D24tic fel på startmotor eller generator

Viktor9
14 september 2016 · 17 Inlägg

Tjenare! Jag har nyligen bytt startmotor på min Volvo 945 med d24tic diesel motor eftersom att när jag skulle starta förut med den gamla startmotorn så klickade det bara men det gick att få igång den genom att knacka på startmotorn samtidigt som man starta.

Men nu har jag skaffat mig en ny startmotor som funkade felfritt i ca. 2 månader och nu klickar det bara när man ska starta. Men den går att få igång med hjälpstart batteri laddare.
Jag har även ett nytt batteri ca. 3 månader gammalt 77Ah bosch batteri.

Någon som vet vad felet är?


Bilen är från början en bensinare men nu är det en diesel motor i den. Det är även en 100 amp (tror att det är en bensin generator) istället för vanliga typ 60 amp generatorn.
De kanske kan ha något med de o göra?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 september 2016 · 4 917 Inlägg

OM det nya batteriet är fulladdat så har du tyvärr fel på din nya startmotor.
Om du kortsluter på de tjocka anslutningarna på startmotorn med en skruvmejsel..går startmotorn igång då?
Jag förutsätter att du kollat anslutningarna på både batteri och startmotor..
Detdär med att knacka på startmotorn tyder bara på att kolen är slut och dom kostar några hundralappar.
Men orkar/kan man inte så kostar det..
Jag byter på både generatoroch startmotor, för jag tycker det är simpelt,  istf att slänga några tusen på ett så enkelt skitjobb 
Bara lossa 3 bultar/muttrar och dela på den och sen ersätta kolen.
Varför betala  3000 för det ?   roll

Senast redigerat av tommen1 (14 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
14 september 2016 · 5 087 Inlägg

Kolla jordflätan mellan motor och kaross. Är den ok så låter det som en kass startmotor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
14 september 2016 · 5 525 Inlägg

Mät så den laddar ström som den ska, minst 13,5V och helst mellan 14-14,5V ska det ladda.
Laddar den mindre än så laddas ej batteriet och man tömmer till slut batteriet så pass att bilen inte går att starta.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Viktor9
29 september 2016 · 17 Inlägg

Problemet löst smile , de var visst en kabel till startmotorn som nästan hade gått av så startmotorn fick för lite ström.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang