O ring spridare Volvo 940 turbo, läckage.

bosabengt
13 juli 2016 · 2 035 Inlägg

Hej.

Bilen går taskigt på tomgång men håller sig ändå på ca 900 rpm.

Lambda värdet var lite högt på bes idag.

Har kollat över och fixat några dåliga o torra slangar då dem reagerade på startgas jag sprejat.

MEN när jag sprutar på spridarna, på de två främsta så går bilen helt rent för att sen gå taskigt igen.

Kan o-ringarna vara otäta i hålet? Hade bort spridarna idag o gjorde rent i hålen o såg till att allt var rent. Men den går nästan lika dåligt ändå.

Är det vanligt att det läcker igenom där? Kan jag köpa vilka o-ringar som helst eller måste jag få till Volvo? Eller kan det vara nåt annat fel?

Mvh!

Biljudsveteran sen 1984!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juli 2016 · 14 058 Inlägg

bosabengt skrev:
Hej.

Bilen går taskigt på tomgång men håller sig ändå på ca 900 rpm.

Lambda värdet var lite högt på bes idag.

Har kollat över och fixat några dåliga o torra slangar då dem reagerade på startgas jag sprejat.

MEN när jag sprutar på spridarna, på de två främsta så går bilen helt rent för att sen gå taskigt igen.

Kan o-ringarna vara otäta i hålet? Hade bort spridarna idag o gjorde rent i hålen o såg till att allt var rent. Men den går nästan lika dåligt ändå.

Är det vanligt att det läcker igenom där? Kan jag köpa vilka o-ringar som helst eller måste jag få till Volvo? Eller kan det vara nåt annat fel?

Mvh!

Jag tror inte du kan köpa vilka som helst. De måste ju vara rätt storlek, tåla olja och bensin, tåla värme och tryck. Det är nog de kriterier de ska uppfylla. Prova hos någon som säljer o-ringar och hör efter om deras funkar, Volvo kan vara dyra men inte säkert det heller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
13 juli 2016 · 5 526 Inlägg

Köpa nya O-ringar för Bosch-spridare, kostar inte många kronor (runt 20kr/st har jag för mig), byt då på alla spridare när du ändå håller på.
Du behöver då alltså 8st o-ringar då det sitter en uppe och en nere på spridarna.

Inte ovanligt att O-ringarna blir dåliga efter 20+år.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
bosabengt
13 juli 2016 · 2 035 Inlägg

simlar skrev:
Köpa nya O-ringar för Bosch-spridare, kostar inte många kronor (runt 20kr/st har jag för mig), byt då på alla spridare när du ändå håller på.
Du behöver då alltså 8st o-ringar då det sitter en uppe och en nere på spridarna.

Inte ovanligt att O-ringarna blir dåliga efter 20+år.

Ska jag köpa det på Volvo då menar du? Vill ju ha bra kvalité och o ringar som inte torkar.

Är dem likadana uppe o nere?

Kan taskig gång bero på detta då? För motorn ska väl inte reagera alls på startgas vid spridarna?

Biljudsveteran sen 1984!
siiimooon Påstängd
13 juli 2016 · 1 194 Inlägg

Det är inte så att det är insugspackningen som farit då?

Volvo 965 "Sex är bättre än fyra.." (1995)
Volvo 940 Turbo "Flowen" (1991)
Volvo V70R Awd "Guwernören" (1998)
bosabengt
13 juli 2016 · 2 035 Inlägg

siiimooon skrev:
Det är inte så att det är insugspackningen som farit då?

Jag sprutade startgas runt insugspackningen men motorn reagerade inte alls på det.

Så jag hoppas på att den ska vara hel.  När man ändå är å river kanske man kan byta den ändå dock.

Mvh

Biljudsveteran sen 1984!
simlar
13 juli 2016 · 5 526 Inlägg

bosabengt skrev:

simlar skrev:
Köpa nya O-ringar för Bosch-spridare, kostar inte många kronor (runt 20kr/st har jag för mig), byt då på alla spridare när du ändå håller på.
Du behöver då alltså 8st o-ringar då det sitter en uppe och en nere på spridarna.

Inte ovanligt att O-ringarna blir dåliga efter 20+år.

Ska jag köpa det på Volvo då menar du? Vill ju ha bra kvalité och o ringar som inte torkar.

Är dem likadana uppe o nere?

Kan taskig gång bero på detta då? För motorn ska väl inte reagera alls på startgas vid spridarna?

Behöver inte köpa det på Volvo om du hittar någon annanstans, så länge det är av bra märke (t.ex Bosch) så är det gummi av original-kvalitet.
BDS här i Kalix vet jag har en påse med Bosch o-ringar till spridare.

Har för mig dom är samma uppe som nere.

Taskig gång kan bero på det ja, motorn tar då tjuvluft.
Nä den ska inte reagera när du sprutar startgas vid spridarna, då har du läckage.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
bosabengt
14 juli 2016 · 2 035 Inlägg

Jag beställde ett komplett kit på Volvo o fick 12 o-ringar.  Försäljaren trodde det var en i reserv per sats.  För det var tre o-ringar och en plast ring med i varje sats.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
18 juli 2016 · 2 035 Inlägg

En spridare gick piggen vid munstycket sönder så får ta en reserv spridare. Var ganska knepigt att byta satsen.

När piggen gått av är det bara att slänga den spridaren eller?

Biljudsveteran sen 1984!
Jolir
20 november 2016 · 1 Inlägg

bosabengt skrev:
En spridare gick piggen vid munstycket sönder så får ta en reserv spridare. Var ganska knepigt att byta satsen.

När piggen gått av är det bara att slänga den spridaren eller?

Jag har råkat ut för samma sak, vad gäller? Är det bara att byta ut hela spridaren om piggen längst ner på munstycket gått av?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang