Anställningsmöjligheter för ny lastbilschaufför?

henbry
28 juli 2016 · 6 Inlägg

Hej,

Börjar snart på en 40 veckor lång lastbilsförarutbildning som vuxenutbildningen i kommunen anordnar. Teori varvas med praktik hos ett företag som man blir tilldelad så har jag tur kanske man får anställning där efter avslutad utbildning och då är problemet löst.

Får jag inte det så blir det helt enkelt att leta arbete och jag måste säga att det verkar inte finnas speciellt mycket därute trots att man ofta läser att "hela generationer av lastbilschaufförer går nu i pension så hela branschen skriker efter förare".

Vad är alla dessa företag som skriker efter förare? Kollar jag på sidor som t.ex. Arbetsförmedlingen så finns det 66 st lediga arbeten varav 33 st är fast tillsvidareanställning, och detta över hela landet. Visst, man kan göra spontanansökningar hos företag som inte söker personal just nu men ändå.

Jag söker främst inom Göteborgsregionen då man har vänner här men jag kan tänka mig att flytta över hela Sverige om det skulle vara så för arbete vill jag ha.

Problemet är detta med boendet om det gäller flytt. Ringde en åkare norrut som sökte personal (bara för att testa) men han var inte intresserad om jag inte kunde ordna boende själv.

Kan tänka mig det mesta men helst inte köra ut paket till folk så man får konka upp TV-apparater i gamla lägenheter som saknar hiss.

Drömmen hade varit att köra köra fjärr/utomlands, söderut ner på kontinenten.

Lönen kommer bli ca 6.000 kr mindre än vad jag hade innan då ingångslönen bara är 25.198 kr exkl premiekompet på 2 kr per arbetad timma, gäller kollektivavtal/Transport. Eventuellt blir den lite högre då en Vuxenutbildning på 800 poäng tydligen ska räknas som två års erfarenhet så man ska få den lönen istället.

Så, var är alla dessa jobb?

/henbry

_______
29 juli 2016 · 107 Inlägg

Du kommer nog att få  veta vars baxen finns eller arbetserbjudanden under kursens gång...

Senast redigerat av Blacken (29 juli 2016)

Utmarks-Loke
29 juli 2016 · 5 840 Inlägg

Jobb får man inte via arbetsförmedlingen, de kommer via kontakter. Jag vet inte hur det är i åkeribranschen, men i andra branscher kan man jobba via bemanningsföretag i början, till man kommit in i det lite. Gör man bra ifrån sig kommer det finnas gott om jobb att välja mellan.

Men jag är lite skeptisk till 40 veckors utbildning till lastbilschaufför. Andra jag känner som hamnat i det yrket har haft helt andra utbildningar, fått C-behörighet i lumpen och blivit lastbilschaufför den vägen.

henbry
29 juli 2016 · 6 Inlägg

Blacken skrev:
Du kommer nog att få  veta vars baxen finns eller arbetserbjudanden under kursens gång...

Hoppas på detta.

Svarte_Orm skrev:
Men jag är lite skeptisk till 40 veckors utbildning till lastbilschaufför. Andra jag känner som hamnat i det yrket har haft helt andra utbildningar, fått C-behörighet i lumpen och blivit lastbilschaufför den vägen.

Vad är du skeptisk till? 40 veckor är en gedigen utbildning som bl.a. ger CE, Yrkeskompetensbevis, ADR och Truckkort. 40 veckor gör tydligen att man anses ha 2 års erfarenhet inom yrket, i alla fall på lönen.

Senast redigerat av henbry (29 juli 2016)

Muttley
30 juli 2016 ·

henbry skrev:

Blacken skrev:
Du kommer nog att få  veta vars baxen finns eller arbetserbjudanden under kursens gång...

Hoppas på detta.

Svarte_Orm skrev:
Men jag är lite skeptisk till 40 veckors utbildning till lastbilschaufför. Andra jag känner som hamnat i det yrket har haft helt andra utbildningar, fått C-behörighet i lumpen och blivit lastbilschaufför den vägen.

Vad är du skeptisk till? 40 veckor är en gedigen utbildning som bl.a. ger CE, Yrkeskompetensbevis, ADR och Truckkort. 40 veckor gör tydligen att man anses ha 2 års erfarenhet inom yrket, i alla fall på lönen.

De där med att de anses ge dig 2 års erfarenhet inom yrket på 40 veckors utbildning kan du direkt lägga åt sidan. Enligt många företagare har du noll erfarenhet om du aldrig kört förr, och på lönen? De är väl ingångslön du ofta får.

De är som de flesta jobb, du får arbeta dig upp i branschen. Och många hoppas nog över arbetsförmedlningen pga att de får tusentals ansökningar av folk utan ens någon relaterad utbildning.

Så de är bara att stå i och slå undan benen på alla och bevisa att du vill och kan offra mycket av ditt liv för någon=)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2016 · 17 483 Inlägg

Upp i landet kan det finnas kommunala bostadsbolag som inte har kö alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
henbry
30 juli 2016 · 6 Inlägg

tkd_rille skrev:
De där med att de anses ge dig 2 års erfarenhet inom yrket på 40 veckors utbildning kan du direkt lägga åt sidan. Enligt många företagare har du noll erfarenhet om du aldrig kört förr, och på lönen? De är väl ingångslön du ofta får.

De är som de flesta jobb, du får arbeta dig upp i branschen. Och många hoppas nog över arbetsförmedlningen pga att de får tusentals ansökningar av folk utan ens någon relaterad utbildning.

Så de är bara att stå i och slå undan benen på alla och bevisa att du vill och kan offra mycket av ditt liv för någon=)

Går efter det som Transportarbetareförbundet säger och om åkaren inte anser att min utbildning är adekvat trots att den är det så vill jag inte arbeta hos honom. Utbildning säger ingenting om hur man är som person, ens kunskaper eller hur arbetsför man är. Man kan ha gått alla utbildningar i världen och fortfarande kunna mindre än han som aldrig gått någon.

Ingångslön vet jag att jag får men det blir den man får efter 2 år vilket är runt 300 kr mer i månaden. Haha! Gäller stora pengar. wink

Jag vet att man får arbeta sig upp. Det är likadant inom alla branscher.

Hybridsmurfen skrev:
Upp i landet kan det finnas kommunala bostadsbolag som inte har kö alls.

Har alltid velat bo långt norrut men det är ju det med familj och vänner som gör det lite tungt. Visst, det finns telefon, sms, mail, Skype och liknande men det är inte samma sak. Också detta med att man inte träffas så ofta.

Men man lever ju bara en gång så man skulle kanske ta och chansa. Kan bli hur bra som helst... eller hur dåligt som helst. wink

Muttley
30 juli 2016 ·

henbry skrev:

tkd_rille skrev:
De där med att de anses ge dig 2 års erfarenhet inom yrket på 40 veckors utbildning kan du direkt lägga åt sidan. Enligt många företagare har du noll erfarenhet om du aldrig kört förr, och på lönen? De är väl ingångslön du ofta får.

De är som de flesta jobb, du får arbeta dig upp i branschen. Och många hoppas nog över arbetsförmedlningen pga att de får tusentals ansökningar av folk utan ens någon relaterad utbildning.

Så de är bara att stå i och slå undan benen på alla och bevisa att du vill och kan offra mycket av ditt liv för någon=)

Går efter det som Transportarbetareförbundet säger och om åkaren inte anser att min utbildning är adekvat trots att den är det så vill jag inte arbeta hos honom. Utbildning säger ingenting om hur man är som person, ens kunskaper eller hur arbetsför man är. Man kan ha gått alla utbildningar i världen och fortfarande kunna mindre än han som aldrig gått någon.

Ingångslön vet jag att jag får men det blir den man får efter 2 år vilket är runt 300 kr mer i månaden. Haha! Gäller stora pengar. wink

Jag vet att man får arbeta sig upp. Det är likadant inom alla branscher.

Jo men om du söker jobbet samtidigt som en som jobbat i 20 år inom yrket faller ju valet lätt wink  Den med inga timmar eller tusentals timmar.

Transportarbetareförbundet är väl som det är.   Min erfarenhet är att de är pellejönsar men inte inom lastbil då smile  De godkände förövrigt en sänkning av min lön på runt 5000 kr i månaden.
Vi fick också tillgodoräkna oss 2 år från fordon men tror nog de var 3-4 stycken av 12 tror jag i den klassen som ens jobbar med något fordonsrelaterat smile

Jag tror även att du får vara snäll och jobba hos precis vem som helst för att komma upp dig smile    Men du får ringa företagen.


Ang flytt så chansa smile Du känner om du är den personen som klarar de ganska snabbt.

henbry
1 september 2016 · 6 Inlägg

Hmmm... sitter och funderar fram och tillbaka om jag verkligen vill spendera närmare 1 år i skolbänken eller om jag ska lägga den idén åt sidan och i stället skaffa mig A- och B-behörighet för truck privat under 2 dagar och i stället arbeta på lager.

Visst, det blir att köra runt i samma lager år ut och år in men man bör ju ha ett arbete till att det är dags att pensionera sig om företaget går runt. Som truckförare kan du ha flera hälsoproblem och fortfarande få fortsätta köra/arbeta. Inte för att jag har några men man vet aldrig med framtiden.

Som lastbilschaufför så har man ju osäkerheten med hälsan (mycket stillasittande, förslitningsskador etc) och att man måste göra hälsokontroller vart 5:e år. Problem där och så blir man av med sitt arbete och måste skola om sig igen och man blir ju inte yngre=mindre intressant på arbetsmarknaden.

Sedan har vi alla öststatare som kör för 60-80 kr/tim. Går ju inte att få ett arbete eller ha kvar sitt (om man har ett) om det fortsätter så. Har läst att det finns Svenska åkerier som t.ex. anställer Tyska förare.

Låste på Åkeriernas hemsida att ca 3 åkerier går i konkurs, varje månad.

Måste snart bestämma mig hur jag ska göra för lastbilsutbildningen börjar inom kort.

Senast redigerat av henbry (1 september 2016)

gurragas
3 september 2016 · 269 Inlägg

Känn efter vad du verkligen vill göra, har själv jobbat på lager som truckförare, ingen höjdare kan man ju säga, de slitskador du skriver om som chaufför får du även i en truck, höglager där du sitter och glor uppåt hela tiden, jobbat som chaufför sedan -89 med lite olika körningar, bl.a distribution vilket var rätt nice om du inte fick hur mycket som helst att göra på en dag, nu kör jag kommunsopor åt ett privat bolag, trivs riktigt bra, ingen chans att lägga på sig fett då vi har ca: 24-30000 steg om dagen, visst det är tungt och slitigt men jag personligen gillar att jobba hårt och kör lite träning några gånger i veckan för att förhindra slitskador på axlar och nacke, vill man sitta och trada land och rike runt så finns det såna jobb och med YKB kravet som träder in i September så lär det bli fler lediga styrningar, men som sagt, känn verkligen efter.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang