Sen var det dags att göra nåt åt dom kapade fjädrarna.. Stötigt som fasen och ingen höjdare att köra omkring i stan precis, tog ju i undertill vid minsta fartgupp Lite dåligt med bilder på detta också, men men.. Började bak och bytte ut orginalgrejerna till 40mm sänkfjädrar och gasstötdämpare från KL Racing. Blev mycket nöjd med resultatet! Blev kanske inte så värst mycket höjdskillnad mot dom kapade fjädrarna, men den blev stummare och goare och inte lika mycket problem med vägbulor längre!
Sen var det dags för upphägningen fram! Blev att byta det mesta, förutom bussningarna som måste pressas. Så iväg och fixa fjäderben på skroten som jag sedan kunde bygga ihop på jobbet med nya gasstötdämpare, 60mm sänkfjädrar och nya kompletta topplagringar!
I sort sätt klara, ska på 2 nya spindelleder i botten och så ska dom slipas rent lite granna och på med någon skyddande färg, typ hammarlack eller nåt
Sen var det ju det där med inre styrleder till denna bilen, det är ju ett kapitel för sig... Efter mycket forskande på internet kom jag fram till att jag hade en styrväxel av märke Koyo. Den ser ut såhär:
Beställde såklart inre styrleder till en Koyo styrväxel då, också från KL Racing. En höger och en vänster. Beställde samtidigt yttre styrleder, spindelleder, krängningshämmarstag samt diverse bussningar. När det väl skulle bytas, tror ni skiten passade? Nä! Efter en hel dag på polarens garagegolv var 2 kompletta fjäderben nedrivna och bytta, krängningshämmarstaget blästrat och hammarlackat och alla beställda delar bytta, förutom högra inre styrleden. Skillnaden på höger och vänster sida är storleken på gängorna, på vänster sida är det M16 och på höger sida M14. Jag hade fått 2 styrleder med den stora storleken. Bara att sätta dit gamla igen och köra hem.
Efter mycket kontakt fram och tillbaka hej och hå så fick jag till svar att det blivit fel hos tillverkaren och leveransbeskedet på den styrled jag behövde var ljusår bort i princip. Men fick pengarna tillbaka så tummen upp för KL. Detta är faktiskt inte åtgärdat än (jag vet..) men var på Volvo och beställde den rätta styrleden! Dock stod det tvärt om med storlekarna i deras system, så fick beställa en vänster.. Den ligger i bilen och väntar på att bli bytt, så fort man är tillbaka från långledigheten sisådär i början av nästa år Så får man ju göra en hjulinställning också så det bli bra, går rätt rakt som det är nu, men ska ju göras när man vart där och pillat!
Haha, glömde ju nästan en grej.. Sent och mörkt som fan vart vi nästan färdiga, när hjullagret höger fram delade på sig. Satan va sur jag var. Men med god vilja och mycket våld lyckades polaren få på ihop lagret på fjäderbenet och jag tog mig hem den kvällen också! Dagen efter vart det iväg till biltema och köpa deras sista hjullager! Gick väldigt lugnt och fint till jobbet den dagen då det lät riktigt illa om lagret. Väl framme fick jag rivit ner det och det var inte så vackert.
Dit med nytt lager lager och smacka ihop! Blev himla bra. Har tyvärr inte heller några bilder på bilen med komplett sänkningssats på (sorry alltså..) men det får jag fixa när jag kommer hem efter semestern. Bilen känns kanon att köra efter bytet, ska bara dit med den där jävla styrleden och få gjort hjulinställning
Som liten avslutning, några bilder på upphägningen innan sakerna byttes. Var mer än välbehövligt med lite uppfräschning här va!