däcken sliter på ytterkanterna

Greatsnyggo saabtok
11 juni 2007 · 1 306 Inlägg

Hmm såg nu efter ja kört ett par  hundra mil att mina däcl slits mer på ytterkant

framvangns inställning eller va kan behövas`?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Braather (none)
11 juni 2007 · 1 725 Inlägg

Kolla så att de inte är för lite luft i däcken. Om det är för lite så slits däcken på kanterna. Om det är för mycket så slits det i mitten på däcken.

Ett tips!

Mvh Jonas

Senast redigerat av Braather (11 juni 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--
evilmaster
11 juni 2007 · 385 Inlägg

Har du sänkt bilen så kan det vara en anledning. Då behövs framvagnsinställning, eller helvagnsinställning om du inte har stel bakaxel.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Greatsnyggo saabtok
11 juni 2007 · 1 306 Inlägg

nej den är inte sänkt och iof så har ja nog inte kollat  luften sedan ja la på sommar däcken , va rek de för tryck på 17/45/225  däck?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
evilmaster
11 juni 2007 · 385 Inlägg

Är däcken mycket större eller mindre än original storleken så kan det nog klassas som sänkning/höjning. tongue Så framvagnsinställningen kanske inte stämmer... Detta är bara spekulationer av mig förstås, vet inte om det påverkar något märkbart.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
clio_blue
11 juni 2007 · 128 Inlägg

Det kan vara flera olika saker.Balansera om däcken. Spindellederna kanske har glapp(orsakar mest sidoslitage på däck).Gör en framvagnsinställning eller en tåinställning!

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Marcus_Turbo
11 juni 2007 · 268 Inlägg

Braather skrev:
Kolla så att de inte är för lite luft i däcken. Om det är för lite så slits däcken på kanterna. Om det är för mycket så slits det i mitten på däcken.

Ett tips!

Mvh Jonas

Håller med Jonas här.. kolla så du har rätt lufttryck i däcken, i lågprofildäcken ska man ha rätt mycket luft, mer än vad man tror. så ett tips är att kolla upp det smile

Mvh Marcus

dj_padde
11 juni 2007 · 1 813 Inlägg

jag har 225/45/17" däck jag kör med 3 bak och 3,2fram  funkar bra;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Greatsnyggo saabtok
11 juni 2007 · 1 306 Inlägg

har kollat luften nu och den stämmer, drog i var  2,3 fram som de står de ska vara men ja drog i 2,5 nu ...Nej de är orginal 17/45/225 som sitter på ....Den är nybesiktigd så de borde ju sett om spindelleder var dåliga , men ska snart in på service med den med så får väl se va de säger då......

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Oxygen
11 juni 2007 · 629 Inlägg

Som sagt, kör i 3 bar!

dj_padde
12 juni 2007 · 1 813 Inlägg

2,5 e för lite i dinna däck... upp till 3 kanske lite mer så ska du se att det slutar slita...
om du kollar så ska 195/65/15 däck ha typ 2,3-2,5 så upp över 3.....!!!!
ring annars där dom säljer däck och fråga vad dom brukar ha i sina 225däck;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
KarlNilsson Örebroare i exil
12 juni 2007 · 970 Inlägg

dj_padde skrev:
2,5 e för lite i dinna däck... upp till 3 kanske lite mer så ska du se att det slutar slita...
om du kollar så ska 195/65/15 däck ha typ 2,3-2,5 så upp över 3.....!!!!
ring annars där dom säljer däck och fråga vad dom brukar ha i sina 225däck;)

Ringer du 10 däckverkstäder kommer du få 10 olika svar på hur mycket luft du ska ha i däcken...

Jag har iaf konstaterat att 2.9 runt om funkar bra i de däcken på en 9-5a. Börja i den änden och hoppas att det var så enkelt.

Hej FRA!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Är det ytterkanter överhuvudtaget? Eller bara ytterkanterna av utsidan på framdäcken? Så slits nämligen våra däck och sambon var lite bekymrad och diskuterade saken med kompisen som är däckmästare... Kompisen kollade snabbt, konstaterade att framvagnsinställingen var okej och började sedan flina...

- Ni bor kvar därute, va?
- Öh, ja?
- Då kanske du ska prova att köra lite lugnare på era krokiga vägar så ska nog däcken inte slitas så här mer... smile

Då beslöt sambon att vi helt enkelt fick byta däck lite oftare...

Hård körning på kurviga asfaltsvägar gav tydlingen det slitaget.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
dj_padde
12 juni 2007 · 1 813 Inlägg

ja men man kan ringa och höra med dom iaf å se vad man får för svar säger kasnke 7 av dina 10 ca 3 då vet du ju att det måste vara rätt;)

men du ser här skriver alla olika med som du märker..
så det ända som finns att göra e att ta kontakt med dom som byggt däcken lr bara prova dig fram finns inte något annat att göra tyvärr;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang