Kan inget om båtar men vill köpa mig något kul

Hextall
14 juli 2016 · 81 Inlägg

Har verkligen ingen kunskap alls om båtar. Men vill gärna köpa något kul att åka med i sommar. Hade ju helst köpt en båt där man kan övernatta i någon natt. Får man något kul för under 50 000kr? Tittar på annonser och det finns en del sportbåtar som verkar fräsiga. Jag kanske får släppa lite på kravet om övernattning. Men vore kul om båten gjorde 40 knop. Är det bara 4-takt som gäller? Vågar man lite på gamla 2-takts motorer?

Muttley
14 juli 2016 ·

40 knop, övernattning och sportbåt för 50 tusen är en ekvation som inte går ihop om du inte köper ett vrak smile


30 knop är inte så illa pinkat och då har du plötsligt mycket mer val.   Men hade jag varit dig hade jag kollat efter Ryds camping med en 90 hk utombordare.  Så får du ca 30 knop och möjlighet att sova i båten plus att den är smidig om de skulle blåsa upp till lite oväder smile

4 takt betyder också lite mer pengar.  Jag hade en 50 hk yamaha 2 takt på min 4,5 m sportbåt.  Hade aldrig problem med den och den hade ju härligt ljud.

Men kolla Ryds.   Om du bryr dig om utseende och ruff så kolla lite gamla bayliner.

Utmarks-Loke
14 juli 2016 · 5 840 Inlägg

40 knop är en riktigt snabb båt, det går ju knappt att utnyttja om man inte har öppet hav direkt utanför hamnen.

Problemet med tvåtakt är att väsnas så mycket, man kan glömma att prata medan man kör

Senast redigerat av Svarte_Orm (14 juli 2016)

Muttley
14 juli 2016 ·

Svarte_Orm skrev:
40 knop är en riktigt snabb båt, det går ju knappt att utnyttja om man inte har öppet hav direkt utanför hamnen.

Problemet med tvåtakt är att väsnas så mycket, man kan glömma att prata medan man kör

Nja, en stor sjö smile  Där jag höll till kunde man lugnt köra i 40 knop om man hade båt till det, fri hastighet i de området med.

Jag störde inte mig så mycket på 2 taktaren, ibland körde vi "långtur" i havet med och de gick finfint att snacka i 30 knop smile

Hextall
15 juli 2016 · 81 Inlägg

Jag funderar på vad som är viktigast, prestanda eller att kunna övernatta. Finns ju mindre sportbåtar typ Selco, Joker osv som är billiga. Dock men mycket gamla 2-taktare. Har tittat på ryds camping. Inte direkt vacker. Men väldigt praktisk.

Muttley
15 juli 2016 ·

Hextall skrev:
Jag funderar på vad som är viktigast, prestanda eller att kunna övernatta. Finns ju mindre sportbåtar typ Selco, Joker osv som är billiga. Dock men mycket gamla 2-taktare. Har tittat på ryds camping. Inte direkt vacker. Men väldigt praktisk.

Om du faller på övernatta så är faktiskt camping mycket praktisk.  Mycket förvaring under luckorna, enkel att lägga till i hamnar. Och om du då har en lite kraftigare motor så kan du även dra vattenskidor.   Skulle de börja ösregna när du är ute så drar man bara upp kapellet och kör sakta vidare.   Som fiskebåt är den helt okej om man är 2-4 st.   

Men om du bara vill ha lekbåt så funkar ju mindre selco, joker eller som jag hade en finnspeed.  Min var däremot liten men rolig.

Hade jag valt om idag hade jag hamnat antingen på en camping eller Bayliner 1952 smile

För att hålla budgeten under 50 så är de dessvärre äldre motorer som gäller.   Båtmotorer går inte av för hackor gällande priset smile

Hextall
15 juli 2016 · 81 Inlägg

Jag har tittat även på bayliner 1952. Dom ser schyssta ut och verkar bra efter mina behov Det verkar vara väldigt olika motorer i dom båtarna när man kollar annonser. Vilken är att föredra? Hade varit fränt med v8 muller. Vad bör man tänka på som spekulant på dessa båtar? Hur fort går 1952 beroende på motorstyrka?

Muttley
15 juli 2016 ·

Hextall skrev:
Jag har tittat även på bayliner 1952. Dom ser schyssta ut och verkar bra efter mina behov Det verkar vara väldigt olika motorer i dom båtarna när man kollar annonser. Vilken är att föredra? Hade varit fränt med v8 muller. Vad bör man tänka på som spekulant på dessa båtar? Hur fort går 1952 beroende på motorstyrka?

Många utbytta motorer.   Du bör läsa på båtforum smile  De kan mer.   Du bör dock tänka på bränsleekonomi med, v8 betyder mycket soppa per distans.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Sommaren är över. Blev det någon båt? Annars har jag lite alternativ. Handlat med båtar och bott i skärgård där jag körde båt året om, även i snöstorm.

Så vad hände?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang