Hyundai Tucson 2007 CRDi - fler fel efter verkstadsbesök?!

pearla
20 februari 2017 · 55 Inlägg

Hej!

En liten varning, rätt mycket text nedan.

Har haft lite strul med min bil, en Hyundai Tucson 4wd CRDi från 2007 (Köpte bilen i oktober beg. då var den nybesiktigad, och har kört ca 800mil sedan dess, bilen har gått 15700 nu). Lämnade in den hos auktoriserad märkesverkstad för felsökning. Det visade sig att det var svänghjul, slavcylinder och kopplingssats som behövde bytas.

Tog och beställde hem grejerna som offerten specificerade från märkesverkstaden och bokade tid med en verkstad (autoexperten) för bytet. Hämtade ut bilen i fredags precis innan dom stänger och upptäcker nu flera nya fel som jag inte alls känner igen sedan tidigare.

Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Men ESP-lampan har börjat lysa och gjort det flera gånger, stannar jag och stänger av och startar om bilen har lampan slocknat och jag kan jag köra en liten bit, sedan börjar den lysa igen. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra?

Sedan glappar ratten, flera cm, känns jätteotrevligt att köra, hade den glappat såhär innan hade jag märkt det. Sambon fick även hon testköra och upplevde samma sak. Ratten har inte glappat tidigare, inte ens lite.

Sedan tar bromsen långt ner, kanske att den tar längre ner än vad den gjorde innan jag lämnade in den.

Min fråga är, utifrån det ingrepp dom gjort med att byta svänghjul, kopplingssats och slavcylinder, kan dom ha kommit åt något som nu inneburit dessa nya problem?

Är inte helt 100% hur mycket man måste lossa/demontera för att kunna byta dessa delar, men måste man inte demontera/lossa på framaxelbryggan för att komma åt och byta grejerna som dom anlitades att göra? Styrväxeln sitter väl bultad i bryggan, frågan är ju ifall den är fastspänd och att rattaxelknutarna är spända/inte överspända så att bulten sträckt sig med glapp som följd? (Bilen är har ju 4hjulsdrift, vet inte hur mycket skruvning det är men det är ju dubbelmassesvänghjul, sedan sitter slav och urtrampslager ihop på denna bilmodell, vilket bör innebära att man måste riva isär motor/låda för att komma åt).

Hade ratten glappat, och jag haft ovan beskrivna nya problem innan, hade jag ju såklart tagit upp det och bett dom byta det i samma veva när jag bad om offerten från autoexperten, det är ju även märkligt att inte märkesverkstaden upptäckte dessa andra fel vid första felsökningen, det kan ju såklart vara ett olyckligt sammanträffande bara men känns som att det kan finnas ett samband. Vad tror ni?

När jag frågade verkstaden ifall de på något sätt kommit åt rattaxel/styrväxel var det ett blankt nej, absolut inte. Nu tyckte dom att det skulle beställas en rattaxel och att detta skulle fixa glappet i ratten.

Ringde upp dom minuterna innan dom stängde samma dag som jag hämtat ut bilen, efter att jag testkört bilen och uppmärksammade dom på felen, men mekanikern hade gått hem och jag ska höra av mig nu till veckan igen.

Det är väl framförallt glappande ratten och ESP-lampans konstiga beteende jag vill få åtgärdat.

Ett tillägg, skulle först få hämta ut bilen på torsdagen, men blev uppringd av att de behövde ha kvar den för lite "småjusteringar" samt att dom hade missat att det var en 4-hjulsdriven bil vilket innebär mer jobb. Jag skulle få hämta den vid lunch på fredagen. Sedan ringer dom ett par timmar efter lunch på fredag och säger nu att ratten glappar och bromsarna tar långt ner, jag blir ju väldigt förvånad såklart och säger att detta inte varit tidigare.
Dom hade även felsökt bromsarna i flera timmar enligt verkstaden, men är det inte märkligt att felsöka ett problem dom ej blivit anlitade att göra eller uppmärksammar kunden på?! Och varför nämndes inte dessa problem när dom ringde på torsdagen?

Min tes är ju ifall det uppstått några komplikationer när dom skruvat och nu försöker undvika att ta ansvar.

Djo
20 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Vet ej hur dessa bilar är byggda men ja med rätt stor säkerhet har dom haft loss styrväxeln för att ta ner subbframen för att få ur lådan.

Bromsarna är ju dock bara konstigt och det är ju något dom lär ha lyckats haft sönder. Om dom har felsökt bromsarna vad menar dom är fel då ? verkar ju som dom lyckats med något men inte hittar på vad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
20 februari 2017 · 55 Inlägg

Tack för svar!

Känns bra att ha lite mer kött på benen när jag ska kontakta dom igen.

Jag frågade ju specifikt ifall de på något sätt kan ha haft kontakt med något som kan ha påverkat styrningen, fick jag svaret "absolut inte", men detta synar ju jag alltså. Bra att jag kan ha något att kontra med smile

Okej att fel kan inträffa, men då får dom ju stå för det tycker jag, inte skicka iväg bilen i sämre skick än vad den var innan.

Jag är ju också av uppfattningen att dom förstört något, annars skulle dom väl inte försöka åtgärda det i flera timmar utan att jag bett om det tänker jag.

Det är ju samma behållare för bromsvätskan och till kopplingen, tänkte ifall de kanske fått in luft eller något.

Vad kan man kräva? Är det bara att stå på sig och kräva att de ska fixa de uppkomna felen? Känns som att bevisbördan är svår, varför jag inte gärna vill göra mig ovän direkt.

Meaganeowner
20 februari 2017 · 2 250 Inlägg

Jag skulle aldrig köra omkring med en bil som glappar så kraftigt i styrningen.

Helt livsfarligt! Inte bara för dig utan även för andra i trafiken.

Har de glömt att trampa åt centrummuttern på ett av framhjulen?
I så fall är hjullagret redan kasst.

Ta hjälp av någon som rockar i ratten, medans du lägger handen på det som har med styrningen att göra, så hittar du felet.

Jesper328
20 februari 2017 · 2 371 Inlägg

Allt som oftast så behöver man inte ta ner styrväxeln när man ska ha ner subframen, utan bara separera på båda och hänga upp styrväxeln med stripes eller dylikt.

Har dom däremot haft ner den så kan dom ju ha glömt att lufta den.
Kolla hur mycket olja som finns i behållaren till denna och sedan så drar du ett par fulla rattutslag medans du står still med motorn igång.
Känns däremot inte som att felet skulle ligga där, men man kan alltid prova!

Bromsarna är säkerligen inte luftade korrekt, om de nu har haft bort ena oket.
Tar den bara längre ner eller känns den lite svampig?
Annars kan du vara inne på rätt spår där med behållaren, att de har lyckats med att dra ner luft i bromscylindern.
Alternativt att dom inte har luftat alls, låter ju som en riktig klåparverkstad.

Stå på dig!
Kräv att det ska stå en prinsesstårta i bilen också när du hämtar den igen.

Up the RA
pearla
20 februari 2017 · 55 Inlägg

Tusen tack för svar!

Givetvis får bilen stå nu (igen! sad )

Känns otrevligt att köra helt enkelt, detta skulle jag ha märkt tidigare. Inget snack.
Liksom det är ett par cm som ratten inte har någon "kontakt" när man kör på rak väg.

Man blir ju lite paff bara. Verkstan låg nära och hade fått bra betyg när jag läste på varför det kändes som en vettig verkstad att anlita. Får väl se hur dom tänkte lösa detta.

Klåparverkstad är minst sagt känslan just nu, helt klart. Deras svar var ju just att dom inte rört något som kan ha påverkat styrningen överhuvudtaget, men av vad jag kan förstå, måste dom på något sätt ha skruvat i delar som kan ha påverkat styrningen.

Dom sa att jag skulle beställa en rattaxel, vilket jag nu gjort, eftersom det kunde vara orsaken till glappen. Men vad fasen, det är ju ingenting man sliter ut tänker jag.

pearla
20 februari 2017 · 55 Inlägg

Ja, svårt att svara på ifall bromsen är svampig eller "bara" tar längre ned. Tycker den sviktar lite vilket kanske kan anses likna en svampig känsla?

Djo
20 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Jesper328 skrev:
Allt som oftast så behöver man inte ta ner styrväxeln när man ska ha ner subframen, utan bara separera på båda och hänga upp styrväxeln med stripes eller dylikt.

Har dom däremot haft ner den så kan dom ju ha glömt att lufta den.
Kolla hur mycket olja som finns i behållaren till denna och sedan så drar du ett par fulla rattutslag medans du står still med motorn igång.
Känns däremot inte som att felet skulle ligga där, men man kan alltid prova!

Bromsarna är säkerligen inte luftade korrekt, om de nu har haft bort ena oket.
Tar den bara längre ner eller känns den lite svampig?
Annars kan du vara inne på rätt spår där med behållaren, att de har lyckats med att dra ner luft i bromscylindern.
Alternativt att dom inte har luftat alls, låter ju som en riktig klåparverkstad.

Stå på dig!
Kräv att det ska stå en prinsesstårta i bilen också när du hämtar den igen.

Ja då har dom lossat den och om den fått hängt i bara rattstången så kan dom ju lyckats med lite allt möjligt tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pavva
20 februari 2017 · 1 215 Inlägg

Abs lampa, glapp i styrning och svampig broms leder mig raka vägen till en sak: hjullager.
Jag vill inte skrika rakt ut att det är hjullager men det vore det första jag skulle kontrollera.

När man skruvar ner växellådan från en tucson så brukar man släppa drivknuten ur spindeln.
Om dem inte har dragit muttern riktigt så kan hjullagret glappa med svampig broms, glapp styrning och tappad kontakt mellan hjulhastighetsensor och sensorring med lysande lampa som följd och kanske oljud också.

Hur kunnig är du när det kommer till bilar? Jag hade hissat upp bilen så båda framhjulen är i luften och känt efter glapp vågrätt, lodrätt och diagonalt. är det minsta lilla glapp så är nåt fel. det finns inga "naturliga" glapp. Det måste vara väldigt uppenbart vad som är fel om du kan röra ratten såpass mycket utan respons.

Senast redigerat av Pavva (20 februari 2017)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
pearla
21 februari 2017 · 55 Inlägg

Är väl inte jättehaj om jag ska vara ärlig. Är student i denna stad (Uppsala) och har inte tillgång till billyft sådär på rak arm hmm 

Vet inte om det spelar någon roll men det var ESP-lampan och INTE ABS-lampan som börjat lysa titt som tätt.

Men om jag tolkar dig rätt kan felet vara just att dom lossat drivknuten ur spindeln och inte monterat tillbaka det korrekt? Och att denna åtgärd krävs för att lyckas byta det dom anlitades till? Kan detta ha skadat hjullager eller något annat?

Märkte även ett ljud när jag kör i rondell, ett svagt "kluckande" ljud, nu sitter jag ju såklart på helspänd och är väl uppmärksam på allt, det är möjligt att det har varit där tidigare.

Men tyvärr upplever jag att bilen är mycket sämre än innan, annars skulle jag såklart ha låtit dom fixa allt på en gång. Jag tycker även att det vore märkligt ifall märkesverkstaden som gjorde felsökningen inte nämnt de fel som bilen nu har.

Testkörde några olika tucson innan vi slog till på denna bil, och upplevde att vår kändes väldigt fräsch jämfört med de andra vi testat, just med avsaknad av oljud och så inga glapp, elfel eller slirljud (förutom svänghjulsproblematiken som jag nu haft inne bilen för). 

Verkligen stort tack för hjälp!

Är det förresten någon som kan tipsa om en BRA verkstad i Uppsala? Ifall verkstaden jag anlitade inte kommer hjälpa mig? Nu hoppas jag ju verkligen att de tar sitt ansvar, men kan ju vara bra med en plan B i värsta fall hmm

Meaganeowner
21 februari 2017 · 2 250 Inlägg

Centrummuttern! Mitt i hjulet. Är den inte faststdragen ordentligt är det åt fanders med lagret.

Min skruvade upp sig lite. Märkte i tid att det typ klickade när jag motorbromsade och sen gasade.
Hjulet glappade även lite.

Meaganeowner
21 februari 2017 · 2 250 Inlägg

Behöver inte lyfta bilen för att kolla hjullagret o glapp. Du har väl domkraft?

it_mutt Avstängd
21 februari 2017 · 10 388 Inlägg

pearla skrev:
[...]
Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Men ESP-lampan har börjat lysa och gjort det flera gånger, stannar jag och stänger av och startar om bilen har lampan slocknat och jag kan jag köra en liten bit, sedan börjar den lysa igen. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra?
[...]

Ja, det kan det. Det beror lite på, men jag har haft liknande fenomen på en Audi (säger inte att systemen är de samma eller fungerar exakt likadant). Där är en fyrpolig kontakt till bromsljuset. Två går just till bromsljuset, och två "till bilen" s.a.s. . Lite enkelt förklarat så märkte bilen att den bromsade, men fick ingen signal från bromsljuskontakten, och kastade då lite illavarslande felmeddelande om just ESP (i mitt fall även ABS och röd bromsvarningssymbol ( (!) ) ).

Så jo, det kan, men måste givetvis inte, finnas ett samband.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
pearla
21 februari 2017 · 55 Inlägg

Jo har ju en enklare domkraft som följde med, men då det stod att båda däcken skulle vara i luften vill jag nog ha en kraftigare domkraft för detta. Men det går lika bra att kolla en sida åt gången?

Meaganeowner
21 februari 2017 · 2 250 Inlägg

För att göra en första koll om något allvarligt är glappt i vid varje hjul, räcker det med att lyfta ett åt gången.

Men tänk på att alltid lägga nåt under bärande del på bilens underrede ifall domkraften ger vika...
Typ pallbock eller annat stadigt.

pearla
21 februari 2017 · 55 Inlägg

Aha, tack för tipset.

Har fått hem rattaxeln nu som jag beställt, men fattar inte hur fasen man ska kunna nöta ut en sådan, det är ju ingen slitdel direkt.

Desto mer jag tänker på det, desto mer märklig är hela situationen.

Varför skulle verkstan lägga flera timmar på en felsökning dom ej är anlitade att göra ifall dom som inte ställt till med något? Det är ju ingen välgörenhet dom håller på med. En normal verkstad ringer väl upp kunden innan dom börjar skruva? Eller hur? Sedan skulle dom bjuda på arbetet med att byta bromsljuskontakten, detta hade jag ju inte ens bråkat om annat än konstaterat att detta fel ej varit där tidigare. Varför skulle dom bjuda på detta arbete om dom var helt oskyldiga?!

Grejen är att jag tror att dom försöker lägga locket på.
Första gången de ringer nämner de att de missat att bilen är 4WD och att det innebär mer skruvning, men att dom får stå för sin offert. (Jag hade ju lämnat alla uppgifter om bilen, regnr etc och det arbete som skulle genomföras).

Andra gången dom ringer (torsdag innan stängning) säger dom att det bara är småjusteringar kvar och att jag ska få hämta bilen dagen därpå vid lunch. Dom ringer ett par timmar efter lunch på fredagen och upplyser nu om dom nya felen, som dom inte nämnt tidigare alls (som alltså har uppstått hos verkstaden enligt mig), jag blir såklart jätteförvånad och ställer mig ytterst skeptisk till vad dom säger, men att ja, jag måste väl hämta bilen och testköra. Testkör och märker direkt att den känns konstig. Kör väl 10-15km och ringer direkt till dom, just innan dom stänger på fredagen och upplyser om dessa fel.

Jag tror dom försökt fixa något dom ställt till med, då dom enligt uppgift ska ha lagt flera timmar på något de ej varit anlitade för (varför skulle de rimligen annars lägga ca 3-4timmar på felsökning "gratis"?), men dom har väl insett att det skulle ta för lång tid och att dom nu försöker lägga locket på helt.

Får ta ett snack med verkstaden i fråga imorgon.

Har ni tips på vad man ska fråga och hur man ska formulera sig för att få fram varför det troligen är dom som orsakat de nya felen?

Djo
21 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Säg som det är hej dessa symtom har uppstått efter mitt besök och dom har inte varigt där innan så tycker ni ska kolla över bilen och det ni gjort för någonting har ju blivit fel eller om ni missat något under reparationen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
21 februari 2017 · 55 Inlägg

Jo, ska absolut vara så rak som jag kan.

Men tänkte mest på att när jag frågade i samband med att jag hämtade ut bilen, "har ni på något sätt skruvat i något som kan ha gjort att ratten nu glappar?" då fick jag svaret "absolut inte, det vi gjort har inne inneburit att vi skruvat på något som kan påverkat ratten på något sätt".

Den som sa detta var ägaren till verkstaden (som inte är mekaniker, och inte kan besvara tekniska frågor i övrigt). Det vore ju väldigt bra ifall jag då kunde ha en väl grundad teknisk kritisk fråga/kontring.

Typ att kunna säga, "ja, sist vi pratade sa du att ni absolut inte har skruvat där på något sätt, men när jag nu kollat med andra mekaniker/på annat håll, verkar det onekligen som att ni måste ha skruvat i styrväxel och framaxelbrygga för att kunna komma åt det ni anlitades för att göra (byte svänghjul, kopplingssats och styrväxel), och att detta visst kan påverka ratten med glapp som följd om man gör fel".

Känns ju segt då det känns som att man måste vara mekaniker för att kunna argumentera med en mekaniker hmm

Senast redigerat av pearla (21 februari 2017)

Djo
22 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Lägg fram att du fått reda på att man måste släppa  subframe och och styrväxel och att alla dessa kan om det inte är korrekt ditsatt påverka styrningen på olika viss och även att om drivaxlarna inte sitter som dom borde kan det påverka censorerna till esp och abs.

Om dom nu skulle krångla och inte tar in bilen och bara kollar över den så att allting är korrekt och ingenting missat.

Men är dom ett uns seriösa så borde dom inte krångla.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
22 februari 2017 · 55 Inlägg

Haft kontakt med verkstaden nu och påpekat dessa tänkbara orsaker, bevisbördan är ju jättesvår.

Jag sa att jag nu köpt den del dom menade behövde bytas för att fixa glappet och att dom enbart skulle debitera för en timmes jobb. Får lämna in bilen på fredag.

Ska i samband med detta lista upp de grejer som kan ha varit tänkbara orsaker till glappet och varför dom kan tänkas ha orsakat detta. Det kanske kan hjälpa dom att felsöka om inte annat hmm

Jag kan ju tycka att dom ska stå för det dom orsakat.

Är ju dock helt med på att ifall det är ett olyckligt sammanträffande och att delarna faktiskt är slitna ska jag ju stå för kostnaden, men det känns ju inte så.

Fick prata med en annan nu och när jag försökte förklara att dom bör ha skruvat i dessa delar som nämns här, fick jag svaret att "Drivaxlarna måste ur såklart och  dom styrlederna, att det tas skruvas bort två skruvar på varje sida bara för att få loss fjäderbenet" Det är den enda liksom, men det har ingenting med själva styrningen/styrväxeln att göra.

Får väl hålla tummarna att allt bli fixat på fredag nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang