Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 883 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
wBes
20 november 2016 · 405 Inlägg

K-Sport är bra grejer, kör på om det är bra pris! Själv kör jag D2 och är supernöjd.

Multi-link bakvagn är bättre på nästan alla punkter, mycket mer förlåtande vid hård körning.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
28 november 2016 · 690 Inlägg

Planen är nu att få tag på nivåreglering till bilen så jag kan installera xenonen osv smile
vet inte om eftermarknads e bra att ha, de är hälften så dyra om man köper från speedparts, jämfört med original. Och begagnade verkar vara svårt att få tag på.

Fyndade en uppsättning 17" Aero fälgar som jag tänkte ersätta mina fula vinterfälgar med.
Blir jobbigt att köra med snygga 18" Dotz på sommaren sen sätta på originalfälgen jag har, så detta blir helt klart ett lyft smile

Om de inte går att putsa upp så tänker jag blästra och lacka om dem.

Går inte att ladda upp bilden i rätt upplösning så länkar random från google:
http://i1033.photobucket.com/albums/a41 … aab001.jpg

Senast redigerat av cevapcici (28 november 2016)

cevapcici
6 december 2016 · 690 Inlägg

Har tittat lite på skroten hur inkopplingarna ser ut till nivåregleringen (xenon)  och har även sett att det finns fästen på min bil då xenon var tillval på den.

Är det någon som vet vart kabeln till vänster tar vägen? (bakre nivåreglering) Om den försvinner in i karossen under mattan i inredningen eller längs med underredet? Jag kunde inte krypa längre in då det var fullt med olja på marken så kunde bara fota med telefonen för att se hur det ser ut.

Jag vet vart främre kopplas in osv men den bakre kunde jag inte riktigt följa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-166f28226a40250b6ac489dc6dd9ee18.jpg



Såhär ser det ut på min bil :

Bild 1 är där bakre nivågivare ska sitta. De 2 hålen,
Och bild 1 är främre fästet  där man ser pluggen


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-343a183f0b48f7db02cb1e2c5ef3ced4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ce9153ceb7fc712043502244a801769e.jpg

Senast redigerat av cevapcici (6 december 2016)

cevapcici
13 december 2016 · 690 Inlägg

Passade på att byta olja innan mätaren slår om till 20k mil (bytte senast vid 18900 mil i somras)  och tänkte försöka fortsätta byta 2 gånger om året. Mest för att jag inte har tid att  göra PVC uppgraderingen men även för att försöka motverka sludge.

Har som tidigare nämnt haft lite läckage där vakuumpumpen sitter på automatbilar (på höger sida om motorkåpan)  men nu när jag skulle byta filter märkte jag att det var väldigt mycket olja som runnit längs sidorna. Kolla underifrån..

Någon som  vet vad det kan vara?

Bytte packningen i somras pga läckage men forfarande problem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ef69335e9ce2d936915fd28142d775a2.jpg

cevapcici
18 december 2016 · 690 Inlägg

Saaben har fått lite snyggare vinterfälgar wink

Fick en riktigt bra deal så kunde inte låta bli.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8a1d79ebacef475f19ed236638283a10.jpg

fortfarande ingen med xenon som orkar kika under bilen vart bakre nivåregleringskabeln tar vägen? tongue

-Norgren-
18 december 2016 · 95 Inlägg

cevapcici skrev:
Saaben har fått lite snyggare vinterfälgar wink

Fick en riktigt bra deal så kunde inte låta bli.

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8a1d79ebacef475f19ed236638283a10.jpg

fortfarande ingen med xenon som orkar kika under bilen vart bakre nivåregleringskabeln tar vägen? tongue

Skall ta och göra en service på min till veckan så kan kika på den då om jag kommer ihåg det. smile

cevapcici
19 december 2016 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:

cevapcici skrev:
Saaben har fått lite snyggare vinterfälgar wink

Fick en riktigt bra deal så kunde inte låta bli.

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8a1d79ebacef475f19ed236638283a10.jpg

fortfarande ingen med xenon som orkar kika under bilen vart bakre nivåregleringskabeln tar vägen? tongue

Skall ta och göra en service på min till veckan så kan kika på den då om jag kommer ihåg det. smile

Schysst! Du såg bilden ovan vilken jag menade?
Vissa säger att den försvinner in bakom tanken men jag hade ej möjlighet att krypa under och kika smile

JKDesign
19 december 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:

cevapcici skrev:
Saaben har fått lite snyggare vinterfälgar wink

Fick en riktigt bra deal så kunde inte låta bli.

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8a1d79ebacef475f19ed236638283a10.jpg

fortfarande ingen med xenon som orkar kika under bilen vart bakre nivåregleringskabeln tar vägen? tongue

Skall ta och göra en service på min till veckan så kan kika på den då om jag kommer ihåg det. smile

Schysst! Du såg bilden ovan vilken jag menade?
Vissa säger att den försvinner in bakom tanken men jag hade ej möjlighet att krypa under och kika smile

På 9-3an sitter givaren på vänster sida bak vid länkarmen. Inte säkert det är samma på 9-5, men borde vara liknande wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
20 december 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:
Skall ta och göra en service på min till veckan så kan kika på den då om jag kommer ihåg det. smile

Schysst! Du såg bilden ovan vilken jag menade?
Vissa säger att den försvinner in bakom tanken men jag hade ej möjlighet att krypa under och kika smile

På 9-3an sitter givaren på vänster sida bak vid länkarmen. Inte säkert det är samma på 9-5, men borde vara liknande wink

Så långt är jag med! (inlägg #203) Men jag vet inte vart själva elkabeln ska gå. Det är den jag frågar efter! :p givarnas position har jag lyckats hitta men sen hur kabeln tar sig till motorrummet från bakre givaren är  en bra fråga.

Främre går genom plåten till fjädringen så den är enkel. Den bakre är däremot  lite klurig..

Tack för engagemanget!

Senast redigerat av cevapcici (20 december 2016)

-Norgren-
28 december 2016 · 95 Inlägg

Ursäkta dröjsmålet..

Men hursom så går kabeln efter tankningsröret och sedan över till vänster sida och in i karossen i en gummigenomföring precis framför/bredvid tanken. smile

Har tagit nå bilder som jag kan lägga upp om du behöver.

cevapcici
29 december 2016 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:
Ursäkta dröjsmålet..

Men hursom så går kabeln efter tankningsröret och sedan över till vänster sida och in i karossen i en gummigenomföring precis framför/bredvid tanken. smile

Har tagit nå bilder som jag kan lägga upp om du behöver.

Ingen fara Norgren, riktigt snällt av dig smile

Jag kollade i wis och tolkade precis som du sa att den går där. Kabeln såg väldigt kort från det jag sett på google.

Tydligen går inte kablarna från lyktorna ihop med givarna utan de går till separata ställen som sedan "möts" och på så sätt snackar med varandra så att säga.

God fortsättning!

Senast redigerat av cevapcici (30 december 2016)

cevapcici
30 december 2016 · 690 Inlägg

Sådär! Då fick jag efter nästan ett års jakt äntligen tag på en aero front!!

Plockade ytterligare ett par xenon så jag har på lager / säljer vidare eventuellt.

Den ska lackas i cosmic blue så småningom. Inte direkt prio ett nu under vintern men det kommer!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fa09038add437ae7148f49225e510bd6.jpg

Fanns även en kenwood navi men bilen är från 05 så det passar inte min 02a.
Bilen hade dessutom gått 35k så hade ingen lust att ge mig på att köpa något som kanske inte ens fungerar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ed9c62630546514f56900537ce1661ee.jpg

Senast redigerat av cevapcici (30 december 2016)

JKDesign
30 december 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Sådär! Då fick jag efter nästan ett års jakt äntligen tag på en aero front!!

Plockade ytterligare ett par xenon så jag har på lager / säljer vidare eventuellt.

Den ska lackas i cosmic blue så småningom. Inte direkt prio ett nu under vintern men det kommer!


http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fa09038add437ae7148f49225e510bd6.jpg

Nice!

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
30 december 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Sådär! Då fick jag efter nästan ett års jakt äntligen tag på en aero front!!

Plockade ytterligare ett par xenon så jag har på lager / säljer vidare eventuellt.

Den ska lackas i cosmic blue så småningom. Inte direkt prio ett nu under vintern men det kommer!


http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fa09038add437ae7148f49225e510bd6.jpg

Nice!

Så jäkla gött! Fick erbjudande att lacka fronten för 2000 kr... Det är väl bra pris?
Ska kolla med fler lackerare också smile

wBes
30 december 2016 · 405 Inlägg

Är sugen på Xenon lyktorna om du vill sälja dom beroende på pris... smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
-Norgren-
30 december 2016 · 95 Inlägg

Vad fick du ge för fronten? smile

cevapcici
30 december 2016 · 690 Inlägg

Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?

Och på så vis behålla manuell justering?

Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".

Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.

Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.

Senast redigerat av cevapcici (30 december 2016)

JKDesign
30 december 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?

Och på så vis behålla manuell justering?

Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".

Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.

Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.

Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!

Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)

Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
30 december 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?

Och på så vis behålla manuell justering?

Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".

Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.

Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.

Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!

Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)

Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!

Alright skönt att höra! Precis det jag tänkte, tycker inte riktigt xenonkonvertering i en reflektor ser så jättebra ut..

Jag vill minnas att jag läst att 4000k (cool white) är bäst enligt vad folk säger på diverse forum.
Så jag kommer att köra ett h7 xenonkit i projektorlyktorna i samband med utbyte av fronten.

Då ser det ut som original i och med att jag byter till original xenonlyktor.
Men tänker jag rätt med manuell nivåreglering? Att jag bör kunna styra lampan som när jag har en vanlig h7 i reflektorn.

Plockar bort ballasterna i xenonlyktan i och med att ballaster ingår i de xenonkit man köper. Däremot får jag nog byta ut lite kabel inne i lyktan då sladden till h7 glödlampor inte ser likadana ut som sladden till d1s om jag minns rätt!

JKDesign
30 december 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Någon som vet om man kan köra xenon konvertering i xenonlyktorna jag köpte?

Och på så vis behålla manuell justering?

Känner att nivåreglering blir för jobbigt att dra el till för att få grejerna att bli "original".

Jag vill inte konvertera i halogenlyktorna eftersom ljusbilden blir fel och bländar mötande. Tänkte köra på något konverterings-kit i projektorerna.

Om så är fallet så kan jag enkelt byta tillbaka till halogenlyktor inför besiktning.

Det är bara att smälla dit ett H7 xenonkit!

Funkar konvertera halogenlycktorna om man kör med lampor som heter h7r, dom är det inte samma spridning på i ljusbilden. Har själv haft det i trafiken i många år utan problem( har dock åkt på regbes en gång, dock med 8000k vanliga h7)

Men med xenonlycktan så kan man ju inte tro att bilen inte har det original så det är ju bäst!

Alright skönt att höra! Precis det jag tänkte, tycker inte riktigt xenonkonvertering i en reflektor ser så jättebra ut..

Jag vill minnas att jag läst att 4000k (cool white) är bäst enligt vad folk säger på diverse forum.
Så jag kommer att köra ett h7 xenonkit i projektorlyktorna i samband med utbyte av fronten.

Då ser det ut som original i och med att jag byter till original xenonlyktor.
Men tänker jag rätt med manuell nivåreglering? Att jag bör kunna styra lampan som när jag har en vanlig h7 i reflektorn.

Plockar bort ballasterna i xenonlyktan i och med att ballaster ingår i de xenonkit man köper. Däremot får jag nog byta ut lite kabel inne i lyktan då sladden till h7 glödlampor inte ser likadana ut som sladden till d1s om jag minns rätt!

Ja 4300k är absolut bäst ljus.

Angående nivåreglering så vet jag inte exakt hur det ser ut.

Lite mindre mods så ska det nog gå fint!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang