"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.
  • 110 Följare
  • 517 773 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2021
InTheWhite
5 december 2016 · 2 151 Inlägg

Jo jag är riktigt nöjd! Tack! wink

Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
InTheWhite
6 december 2016 · 2 151 Inlägg

Fyllde ju på ny kylarvätska nu när jag bytte kylarslangarna. Tänkte att när jag nu "sköljt" både automatlåda och motor så kunde jag göra det samma med kylsystemet.
Sagt och gjort så var jag inne till Volvo i dag och köpte Volvo glykol och batterivatten. Körde sedan motorn varm och tömde sedan ut kylarvätskan och fyllde på med
det nya.




Fin-glykol.
https://s18.postimg.org/6rp1np9t5/Ny_kylarv_tska_Den_Vite_2016_12_06.jpg

Equium
6 december 2016 · 356 Inlägg

Najs! Är Volvos kylarvätska etylen eller propylenglykol nu för tiden?

Nu måste du ju skölja styrservon också wink

InTheWhite
6 december 2016 · 2 151 Inlägg

Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.

Equium
6 december 2016 · 356 Inlägg

InTheWhite skrev:
Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.

Ok! Förr när 940 var ny t.ex. så körde Volvo med propylenglykol. Nu kör alltså även Volvo med etylen smile

VoxTypeX Laddtryck :)
6 december 2016 · 431 Inlägg

Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
InTheWhite
7 december 2016 · 2 151 Inlägg

Equium skrev:

InTheWhite skrev:
Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.

Ok! Förr när 940 var ny t.ex. så körde Volvo med propylenglykol. Nu kör alltså även Volvo med etylen smile

Jepp, det gör dom. smile

InTheWhite
7 december 2016 · 2 151 Inlägg

VoxTypeX skrev:
Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Etylen har bättre korrosionsskydd och klarar lägre temperaturer. Nackdelen är att den är väldigt giftig.

Djo
7 december 2016 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

VoxTypeX skrev:
Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Etylen har bättre korrosionsskydd och klarar lägre temperaturer. Nackdelen är att den är väldigt giftig.

Påtal om giftig glykol Renault monterat någon motorvärmare och tvättar man sig inte på direkten får man utslag av den gäller högst en halvminut sen är det kört röda kliande prickar får man.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
9 december 2016 · 2 151 Inlägg

Turbo_Grabben skrev:
Hoppar in och följer tråden framöver smile grymt bra jobbat sen sist jag var med här. Klart du ska vara nöjd med bilen. Den har fått bra med pengar lagda på sig wink

Tack så mycket! smile

Jo jag sköter bra om den tycker jag nog.

Equium
10 december 2016 · 356 Inlägg

Behåll som den är tycker jag. Matchar grillen t.ex. smile

InTheWhite
10 december 2016 · 2 151 Inlägg

Equium skrev:
Behåll som den är tycker jag. Matchar grillen t.ex. smile

Ja det lutar åt att behålla det som det är. Som du skrev så matchar det grillen och emblemet på bakluckan. Då blir det liksom en brytpunkt med polerat både fram, bak och i motorrummet. smile

InTheWhite
10 december 2016 · 2 151 Inlägg

Turbo_Grabben skrev:
Det förstår jag. Då är vi två. Hade behållt det som det är fjäderbensstaget. För att få lite bryrpunkt. Men du gör ju som du vill smile ska bli skoj att se vad som häbder fram över

Ja det känns bäst att behålla det polerat. smile

Händer säkert något skoj här i vinter! big_smile

Aronson
10 december 2016 · 914 Inlägg

Ja det skulle nog bli fint i vitt,men samtidigt bryter det av med ett blank.

InTheWhite
10 december 2016 · 2 151 Inlägg

Aronson skrev:
Ja det skulle nog bli fint i vitt,men samtidigt bryter det av med ett blank.

Ja det är ju det att det just bryter av lite. Tror nog jag behåller det som det är. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang