Volvo s80 2,4 -00 med Bsr känns svag för det mesta.

volvoglracing
10 december 2016 · 531 Inlägg

Jag har en Volvo s80 2,4 147hk från 2000.
Bilen har Bsr:s programvara som har utlovats att ge 188hk. Problemet är att bilen för det mesta känns att ha mycket mindre effekt än så men ibland går den riktigt gött, precis enligt vad som utlovats med programvaran. För det mesta blir den slöare när motorn blivit helt varm och när den drar som den ska kan det kännas av ett kort ryck vid gaspådrag. Gaspjället har blivit rengjort efter att det orsakade tomgångsproblem, slangarna till map-sensorn är utbytta och lmm är nyligen rengjord och då verkade den dra lite jämnare en tid. Har sökt en hel del på nätet men tycker inte att jag har fått något direkt svar på vad som generellt skulle kunna orsaka detta. Min teori är att en av dessa skulle skulle vara felaktig eller behöver en genomgång: Lmm, Gaspjället, Bränslepumpen, Vvt:n eller lambdasonden. Tacksam för all hjälp jag får.

yoppe
30 december 2016 · 388 Inlägg

Detta problem kan bero på så mycket tyvärr allt från programvara till avgassystem och allt där imellan, BSR leverar ingen skit även om jag inte väljer dessa själv. Men varm motor tänker jag att den kan dra i sig för varm luft, har du öppet sportfilter? testa byt till original.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2016 · 17 478 Inlägg

yoppe skrev:
Detta problem kan bero på så mycket tyvärr allt från programvara till avgassystem och allt där imellan, BSR leverar ingen skit även om jag inte väljer dessa själv. Men varm motor tänker jag att den kan dra i sig för varm luft, har du öppet sportfilter? testa byt till original.

Tänkte på det med. Då brukar bilen bli redigt slö. Även avgas. Hade en kebabstylad blåmetallic 2.4T framför mig häromdagen. Lät rejält från avgassystemet. Hörde hur den växlade ner när jag körde om. Inte en chans...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2016 · 13 743 Inlägg

felkoder?  är bilen servad efter ordningens regler..

förövrigt så är varken 140 eller 170hk med chipp pigga..dom är rent av trötta bara lite mindre trötta än från början...  storbil liten motor helt enkelt.
det är många faktorer som påverkar dagsformen för motorn.

förutsätter att du alltid tankar 98oktan och har bra stift av bra märke...typ ngk eller bosch eller orginal resten ska ligga på tippen föredrar det först nämnda märket.  inget öppet filter..då menar jag inget bara skit oavsätt märke.. orginal luftfilterbox men möjligen ett insats filter.
självklart bra soppafilter och bra olja

först då kan man börja fundera på varför bilen går olika bra.
det som påverkar mest är luftfuktighet och lufttempratur
så fundera på om bilen går bättre på en fuktig sommarkväll en mitt i högsommarn när det är +35 grader

spelar inte detta någon roll utan det är slumpen som gör att bilen går sämre så börja logga bilen och se vad som händer om alla värden stämmer.  oftast får man fram både är och börvärden när man felsöker med en riktigt obd läsare och då kan man få lite ledtrådar.

gasspjället är en sjuka och det hjälper fruktansvärt sällan att göra rent det när det börjar strula..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nordicawd
1 januari 2017 · 46 Inlägg

Är en stor o tung bil ... bortkastade pengar på en sugmotor enligt mig

Hade en s80 diesel med 143 hk och den var slö som jag vet inte vad :p . Gick o börna men inte mer än så

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Nordicawd skrev:
Är en stor o tung bil ... bortkastade pengar på en sugmotor enligt mig

Hade en s80 diesel med 143 hk och den var slö som jag vet inte vad :p . Gick o börna men inte mer än så

Missade att det var en sugis. Då håller man den original så går den bäst. Har ju haft 2 olika S80 2.9L sexor. Inte ens de var speciellt raska. Men gick billigt. Gamla 140hk V70 var bottenstark men ingen raketbil det heller. D5:an var väl lite bättre. Men det var nog automaten som gjorde det.

TS: sälj den och köp en annan bil. INTE en S80 T6!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nordicawd
1 januari 2017 · 46 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Nordicawd skrev:
Är en stor o tung bil ... bortkastade pengar på en sugmotor enligt mig

Hade en s80 diesel med 143 hk och den var slö som jag vet inte vad :p . Gick o börna men inte mer än så

Missade att det var en sugis. Då håller man den original så går den bäst. Har ju haft 2 olika S80 2.9L sexor. Inte ens de var speciellt raska. Men gick billigt. Gamla 140hk V70 var bottenstark men ingen raketbil det heller. D5:an var väl lite bättre. Men det var nog automaten som gjorde det.

TS: sälj den och köp en annan bil. INTE en S80 T6!

Hittar ts en t6 med bytt låda skulle jag nog satsa på den MEN tänk på att det inte bara lådan som kan kosta . T6 har dubbelturbo vilket man inte direkt tänker på och ny turbo är 10-20k + jobb

Nybytt låda och ny /renoverad turbo så håller den ett tag iallafall och lådan är skit på s80 och tänker du chippa då lär du få byta låda inom några hundra mil

Det är en stor o tung bil och man åker som en kung fast man åker 100 ggr bättre i en BMW e38 för nästan samma peng som en s80 och du har 286 hk på bakhjulen iställe för 272 hk som på s80in och e38orna är grymt mycket snyggare och stort bagage , stort baksäte och dubbla glasrutor så ligga i 150 känns som att köra i 90 .

volvoglracing
2 januari 2017 · 531 Inlägg

Bilen är servad, har tändstiften iskick och har alltid körts på 98oktan. Förväntar mig inte någon raket av bilen men jag vill bara att den ska dra som den gör när den går som den ska. Bilen kan gå lite ryckigt ibland också så något är helt klart fel. Har original filterbox men med JR-insatsfilter, dock ser jag inte på vilket sätt det skulle påverka såhär pass mycket och varför felet varierar? Felkoder har jag naturligtvis kontrollerat men utan resultat. Ska testa byta lmm till att börja med eftersom jag kände skillnad i några dagar efter att jag rengjort den.

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2017 · 10 280 Inlägg

volvoglracing skrev:
Bilen är servad, har tändstiften iskick och har alltid körts på 98oktan. Förväntar mig inte någon raket av bilen men jag vill bara att den ska dra som den gör när den går som den ska. Bilen kan gå lite ryckigt ibland också så något är helt klart fel. Har original filterbox men med JR-insatsfilter, dock ser jag inte på vilket sätt det skulle påverka såhär pass mycket och varför felet varierar? Felkoder har jag naturligtvis kontrollerat men utan resultat. Ska testa byta lmm till att börja med eftersom jag kände skillnad i några dagar efter att jag rengjort den.

Sportluftfilter = inoljat = trasig LMM...

Byt LMM och byt till ett originalfilter, det räcker gott och väl för dina hästkrafter.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gunnar-s80
28 februari 2018 · 1 Inlägg

På en S80 2.9 där gasspjället bytts mot en perfekt enhet  och ändå var tomgången ostadig och låg och ganska kraftlösa lågfarts-egenskaper. Bara som chansning om det skulle bli ordning på tomgången bytte jag till en ny luftmasse-mätare.
Först bara genom att byta rakt av och starta upp. Då gick motorn sämre med större tomgångs-reglerings-problem !

Men jag hade glömt att nollställa motor-styrenheten.  Man ställer tändningsnyckeln i läge 2 (tändning på),
kopplar ur batteriets minuspol, håller minuskabeln mot pluskabeln så att det garanterat blir noll volt i systemet.
Kopplar sedan ni jordkabel på batteriet igen. Vrider av nyckeln och startar om.
Nu var det helt annat resultat !  Bilen anpassade sig till den nya luftmassemätaren och tomgången blev perfekt.
Även mkt mer motoreffekt vid gaspådrag på lågvarv, så bytet hade verkligen positiv effekt.
Det var en Biltema luftmassemätare för strax under 1000 kr.

volvoglracing
28 februari 2018 · 531 Inlägg

Bilen går fortfarande på samma sätt, rycker lite vid gaspådrag och är allmänt trött. Efter mycket funderande så misstänker jag starkt att lambdasonden blivit slö och reglerar för långsamt. Låter kanske långsökt men har hört om flera fall där sonden fungerat på detta sätt så det blir att prova till näst.

Marlboroman
28 februari 2018 · 8 233 Inlägg

När byttes bränslefiltret senast?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvoglracing
1 mars 2018 · 531 Inlägg

Marlboroman skrev:
När byttes bränslefiltret senast?

Byttes ganska tidigt efter att jag köpt bilen,  (nåt år sedan) kanske 30000km medkörd sen dess.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang