Audi a4 b5 varvtalsproblem

LocKtar Herr
19 juli 2016 · 1 722 Inlägg

1.8t quattro 00-

Går inte att hålla 2500varv jämt när motorn är varm, därav icke godkänd besiktning.

Provade felsöka efter läckage med startgas. Motorn reagerade när jag sprutade startgas på 2 av dom 4 spridarna.

Bilen går bra för övrigt. Visst, den ska ladda 1.5bar, men laddar mer runt 1bar. Men det kan va några andra småjusteringar.

När motorn är nystartad (kall) då går den att hålla 2500 varv, men när den blir varm, så pendlar den från 2000-3000 varv när man försöker hålla jämn gas. elektroniskt spjäll.

Kan det lilla läckaget runt spridaren, det är inte fuktigt, det är som att den suger runt spridarhålet. kan det vara felet att den inte vill hålla jämn gas? borde den inte reagera likadan när den är kall?

mvh

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
it_mutt Avstängd
20 juli 2016 · 10 388 Inlägg

LocKtar skrev:
1.8t quattro 00-

Går inte att hålla 2500varv jämt när motorn är varm, därav icke godkänd besiktning.

Provade felsöka efter läckage med startgas. Motorn reagerade när jag sprutade startgas på 2 av dom 4 spridarna.

Bilen går bra för övrigt. Visst, den ska ladda 1.5bar, men laddar mer runt 1bar. Men det kan va några andra småjusteringar.

När motorn är nystartad (kall) då går den att hålla 2500 varv, men när den blir varm, så pendlar den från 2000-3000 varv när man försöker hålla jämn gas. elektroniskt spjäll.

Kan det lilla läckaget runt spridaren, det är inte fuktigt, det är som att den suger runt spridarhålet. kan det vara felet att den inte vill hålla jämn gas? borde den inte reagera likadan när den är kall?

mvh

Chippad då får man anta?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
20 juli 2016 · 1 722 Inlägg

it_mutt skrev:

LocKtar skrev:
1.8t quattro 00-

Går inte att hålla 2500varv jämt när motorn är varm, därav icke godkänd besiktning.

Provade felsöka efter läckage med startgas. Motorn reagerade när jag sprutade startgas på 2 av dom 4 spridarna.

Bilen går bra för övrigt. Visst, den ska ladda 1.5bar, men laddar mer runt 1bar. Men det kan va några andra småjusteringar.

När motorn är nystartad (kall) då går den att hålla 2500 varv, men när den blir varm, så pendlar den från 2000-3000 varv när man försöker hålla jämn gas. elektroniskt spjäll.

Kan det lilla läckaget runt spridaren, det är inte fuktigt, det är som att den suger runt spridarhålet. kan det vara felet att den inte vill hålla jämn gas? borde den inte reagera likadan när den är kall?

mvh

Chippad då får man anta?

njae, dastek piggyback.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
it_mutt Avstängd
20 juli 2016 · 10 388 Inlägg

En chippad A4:a trycker nämligen ut, i optimala fall, runt 1.2bar, en TS lite till, det går att skrämma ur 1.7bar ur en ts, men dels är det inte hållbart i längden, och turbon klarar inte heller av att hålla det "konstant". Att en turbo som i normala fall lämnar 0.45-0.5bar inte klarar att hålla 1.5bar i några längre stunder är kanske i sig inte så ogreppbart. Därav min undran.


Om felen bara uppkommer när bilen är varm, hade jag börjat med enklare saker som ex.vis tempgivaren.

Ännu bättre är förstås att dra en felkodsavläsning (inte med elm) och se om det ger något matnyttigt.

- - - Edit - - -

A4:a givetvis.

Senast redigerat av it_mutt (20 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
20 juli 2016 · 1 722 Inlägg

Den är mappad med ett piggyback och ska lämna 320HP vid 1.5bar. Finns bänkpapper. Halvsmidd botten, förstorat insug, större spridare, större ic o soppapump, 18t turbo. 3" från turbo. Lättat svänghjul starkare koppling. Alla givare är bytta. Enda problemet är att den inte k a n hålla jämt varvtal 2500 när den är varm. Varvar upp som den ska osv
och varvtalet sjunker när jag sprutar startgas på 2 spridare.

Undrar om det skulle kunna vara det som kan vara boven i dramat?
Allt annat känns bra.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang