Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
3 december 2016 ·

JossanB skrev:
Visst skulle du köra med dom på vintern eller har jag missuppfattat totalt? tongue För på vintrarna tkr jag att det kan vara kul med ngn detalj som nästan (eller ordentligt..) trillar över till att bli för mycket big_smile
Älskade mina rosa vinterfälgar som jag körde med för några år sen, inte direkt någon risk att tappa bort bilen på en parkering då lol

Jaha nä de ska jag köra med på sommaren, tanken är ju att det här är sista vintern bilen rullar..

JossanB
3 december 2016 · 497 Inlägg

Deception skrev:

JossanB skrev:
Visst skulle du köra med dom på vintern eller har jag missuppfattat totalt? tongue För på vintrarna tkr jag att det kan vara kul med ngn detalj som nästan (eller ordentligt..) trillar över till att bli för mycket big_smile
Älskade mina rosa vinterfälgar som jag körde med för några år sen, inte direkt någon risk att tappa bort bilen på en parkering då lol

Jaha nä de ska jag köra med på sommaren, tanken är ju att det här är sista vintern bilen rullar..

Ahaaaaa! Då förstår jag att du vill ha det lite mer stilrent smile Och jag tror svart blir toppen!

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Cupra_
3 december 2016 ·

JossanB skrev:

Deception skrev:

JossanB skrev:
Visst skulle du köra med dom på vintern eller har jag missuppfattat totalt? tongue För på vintrarna tkr jag att det kan vara kul med ngn detalj som nästan (eller ordentligt..) trillar över till att bli för mycket big_smile
Älskade mina rosa vinterfälgar som jag körde med för några år sen, inte direkt någon risk att tappa bort bilen på en parkering då lol

Jaha nä de ska jag köra med på sommaren, tanken är ju att det här är sista vintern bilen rullar..

Ahaaaaa! Då förstår jag att du vill ha det lite mer stilrent smile Och jag tror svart blir toppen!

Nog för att det är lördag kväll jossan men vad fan ?! Haha.. Nej men då är du med i matchen smile

JossanB
3 december 2016 · 497 Inlägg

Deception skrev:

JossanB skrev:

Deception skrev:

Jaha nä de ska jag köra med på sommaren, tanken är ju att det här är sista vintern bilen rullar..

Ahaaaaa! Då förstår jag att du vill ha det lite mer stilrent smile Och jag tror svart blir toppen!

Nog för att det är lördag kväll jossan men vad fan ?! Haha.. Nej men då är du med i matchen smile

Tyvärr kan jag inte skylla på en flaska vin ikväll utan bara min allmänna förvirring lol wink

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Cupra_
10 december 2016 ·

Kort uppdatering om vad som händer..

Ang bakljusen så är det inget nytt. De varnar fortfarande för trasig lampa, men jag har vant mig. Funderar på att hitta någon lösning med motstånd istället, men har faktiskt inte lagt någon större energi på det då jag jobbat 3 veckor i sträck med två dagar ledigt totalt..

Imorgon blir det lite service i alla fall.
Olja och filter, samt kamföljaren till högtrycksbränslepumpen skall bytas.
Sist jag bytte hade bilen gått 3200 mil och den uppvisade redan tecken på slitage.  Nu har den gått lika mycket till så jag vill byta för säkerhets skull.  Har väl inte alltid kört så snällt så det är nog dags.
Denna gång tänkte jag pröva olja från Mobil1 och se hur den är. Castrol upplevdes dock sämre än Motul då Castrol var helt svart efter 1000mil, medan Motul fortfarande ser relativt fin ut. Oavsett så ska inte mina motorer gå på samma olja över 1000mil.

Dämpare och det åker på i samband med byte av hjul.  Jag kommer göra allt själv och bara lämna in för hjulinställning.

Återkommer nog imorgon med lite pics från service.

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 december 2016 · 1 093 Inlägg

Deception skrev:
Kort uppdatering om vad som händer..

Ang bakljusen så är det inget nytt. De varnar fortfarande för trasig lampa, men jag har vant mig. Funderar på att hitta någon lösning med motstånd istället, men har faktiskt inte lagt någon större energi på det då jag jobbat 3 veckor i sträck med två dagar ledigt totalt..

Imorgon blir det lite service i alla fall.
Olja och filter, samt kamföljaren till högtrycksbränslepumpen skall bytas.
Sist jag bytte hade bilen gått 3200 mil och den uppvisade redan tecken på slitage.  Nu har den gått lika mycket till så jag vill byta för säkerhets skull.  Har väl inte alltid kört så snällt så det är nog dags.
Denna gång tänkte jag pröva olja från Mobil1 och se hur den är. Castrol upplevdes dock sämre än Motul då Castrol var helt svart efter 1000mil, medan Motul fortfarande ser relativt fin ut. Oavsett så ska inte mina motorer gå på samma olja över 1000mil.

Dämpare och det åker på i samband med byte av hjul.  Jag kommer göra allt själv och bara lämna in för hjulinställning.

Återkommer nog imorgon med lite pics från service.

Tänk på att en svart olja har tydligt gjort sitt jobb, speciellt om du kört hårt.
En stor del av försämringen av oljans kvalitét kommer utav att vevhusventilationen är som den är, skaffa en catch-can på vevhusventen som kommer du slippa koksa insuget med smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Cupra_
10 december 2016 ·

TomBjorklund skrev:

Deception skrev:
Kort uppdatering om vad som händer..

Ang bakljusen så är det inget nytt. De varnar fortfarande för trasig lampa, men jag har vant mig. Funderar på att hitta någon lösning med motstånd istället, men har faktiskt inte lagt någon större energi på det då jag jobbat 3 veckor i sträck med två dagar ledigt totalt..

Imorgon blir det lite service i alla fall.
Olja och filter, samt kamföljaren till högtrycksbränslepumpen skall bytas.
Sist jag bytte hade bilen gått 3200 mil och den uppvisade redan tecken på slitage.  Nu har den gått lika mycket till så jag vill byta för säkerhets skull.  Har väl inte alltid kört så snällt så det är nog dags.
Denna gång tänkte jag pröva olja från Mobil1 och se hur den är. Castrol upplevdes dock sämre än Motul då Castrol var helt svart efter 1000mil, medan Motul fortfarande ser relativt fin ut. Oavsett så ska inte mina motorer gå på samma olja över 1000mil.

Dämpare och det åker på i samband med byte av hjul.  Jag kommer göra allt själv och bara lämna in för hjulinställning.

Återkommer nog imorgon med lite pics från service.

Tänk på att en svart olja har tydligt gjort sitt jobb, speciellt om du kört hårt.
En stor del av försämringen av oljans kvalitét kommer utav att vevhusventilationen är som den är, skaffa en catch-can på vevhusventen som kommer du slippa koksa insuget med smile

Det där har jag hört lite olika om faktiskt.. En del menar att man ska skaffa en tank och ersätta original vevhusventilation, vissa tuningfirmor menar att insugen blir lika jävliga oavsett.. Så jag är kluven där..

Djo
11 december 2016 · 10 157 Inlägg

Då skulle jag säga att Castrolen har gjort ett mycket bättre jobb då oljan dels ska smörja så ska den hålla rent ju skitigare oljan blir = ju mindre partiklar som sitter fast i motorn, på samma miltal alltså.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
11 december 2016 ·

Djo skrev:
Då skulle jag säga att Castrolen har gjort ett mycket bättre jobb då oljan dels ska smörja så ska den hålla rent ju skitigare oljan blir = ju mindre partiklar som sitter fast i motorn, på samma miltal alltså.

Så du menar att oljan ska föra med sig skiten ut sedan typ? Jag köper det argumentet.. Men i huvudsak ska väl ändå filtret ta hand om skiten och oljan bli mest missfärgad?
Jag säger inte att du har fel utan jag undrar mest..

Nåväl, nu blir det ju annan olja ett tag så får vi se hur den blir.
Castrol blev iaf skitig första veckan och då jag byter olja ofta tog jag det som att den var "sådär".
Kanske bara jag som är okunnig..

TomBjorklund VAGIS Car Club
11 december 2016 · 1 093 Inlägg

Om oljan är skitig med partiklar är det snarare ditt filter som är dåligt wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Cupra_
11 december 2016 ·

TomBjorklund skrev:
Om oljan är skitig med partiklar är det snarare ditt filter som är dåligt wink

Ja så tycker jag med... Men jag kör bara med originalfilter eller Mannfilter så jag köper inget skit... Det var därför jag reagerade så på att Castrololjan var kolsvart medan motul mer var gyllenbrun efter samma mil..

TomBjorklund VAGIS Car Club
12 december 2016 · 1 093 Inlägg

Färgen kvittar, så länge den gör sitt jobb så spelar det ingen roll smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Djo
12 december 2016 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:
Då skulle jag säga att Castrolen har gjort ett mycket bättre jobb då oljan dels ska smörja så ska den hålla rent ju skitigare oljan blir = ju mindre partiklar som sitter fast i motorn, på samma miltal alltså.

Så du menar att oljan ska föra med sig skiten ut sedan typ? Jag köper det argumentet.. Men i huvudsak ska väl ändå filtret ta hand om skiten och oljan bli mest missfärgad?
Jag säger inte att du har fel utan jag undrar mest..

Nåväl, nu blir det ju annan olja ett tag så får vi se hur den blir.
Castrol blev iaf skitig första veckan och då jag byter olja ofta tog jag det som att den var "sådär".
Kanske bara jag som är okunnig..

Jo filtret tar hand om det "större" partiklarna men oljan renar och för mig sig skiten till filtret också så att oljan blir skitigt är inte nödvändigtvis dåligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
13 december 2016 ·

Lite mikroupdate..

Beställde svarta små hattar till hjulbultarna ikväll.
De kostade 120 Spänn på ebay så jag tänkte pröva och se hur det blir i alla fall.
Blir det skit så får jag köpa bultar men då har jag i alla fall prövat budgetlösningen.

Om jag orkar blir det oljebyte imorgon, inte fått det gjort än.

team_larsson
14 december 2016 · 239 Inlägg

hoppas plupparna blir bra smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Cupra_
14 december 2016 ·

Det hoppas jag med. Kom dock på att det inte kommer funka med låsbulten, men får komma på något smart där sen smile

team_larsson
14 december 2016 · 239 Inlägg

Deception skrev:
Det hoppas jag med. Kom dock på att det inte kommer funka med låsbulten, men får komma på något smart där sen smile

hmm. ja de där löser du nog som med allt annat ^^.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Cupra_
15 december 2016 ·

Idag blev det en miniservice i form av ett oljebyte.
Självklart tar man bort kåpan under motorn först men det fattar ni, så jag tog inga bilder på det. Sitter med 8st T25 iaf..


Så, hissade bilen och bort med kåpan.
Dags att plocka pluggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-6d18c792a147a4a4417ba4f8283f2b8c.jpg



Det gick fint, så nästa steg var filtret.
Jag började med att skruva bort locket till  ventilen och tömde ur all olja som var där i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-d65a2242c5c614b4a7ef60bfcfbbdd41.jpg

So far so good. Sen höll det på att skita sig. Jag hittade ingen hylsa i strl 36, så jag fick ta en skiftnyckel. Bara det, på plast, kändes fel. Filtret satt som berget också, jag som dragit wink tongue .
Till slut släppte det, men till nästa gång köper jag filterhus i aluminium istället.


Filtret väck, och bort med det gamla möget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-e9e0f6ea2f2adbc92ba15e76d2dd2f44.jpg



Inte glömma att byta packningen i filterburken wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-2a7e5f72201409482ccb8fc2841f850a.jpg



Sedan dags att slänga i nya filtret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-5d8a98ae5d187df8c9ff3385701ca2c4.jpg


Därefter var det bara att återmontera i omvänd ordning..
Dags för mat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-6a1c0bb3851eebe6a5b1a570de076b2b.jpg


Provade Mobil1 den här gången då den fått bra i tester och kostar mig runt 50kr/litern.
Bilen blev genast mycket tystare och gick lenare och lite bättre smile

Den gamla Motulen var inte fin. Visst, den var rätt svart, men den kändes liksom smetig.. Då hade jag ändå kört ca 4 mil innan bytet, så det var skönt att bli av med den.

Nu blir det en kall innan sängen  smile

Rickard-v
15 december 2016 · 2 665 Inlägg

Kollade du inte att du har rätt verktyg innan du tappar ur olja????

Jag köpte min 36mm på Biltema.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
16 december 2016 ·

Rickard-v skrev:
Kollade du inte att du har rätt verktyg innan du tappar ur olja????

Jag köpte min 36mm på Biltema.

Hade för mig att det var samma som passaten, 32mm.. Men så var de inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang