240 generator laddar ej.

MLarzzon
30 november 2016 · 12 Inlägg

Hej är ny på forumet så säg gärna till ifall jag laddat upp på fel ämne eller liknande!

Ska nu sälja min A-traktor duett eftersom jag precis tagit körkort men generatorn har slutat ladda.
Det är en 240 generator på 50 a har jag för mig, B+ kabel och jord är helt nydragna och kolen samt relät som sitter ihop är nya.

Det är väll så att B+ ska dras direkt till batteriet? D+ som ska gå till laddlampan ger inte ut någon ström alls och laddlampan lyser konstant.

Har tänkt att skaffa en annan generator som fungerar och sen koppla om laddlampan så jag är säker på att den är kopplad rätt, kommer koppla en kabel från D+ på generatorn till laddlampan och sen till tändningslåset som jag antar fortsätter till (+) på batteriet.

Men det jag undrar nu är vad det kan va som är sönder på den här generatorn och varför inte D+ ger ut någon ström när motorn är på?

Mvh

Senast redigerat av MLarzzon (30 november 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2016 · 4 917 Inlägg

DEN som bytte kol och relä måste ha missat nånting inuti vid sammansättningen..
Svårt att gissa vad, men tror att tåtarna är rätt kopplade dock..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

Kolen och relät sitter ihop och det finns inget som skulle kunna sättas fel där, finns 2 skruvar som relät sitter i.

Alltså kolen och relät var helt ihop från början i ett helt "paket".

har glömt att skriva det men jag vet att D+ kom i kontakt med jord en gång, det kan ju ha skapat någon kortslutning. Vad är det som kan ta skada då?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2016 · 4 917 Inlägg

"Måste ha missat nåt i sammansättningen "och där ingår väl det du nämnde om kortis på d+..
Har du en himla otur så har väl någon diod lämnat in på generatorn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

Tänkte inte på det när jag skrev det första tongue


Men,
jag prövade idag med en gammal 740 generator som stått stilla i 2 år som tydligen skulle fungera senast den användes, men den fungerade inte nu, det kommer fram ström från batteriet till generatorn och jorden fungerar men fortfarande inget från D+ när den är igång

Går det att ta relät(med kolen) från 50 a generatorn och sätta på en 80 a generator? Och finns det risk att den kortslöts när B+ och D+ råkade åka ihop?

Senast redigerat av MLarzzon (1 december 2016)

MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

läste lite nu och det heter väll laddningsregulator, det är det jag menat nät jag skrivit "relä"

simlar
1 december 2016 · 5 526 Inlägg

När du vrider på tändningen lyser laddningslampan då?

Får du ut 12V på D+ vid tändningen påslagen men motorn avstängd?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

Lampan lyser ja, har inte provat men kan göra det om en stund.

MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

testade nu att mäta D+ med avstängd motor, ger ej ut ström och lampan lyser

simlar
1 december 2016 · 5 526 Inlägg

MLarzzon skrev:
testade nu att mäta D+ med avstängd motor, ger ej ut ström och lampan lyser

Låter ju då som du har kortslutning på D+ kabeln.
D+ ska få 12V med tändning påslagen genom laddningslampan.

Laddningslampan jordar genom generatorn via D+ för att ge signal till generatorn att börja ladda, när generatorn börjar ladda matar generatorn ut ström via D+, laddningslampan får då ström åt båda hållen och slocknar.

Enkelt sätt att utesluta att generatorn är problemet är att koppla en 1-5W lampa i serie mellan B+ och D+ tillfälligt och sedan starta motorn.
Lampan ska då lysa tills dess att motorn startar och generatorn börjar ladda, laddar då generatorn som den ska (minst 13,5V) så är det inget fel på generatorn utan felet är då med bilens D+ kablage.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MLarzzon
1 december 2016 · 12 Inlägg

ska pröva det, men låter konstigt att den generatorn som jag hämtade idag som funkade innan inte fungerar nu men ska göra det du sa, sen så byer jag ut laddningsregulatorn till den nya

MLarzzon
2 december 2016 · 12 Inlägg

Prövade det med lampan och det funkade, drog om hela kabeln från D+ till tändningslåset.

Tack så mycket för hjälpen alla!

simlar
2 december 2016 · 5 526 Inlägg

MLarzzon skrev:
Prövade det med lampan och det funkade, drog om hela kabeln från D+ till tändningslåset.

Tack så mycket för hjälpen alla!

Ja men vad skönt att det löste sig big_smile

Bra att du skrev att du löst det ifall någon hittar tråden i framtiden och har samma problem smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang