18 års bil som renoveras och trimmas (Volvo 940 b230fk 1997)
18 års bil. 940 turbo 1997 b230fk. Motor byggs för tillfället! Nu uppstartad och besiktad! 2017-12/05 bilen går än, fast bättre ;) värre koppling, bränslepump, extratorgrenrör och hydralisk handbroms
Kolvar svarvade 1.5mm hamnar på ca 8,3-1 Kompförhållande när jag räknade. även köpt in en mätvåg med noggrannhet på 1 gram så blir inge obalans i dessa kolvar e! tar bort matrial gör man där det är utgjutet extra på undersidan.
Kolvrings gap justerat, även ram och vevlager spel uppmätt med goda resultat. Även fixat oljeretur till turbon. (Hk2424 på swedol som man få modifiera lite.)
anledningen till inaktivitet är att det är rätt tomt i plånboken, ska dock jobba på mitt sportlov så jag kan köpa det "sista" som t.ex lite turbo prylar och annat små jox......
Äntligen lite skruvning! Dök upp ett sprill nytt turbo aggregat, blev en t3t4 med inbyggs wastegate från mr tuning. Köpte även en aluminium intercoller av univeriall model begagnad till bra pris också! Oljetillförsel fixade hydroscan. blev banjo i blocket till an4 i turbon med 3mm restriktor.
Fick tips av en polare att porta upp wastegate hållet för stabilare ladd och mindre risk för skenladd. (första turbon jag rör och var faktiskt riktig lätt att plocka isär och sätta ihop!
Om man ska köra denna t3t4 på b230 original grenrör så får man vrida lagerhuset så inlopp hamnar rakt upp och retur rakt ner men då går det inte köra ett rakt returrör ner då det tar i wastegate armen så fick snickra till en liten böj.
Ställbar Bränsletryckregulator monterad diskret nedanför termostaten Lättast att komma förbi original btr är med en sån här adapter från klracing enlig mig iallfall!