Volvo v40 -97 2.0 sug knycker 1-2k rpm

Gl3nn
9 september 2016 · 137 Inlägg

Hej som rubriken lyder så kör en Volvo v40 2.0 utan turbo.
Den knycker ibland mellan 1-2k rpm
Vad kan vara felet ?

Har bytt luftfilter, olja
Funderade lite ifall de beror på oljefällan ? Har beställt packningar till insuget så de blir de nästa ja kollar.
Och nya tändstift ska ja såklart hämta

Beror detta på full oljefälla?
http://i32.photobucket.com/albums/d49/Glenn_Leino/Mobile%20Uploads/IMG_20160909_182538_zpstqgywxqh.jpg
Och skall de vara ett hål mellan växellådan och motorn ?
http://i32.photobucket.com/albums/d49/Glenn_Leino/Mobile%20Uploads/IMG_20160909_181643_zpsbs5k4c96.jpg

Senast redigerat av Gl3nn (9 september 2016)

Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
citrouz
10 september 2016 · 168 Inlägg

1. Bytt oljefällan eller rengör precis som du misstänkte, det har blivit mycket skit så den trycker ut olja.
Börja där och rengör gasspjället

2. det skall vara ett litet hål mellan motor och v-låda så smuts och dam från lamellarna kan tas sig ut.

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Gl3nn
15 september 2016 · 137 Inlägg

Tackar tackar, blir att prova byta den idag då.

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Gl3nn
23 september 2016 · 137 Inlägg

Nu har jag bytt oljefälla och haft bort tråget o putsat ordentligt, rengjorde även gaspjället och lite snabbt tomgångsmotorn, går betydligt bättre men fortfarande lite trög under 2k rpm?
Undrar även med oljetemps sensorn om de går att mäta den eller om de bara är o köpa ny? Visar alltid oiltemp cold, provade lite snabbt med multimetern att mäta men fick Inga ohm men vdc gick mellan 3&4 v

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang