståt det ska de vara allt typ orginal annars från det jag har skrivit smile
Ja ska ta och öppna å kolla i boxen smile

Annars blire å beställa nå lite grymma chip big_smile

whattha93
15 juli 2016 · 3 Inlägg

Annars nå bra tips där man kan beställa chip ?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang